telefoonhouder

hoi, weet niet zeker of ik dit bericht hier ook kan plaatsten (heb reeds gepost onder rubriek 'car audio, navigatie e.d.' maar hier komt ie dan toch maar:

heb onlangs een ex-lease Octavia gekocht en nu zit er nog een Nokia MCC-1 telefoonhouder gemonteerd, die hoort bij (of is onderdeel van) de Nokia CARK-91 kit.

Deze houder hangt aan een beugel, die is gemonteerd in het dashbord, d.w.z. ingestoken rechts van de radio-cd speler.

Vraag is, hoe krijg ik die beugel los? Moet ik eerst de (Sony) radio cd speler verwijderen. En dan is er nog een probleem, een (vrij dikke) kabel van de telefoonhouder is gestoken langs de zijkant van de onderste behuizing (opbergvakje), dus die moet ook nog los, en hoe ga ik dat aanpakken?

Alle suggesties uiteraard van harte welkom. Ik hoop dit weekend een foto te maken en zal die dan posten.

greetz, camel

De houder van mijn Nokia carkit zat gewoon met 3 schroeven vast in het dashboard. Ik weet i.i.g. dat het dashboardkastje gemakkelijk te verwijderen is. Klepje open doen en de 3 tork-inbusschroeven losdraaien (zitten bovenaan duidelijk in het zicht). Ik had verder ook de radio eruit gehaald om er goed bij te kunnen komen. En als je toch alles los en open hebt liggen, zet dan gelijk alle onderdelen die rammels kunnen gaan geven vast met ty-rips en/of goede tape.

OK bedankt ZZR, maar wat betreft het dashbordkastje.. die is open en binnenin met stof bekleed, praten we over hetzelfde. Ik zal vanavond eens gaan kijken in de auto maar volgens mij zitten daar geen schroeven.

Tsja, de radio eruit halen.. dat lijkt me een heel gedoe. Ik zijn nogal wat hele kleine ster (kruiskop?)schroefjes, maar dan zit het aan de zijkanten nog steeds ingeklemd met van die klemmetjes. Lijkt me dus geen makelijke klus, of..?

PS ik zie dat we allebei dezelfde auto hebben
473.gif

Mag ik vragen welke 'opties' jij hebt?

Volgens Autoweek (Carbase), zie http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=22158&cache=no moet ons model o.a. de volgende opties standaard hebben:

cruise control, parkeersensor, boardcomputer, regensensor, elektrische verwarmde spiegels, mistlampen voor, koplampsproeiers

die laatste heb ik wel, maar geen idee hoe ik die activeer.. overige vermelde opties: ik ben ze nog niet tegengekomen.. jij wel??

Er zitten geen schroeven diep in het dahboardkastje. Ze zitten in de bovenste rand waar ook de sluiting van de deksel invalt (zittend in de bijrijdersstoel zie je ze zo zitten als je 't kastje open doet). Mocht het bij jou voor je gevoel anders zitten, meld 't dan effe, dan maak ik er een foto van.

De radio (Kenwood) die ik heb is achteraf zelf ingebouwd. Ik haal 'm gewoon los door 2 van die platte pennen aan de zijkant te steken. Sommige radio's hebben 4 kleine gaatjes in het front zitten. Ik kan me echter niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je kleine sterschroefjes los gaat draaien. Volgens mij moet dit makkelijker kunnen. Heb je een radio af fabriek?

Losse mistlampen voor en de koplampsproeiers heb ik niet, evenals een armsteun achter. De rest heb ik wel. Opties die ik heb: verwarmde voorstoelen (nog nooit gebruikt) en zij-airbags (gelukkig ook nog nooit gebruikt).

ik bedoelde niet het dashboardkastje (rechts voor de passagier), maar het kleine (opberg)vakje direct onder de radio/cd speler. Vraag is hoe ik die er uit krijg, omdat de vorige (lease)eigenaar langs de zijkant van dit kastje een vrij dikke kabel (van de telefoonhouder) heeft gestoken.

De radio die overigens goed werkt, is een Sony CDX-L410 (zie foto). Die zit met van die kleine haakjes ingeklemd. Moet ik die met geweld uittrekken?

Wat betreft de koplampsproeiers en verwarmde voorstoelen, waar zitten de schakelaars dan?
confused.gif

son-cdxl410.jpg

Ik heb het opbergvakje er toen ook niet uitgekregen. Toen ik de radio eruit had kon ik ook naast de zijkant van dat opbergvakje komen (met enige moeite). Misschien kun je met het dashboardkastje eraf ook enigszins naast dat vakje en radio komen, maar dat weet ik niet zeker meer.

Als je de zwarte rand die om het frontje zit eraf haalt (even rommelen) dan zie je waarschijnlijk de openingen die je nodig hebt om de hele radio uit de slede te kunnen trekken.

Ik heb geen idee hoe de koplampsproeiers werken en de verwarmde stoelen waren een optie die jij misschien niet hebt. Ik bedien de verwarmde stoelen met 2 rolwieltjes die in het zelfde rijtje zitten als de ASR-, achteruitverwarming- en tankdeksel knoppen.

Bedankt voor al je tips tot zover
smile.gif
De Sony radio heb ik er inmiddels uitgekregen, maar ik zie nog niet hoe ik vervolgens het opbergvakje eruit krijg
confused.gif

Probleem is dat die kabel van de telefoonhouder rechtsonder dat opbergvakje is langsgestoken (zie foto van een soortgelijk interieur, maar van een andere auto)

Kortom, dat opbergvakje moet er toch echt uit.. wie o wie heeft de oplossing
407.gif

[afbeelding]http://photos.allegro.pl/photos/400x300/15/1583/158397/15839731/158397312_2[/afbeelding]

oeps, nog een keer de foto: [afbeelding]http://photos.allegro.pl/photos/oryginal/15/1583/158397/15839731/158397312_2[/afbeelding]

TurboBooster

Forumguru
Aan het bakje zitten clipjes die in de omranding klikken.
Het bakje kun je er gewoon uittrekken, doch door die telefoonkabel gaat dat wellicht wat zwaar.

