Wasmachineman
Forumguru
Skoda Superb Combi: bijna een Mercedes
Skoda Superb Combi: vanaf €28.200
[AUTOTEST] De Skoda Superb Combi verslaat veel concurrenten en heeft het formaat van de Mercedes E-Klasse Estate. Alleen de prijs is anders.
Betrouwbare klasse
Interieur niet altijd chique.
Laadruimte achterin.
Het is nogal een gevaarte: de grote stationwagon van Skoda is slechts zes centimeter korter dan de Mercedes E-Klasse Estate. En dan te bedenken dat de prijslijst van de Mercedes bij €49.900 begint, terwijl je de Skoda al vanaf €28.200 koopt. Bovendien verslaat deze Tsjech met z'n laadruimte de leiders in de middenklasse, zoals de VW Passat Variant, Opel Insignia Sports Tourer of Ford Mondeo Wagon. Over de kwaliteit van Skoda hoef je je geen zorgen te maken. In onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto's op langere termijn staan Skoda's tegenwoordig in de bovenste regionen.
Langzamerhand lijkt het erop dat je bij andere merken vooral voor het imago betaalt. Natuurlijk, als je het een beetje hebt gemaakt, kom je liever in een BMW of Audi en niet in een Skoda voorrijden. Aan de andere kant gaan bedrijven steeds bewuster met de kosten om en komen zij tot de conclusie dat zo'n Skoda wel erg veel waar voor je geld biedt. Al is de restwaarde van een VW of Opel altijd nog net iets beter.
Voor deze test kozen wij de Superb Combi met 1.8 TSI-benzinemotor én automaat. Hij heeft energielabel B en kost €33.090. Voorin is de Superb niet ruimer dan andere auto's in deze klasse, maar op de achterbank verslaat hij de concurrentie, vooral met de beenruimte.
Ook de bagageruimte is aanzienlijk groter dan in een Mondeo, Passat of Insignia. Deze is bovendien fraai gestoffeerd, ook op de zijwanden, en voorzien van haakjes om je boodschappentassen aan op te hangen. Onder de vloer schuilt nog een extra, diep bergvak. Het omklappen van de achterbank gaat wat ouderwets. Bij sommige concurrenten gebeurt dit simpelweg sneller en soepeler.
Tegen bijbetaling levert Skoda handige accessoires, zoals een vangnet, rails of oprolbare gordel om de bagage stevig vast te zetten. Veel luxe die je bij de concurrentie tegenkomt, is ook in de Skoda leverbaar. Elektrische bediening van de achterklep bijvoorbeeld. Maar de standaarduitrusting is ook niet misselijk. Bijzonder bij de Superb is ook de opgeborgen paraplu in een van de zijportieren. Ook een uitneembare led-zaklamp in de bagageruimte hoort erbij.
Uit tal van onderdelen blijkt dat we hier met een familielid van VW te maken hebben. De auto voelt degelijk aan en de materialen in het interieur zijn niet altijd chique, maar getuigen wel van kwaliteit. De moderne 1,8 liter benzinemotor past uitstekend bij deze auto. Onder alle omstandigheden biedt hij meer dan voldoende kracht en souplesse om de auto comfortabel en snel door het verkeer te helpen. Ook de geavanceerde zeventraps DSG-automaat helpt daaraan mee. Het testverbruik van 1 op 11 is beslist acceptabel en het wordt niet gauw rumoerig in deze stationwagon.
Het weggedrag verrast niet. Het is gewoon goed, maar de Superb doet het in geen enkel opzicht beter dan de concurrentie. Het onderstel reageert iets te stug op oneffenheden in de weg en het veercomfort is dan ook niet meer dan matig te noemen. De auto is echter wel in staat om flinke klappen, zoals die van een gemene verkeersdrempel, goed te verwerken. (NIEK SCHENK)
EINDCIJFER 8,7
De Skoda Superb verslaat de concurrentie met de beenruimte op de achterbank en de bagageruimte. Bovendien is hij aantrekkelijk geprijsd.
PLUS
Gigantische bagageruimte.
Enorme beenruimte achterin.
Scherpe prijs.
MIN
Ouderwets omklappen van de achterbank.
Matig veercomfort.
