Terugroepactie 34h5

HarrieSkoda

Forumguru
Wat is de ervaring van degene die de update reeds uit heeft laten voeren?

Raadzaam of niet raadzaam als ik toch van plan ben om naar TVS te gaan?
 
Vorige maand bij de 90K beurt is ook bij mij de DSG update uitgevoerd (mededeling achteraf nadat het was uitgevoerd :pieker:). Het schakelgedrag is mijn inziens niet veranderd. Wat mij wel opviel dat de naald van de toerenteller bij het opschakelen naar de volgende versnelling langzamer naar het lagere toerental terugvalt. Voorheen "klapte" de naald naar beneden, nu gaat dat veel geleidelijker.

Daaruit maak ik op dat ik misschien gelijk heb; hij laat hem dus van 6 naar 7 langzamer/rustiger aangrijpen. Houd naar mijn idee in dat de tijd van dat de koppeling vanaf 6 naar 7 dus verlengd is. Dus op een bepaald punt maakt de zesde versnelling contact met de zevende. En totdat er maximale druk op staat lijkt mij dat de koppeling slipt tot dat punt. En nu die tijd verlend is lijkt mij dat niet ter goede van de koppeling...

Gewoon hardop aan het denken.. kan het helemaal mis hebben uiteraard..
 

Spierings

Forumguru
@Disaster-Master de tijd dat zo'n bak schakels is zo minimaal, daarnaast wordt met de snelheden hier in Nederland nauwelijks gas gegeven als deze van de 6 naar 7 gaat. Anders had hij wel een paar versnellingen lager gezeten... Denk dat er daardoor in hogere versnellingen nauwelijks meer slijtage is...

De koppeling lijd het meest bij overschakelen in lage versnellingen en files.. als ze in de lage versnellingen ook iets aangepast hebben is het een ander verhaal.. maar het kan ook gewoon zijn dat de druk anders gedoseerd wordt..
 

Erik76

Lid
Bij mij is de aanpassing ook gedaan toen hij binnen was voor de bandenwissel. Heb het idee dat hij iets vloeiender opgaat in de versnelling.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar als ik het goed begrijp, is er wat schakelmomenten niets aangepast en rijd je nog steeds praktisch in de 2 weg?
 

rouwehand

Senior Member
Schakelmomenten zijn niet veranderd. Bij iedere versnelling opschakelend t/m 7 is het zo, dat de toerenteller-naald "smooth" terug naar een lager toerental terugvalt.
Ik zal nog eens nagaan of dit in de "S" stand ook het geval is....
 

frisok

Senior Member
Ik merk iets minder slip juist in de lage versnellingen. Lijkt inderdaad wat soepeler te schakelen. Er is altijd een moment dat beide koppelingen slipcontact maken... misschien is de druk op de hogere versnelling iets verhoogd zodat je minder lang het gevoel hebt dat de koppeling blijft "hangen". Maar is volstrekt subjectief, tussen de oren... ik heb geen metingen of info vanuit een objectieve bron.
 

rouwehand

Senior Member
Schakelmomenten zijn niet veranderd. Bij iedere versnelling opschakelend t/m 7 is het zo, dat de toerenteller-naald "smooth" terug naar een lager toerental terugvalt.
Ik zal nog eens nagaan of dit in de "S" stand ook het geval is....

In de S stand - hetzelfde resultaat.
 

widojo

Actief lid
Software update is uitgevoerd. De naald klapt inderdaad niet meer terug en schakelen gaat wat soepeler (zit niet tussen de oren). Daarnaast klimt de motor wat hoger in de toeren bij wat steviger gas geven alvorens op te schakelen.
Maar, ik kan mij ook voorstellen, omdat de bak waarschijnlijk mijn rijgedrag weer moet aanleren, dit op termijn iets veranderd.
Los hiervan heb ik de indruk dat er tussendoor (2013-2016) echt wel updates zijn geweest en dat men het schakelgedrag daardoor anders kan ervaren. Het viel mij namelijk al vaker op dat de leenauto's (weliswaar nieuwere Rapid en Yeti) anders schakelden dan mijn O3.
En ja, de 1e versnelling is nog steeds erg kort. Voor mij geen punt zolang dit maar geen extra slijtage met zich meebrengt:pieker:
 
Zet m maar eens op handmatig schakelen. Trek rustig op in 1 tot zo'n 25km/u en rem weer af. Let hierbij op vanaf welke snelheid het toerental daadwerkelijk mee gaat met de toenemende snelheid.

Probeer het zelfde nu in D.
Zolang het toerental niet oploopt en de snelheid wel in zn 2e versnelling is er sprake van een slippende koppeling.

Dus "zolang dit maar geen extra slijtage met zich meebrengt" ; overtuig u zelf.
 
Bovenaan Onderaan