TB.

bedankt TB, maar ben bang dat ik het niet helemaal begrijp.. ik neem aan dat je met 'bakje' het 'opbergkastje' (direct onder de radio) bedoelt?

Ik heb geen clipjes gezien, maar ik kan dus m'n hand in dat bakje/vakje steken, een vuist maken en met enig geweld uittrekken? Ik heb dat namelijk al geprobeerd maar zonder succes (die telefoonkabel maakt het dus verdraaid lastig)

Maar OK, zal het nog een keer proberen dan
ahum.gif

TurboBooster

Forumguru
Wanneer de radio er uit is kun je met de hand door dat gat om het bakje/opbergkastje er uit te wippen.
Zitten de ijzeren clips van het frame van de radio (de slede waar je de radio inschuift) misschien nog aan het bakje vastgeklemd?
Verwijder eventueel ook deze slede, er komt dan meer ruimte waar je met de hand door heen kunt om het bakje er uit te wippen.

TB.

bedankt weer, TB.. heb inmiddels de radioslede eruit (behalve het frame, dat lukte niet), en ook het opbergkastje eronder heb ik er uit kunnen wrikken.

Probleem is nu alleen dat ik de radioslede er niet meer helemaal in kan duwen, omdat de draden/kabels zich ergens hebben opgehoopt en nu in de weg zitten. En zo blijven we bezig nietwaar?

Overigens, nu het opbergkastje er nu uit is, blijkt dat de kabel van de telefoonhouder (waar het allemaal om begonnen was) direct om de hoek naar rechts is weggestoken, dus ik zal sowieso ook het dashboardkastje er uit moeten halen.

Je had het over 3 schroeven die eruit moeten, maar met een gewone kruisschroevendraaier is het nog niet gelukt. Is daar een speciale (ster?)schroevendraaier voor?

PS ik ben je intussen wel wat wedervragen (antwoorden) verschuldigd, maar goed, we hebben ongeveer dezelfde wagen nietwaar? dus laat maar weten tzt
smile.gif

TurboBooster

Forumguru
Dasboardkastje zit vast met 5 torx schroeven T20, 3 achter de klep en 2 aan de onderkant van het kastje. Indien je verlichting in het dasboardkasje hebt, zul je ook deze moeten losnemen van de spanning. (stekkertje)
Wanneer het dasboardkastje is weggenomen kun je achter de radio kijken om te zien waar de bedrading achter de radio klem zit.

TB.

YES!! het dashboardkastje eruit gehaald volgens je instructies (wel even die torx schroevendraaier moeten kopen) de bedrading losgekoppeld. De telefoonhouder en daaraan gekoppelde kabel kon ik eindelijk lostrekken uit de behuizing, dus dat probleem is opgelost. Hartelijk dank
1761.gif
D.w.z. tot zover..

Want.. ik krijg de radio nog altijd niet terug geschoven, en ik weet niet of dit komt omdat er ergens achterin een dradenbundel is ontstaan, of dat ie ergens blijft steken in de slede (die ik er overigens niet uit heb gekregen)

Mag ik je nog een keer om raad vragen?
frown.gif

TurboBooster

Forumguru
Wanneer het dasboardkastje gedemonteerd is kun je mbv. een zaklampje achter de radio/slede kijken. Trek de radio weer een eindje uit de slede en controleer of de bedrading op de juiste wijze achter de radio ligt/zit. Eventueel met een houten stokje oid. de berading naar de juiste plaats drukken. Bij het weer naar binnen drukken van de radio dient het ijzeren ontgrendel stripje zich niet meer in de radio te bevinden.
Succes.
ahum.gif
>>>>
baby012.gif

TB.

ha, eindelijk heb ik de slede (ofwel frame/beugel) eruit gekregen en dus een zee van ruimte om de bedrading achter de radio op z'n plaats te duwen. Tenminste, dat dacht ik, want zelfs nu lukt het niet.

Het zit dus niet mee.. Ik had overigens ook het dashbordkastje eruit gehaald, maar ik merkte dat ik er dan nog nauwelijks bij kom vanwege een metalen tussenschot. Dit lijkt dus een hopeloos verhaal, misschien dus toch naar de garage..

Hoewel, de aanhouder wint.. Wat is denk je de beste procedure nu de slede eruit is (afgezien van het probleem met de bedrading):

- eerst de radio in de slede, dan het geheel terugsteken?;
- eerst de slede erin, daarna de radio erin?

PS het opbergvakje ligt er nog uit, die moet pas op het laatste moment weer terug (lijkt me)

help
1884.gif

TurboBooster

Forumguru
Het zou kunnen dat het kunststof steunpunt achter de radio in het dasboard de boosdoener is. Advies >> met een beugelzaagje/yzerzaagje dit steunpunt wegzagen.
Hierdoor komt er achter de radio meer ruimte beschikbaar voor de kabels.
Bij mijn O1 is het steunpunt er ook uitgezaagd om de bekabeling meer ruimte te geven.

TB.

OK, leek mij ook wel logisch zo.. bedankt Okki
Ik zal het zo proberen maar met die dradenbundel achterin is alles wel erg lastig

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Okki</font><hr />

Ik zou zeggen, eerst slede erin, dan radio en dan bakje!

[/ QUOTE ]

Bovenaan Onderaan