Bron: Algemeen Dagblad
08/03/10 17u16
Skoda Superb Combi: vanaf €28.200
[AUTOTEST] De Skoda Superb Combi verslaat veel concurrenten en heeft het formaat van de Mercedes E-Klasse Estate. Alleen de prijs is anders.
Betrouwbare klasse
De standaarduitrusting is niet misselijk
Interieur niet altijd chique.
Laadruimte achterin.
Het is nogal een gevaarte: de grote stationwagon van Skoda is slechts zes centimeter korter dan de Mercedes E-Klasse Estate. En dan te bedenken dat de prijslijst van de Mercedes bij €49.900 begint, terwijl je de Skoda al vanaf €28.200 koopt. Bovendien verslaat deze Tsjech met z'n laadruimte de leiders in de middenklasse, zoals de VW Passat Variant, Opel Insignia Sports Tourer of Ford Mondeo Wagon. Over de kwaliteit van Skoda hoef je je geen zorgen te maken. In onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto's op langere termijn staan Skoda's tegenwoordig in de bovenste regionen.
Langzamerhand lijkt het erop dat je bij andere merken vooral voor het imago betaalt. Natuurlijk, als je het een beetje hebt gemaakt, kom je liever in een BMW of Audi en niet in een Skoda voorrijden. Aan de andere kant gaan bedrijven steeds bewuster met de kosten om en komen zij tot de conclusie dat zo'n Skoda wel erg veel waar voor je geld biedt. Al is de restwaarde van een VW of Opel altijd nog net iets beter.
Voor deze test kozen wij de Superb Combi met 1.8 TSI-benzinemotor én automaat. Hij heeft energielabel B en kost €33.090. Voorin is de Superb niet ruimer dan andere auto's in deze klasse, maar op de achterbank verslaat hij de concurrentie, vooral met de beenruimte.
Ook de bagageruimte is aanzienlijk groter dan in een Mondeo, Passat of Insignia. Deze is bovendien fraai gestoffeerd, ook op de zijwanden, en voorzien van haakjes om je boodschappentassen aan op te hangen. Onder de vloer schuilt nog een extra, diep bergvak. Het omklappen van de achterbank gaat wat ouderwets. Bij sommige concurrenten gebeurt dit simpelweg sneller en soepeler.
Tegen bijbetaling levert Skoda handige accessoires, zoals een vangnet, rails of oprolbare gordel om de bagage stevig vast te zetten. Veel luxe die je bij de concurrentie tegenkomt, is ook in de Skoda leverbaar. Elektrische bediening van de achterklep bijvoorbeeld. Maar de standaarduitrusting is ook niet misselijk. Bijzonder bij de Superb is ook de opgeborgen paraplu in een van de zijportieren. Ook een uitneembare led-zaklamp in de bagageruimte hoort erbij.
Uit tal van onderdelen blijkt dat we hier met een familielid van VW te maken hebben. De auto voelt degelijk aan en de materialen in het interieur zijn niet altijd chique, maar getuigen wel van kwaliteit. De moderne 1,8 liter benzinemotor past uitstekend bij deze auto. Onder alle omstandigheden biedt hij meer dan voldoende kracht en souplesse om de auto comfortabel en snel door het verkeer te helpen. Ook de geavanceerde zeventraps DSG-automaat helpt daaraan mee. Het testverbruik van 1 op 11 is beslist acceptabel en het wordt niet gauw rumoerig in deze stationwagon.
Het weggedrag verrast niet. Het is gewoon goed, maar de Superb doet het in geen enkel opzicht beter dan de concurrentie. Het onderstel reageert iets te stug op oneffenheden in de weg en het veercomfort is dan ook niet meer dan matig te noemen. De auto is echter wel in staat om flinke klappen, zoals die van een gemene verkeersdrempel, goed te verwerken. (NIEK SCHENK)
EINDCIJFER 8,7
De Skoda Superb verslaat de concurrentie met de beenruimte op de achterbank en de bagageruimte. Bovendien is hij aantrekkelijk geprijsd.
PLUS
Gigantische bagageruimte.
Enorme beenruimte achterin.
Scherpe prijs.
MIN
Ouderwets omklappen van de achterbank.
Matig veercomfort.
Bron: Algemeen Dagblad
08/03/10 17u16