Vergeet heel die 90 graden koelwatertemperatuur nou maar gewoon, want die aanduiding is gemanipuleerd zoals hiervoor ook al aangegeven. Elke overeenkomst met de werkelijkheid berust op toeval...
Met de handgeschakelde Fabia had ik standaard het actuele verbruik voorstaan. Reden: aan het iets oplopen daarvan (met de cruisecontrol aan) zie je onmiddellijk - en véél eerder dan dat je dit aan het motorgeluid of zo merkt - dat de motor harder moet werken en dus meer warmte gaat genereren, bv omdat je op een iets oplopend vals plat rijdt. Dit stelt je in staat om tijdig (lees: eerder) een versnelling terug te schakelen, niet zelden met behoud of met minimaal verval van de snelheid, dan wel verdergaande maatregelen te nemen als het steiler wordt, zoals CC uit en tempo verder verlagen.
Daarbij kijk ik dan af en toe heel even naar de olietemperatuur - bij de Fabia en de Leon zit die 2 posities lager in het scrollmenu, zal bij de O3 ook wel zo zijn gok ik - want die geeft de actuele motortemperatuur zeer veel accurater weer.
Is trouwens ook iets om te onthouden voor koude starts: rustig aan doen totdat de olie 80 graden is, want dan is de motor tot in alle uithoeken op bedrijfstemperatuur en dus klaar om zonodig zwaar te worden belast. De koelvloeistof zal dan doorgaans allang op de geruststellende 90 graden staan, maar dat is dan gewoon fake. Zie eerste alinea.