Nou, beetje nuancering is wel op zijn plaats. Als je met een caravan van 1450 kg 7% pakt dan vind ik dit niet raar. De 1.6 moet dan echt wel hard werken hoor. Zou op een vlakke weg wel raar zijn, dan moet je je zorgen gaan maken.
Waterpomp bij 120 k vervangen is een bekende kwaal, de mijne ging bij 135 k.
Ietsjes off-topic misschien, maar 1450 kg lijkt mij aan de zware kant. Ik weet dat er 1.6 types zijn die 1500 kg mogen trekken maar bij toepassen van de ANWB advies-norm kom je eerder uit bij de 1250. (Verzekerings-)technisch allemaal geen probleem, maar of je de stabiliteit ook houdt bij plotselinge zijwind, ik vraag het me af. Ik heb ooit een Volvo XC90 met een relatief kleine caravan ook zien gaan bij 100 km/h bij het passeren van een vrachtwagen... Volledig aan barrels, de hele combinatie total-loss.
Persoonlijk zou ik het er niet achter hangen. De ANWB gaat uit van 70% van het beladen gewicht van de auto. Een combi 1.6 TDI komt beladen op 1600 kg denk ik, mss. 1700 kg, dus dan zou je op een caravan van 1150 - 1275 kg (beladen!) uitkomen. Maar zoals gezegd is het mijn persoonlijke mening en de ANWB is een advies en ik snap ook wel dat je niet ff een andere auto of caravan koopt.