Testverslag AD Skoda S2 Combi 1.8 DSG

Wasmachineman

Forumguru
Skoda Superb Combi: bijna een Mercedes

media_xl_116082.jpg

Skoda Superb Combi: vanaf €28.200
[AUTOTEST] De Skoda Superb Combi verslaat veel concurrenten en heeft het formaat van de Mercedes E-Klasse Estate. Alleen de prijs is anders.
media_l_116079.jpg

Betrouwbare klasse
De standaarduitrusting is niet misselijk
media_l_116081.jpg

Interieur niet altijd chique.
media_l_116070.jpg

Laadruimte achterin.


Het is nogal een gevaarte: de grote stationwagon van Skoda is slechts zes centimeter korter dan de Mercedes E-Klasse Estate. En dan te bedenken dat de prijslijst van de Mercedes bij €49.900 begint, terwijl je de Skoda al vanaf €28.200 koopt. Bovendien verslaat deze Tsjech met z'n laadruimte de leiders in de middenklasse, zoals de VW Passat Variant, Opel Insignia Sports Tourer of Ford Mondeo Wagon. Over de kwaliteit van Skoda hoef je je geen zorgen te maken. In onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto's op langere termijn staan Skoda's tegenwoordig in de bovenste regionen.

Langzamerhand lijkt het erop dat je bij andere merken vooral voor het imago betaalt. Natuurlijk, als je het een beetje hebt gemaakt, kom je liever in een BMW of Audi en niet in een Skoda voorrijden. Aan de andere kant gaan bedrijven steeds bewuster met de kosten om en komen zij tot de conclusie dat zo'n Skoda wel erg veel waar voor je geld biedt. Al is de restwaarde van een VW of Opel altijd nog net iets beter.

Voor deze test kozen wij de Superb Combi met 1.8 TSI-benzinemotor én automaat. Hij heeft energielabel B en kost €33.090. Voorin is de Superb niet ruimer dan andere auto's in deze klasse, maar op de achterbank verslaat hij de concurrentie, vooral met de beenruimte.

Ook de bagageruimte is aanzienlijk groter dan in een Mondeo, Passat of Insignia. Deze is bovendien fraai gestoffeerd, ook op de zijwanden, en voorzien van haakjes om je boodschappentassen aan op te hangen. Onder de vloer schuilt nog een extra, diep bergvak. Het omklappen van de achterbank gaat wat ouderwets. Bij sommige concurrenten gebeurt dit simpelweg sneller en soepeler.

Tegen bijbetaling levert Skoda handige accessoires, zoals een vangnet, rails of oprolbare gordel om de bagage stevig vast te zetten. Veel luxe die je bij de concurrentie tegenkomt, is ook in de Skoda leverbaar. Elektrische bediening van de achterklep bijvoorbeeld. Maar de standaarduitrusting is ook niet misselijk. Bijzonder bij de Superb is ook de opgeborgen paraplu in een van de zijportieren. Ook een uitneembare led-zaklamp in de bagageruimte hoort erbij.

Uit tal van onderdelen blijkt dat we hier met een familielid van VW te maken hebben. De auto voelt degelijk aan en de materialen in het interieur zijn niet altijd chique, maar getuigen wel van kwaliteit. De moderne 1,8 liter benzinemotor past uitstekend bij deze auto. Onder alle omstandigheden biedt hij meer dan voldoende kracht en souplesse om de auto comfortabel en snel door het verkeer te helpen. Ook de geavanceerde zeventraps DSG-automaat helpt daaraan mee. Het testverbruik van 1 op 11 is beslist acceptabel en het wordt niet gauw rumoerig in deze stationwagon.

Het weggedrag verrast niet. Het is gewoon goed, maar de Superb doet het in geen enkel opzicht beter dan de concurrentie. Het onderstel reageert iets te stug op oneffenheden in de weg en het veercomfort is dan ook niet meer dan matig te noemen. De auto is echter wel in staat om flinke klappen, zoals die van een gemene verkeersdrempel, goed te verwerken. (NIEK SCHENK)

EINDCIJFER 8,7
De Skoda Superb verslaat de concurrentie met de beenruimte op de achterbank en de bagageruimte. Bovendien is hij aantrekkelijk geprijsd.

PLUS
Gigantische bagageruimte.
Enorme beenruimte achterin.
Scherpe prijs.

MIN
Ouderwets omklappen van de achterbank.
Matig veercomfort.





Bron: Algemeen Dagblad

08/03/10 17u16
 

Bothje

Heel gewoon lid
Had dit afgelopen zaterdag al in print gezien (sinds kort weer een dagblad op de mat) en inderdaad sinds maandag on-line te lezen.
Vind het een leuke kop :xyxthumbs:
Vraag me af of er onderdaad ster-rijders zwichten voor deze combi......
 

Captain Hook

Forumguru
Natuurlijk, als je het een beetje hebt gemaakt, kom je liever in een BMW of Audi en niet in een Skoda voorrijden.

Ik begrijp bovenstaande zin niet? :confused:
Waarom zou je dan in een bepaald merk moeten rijden? Misschien heeft iemand het wel 'gemaakt' OMDAT hij/zij niet teveel geld aan een auto uitgaf... Is dat een voorgeschreven wet of zo? Al rijd je in een Dacia? So what? Of bepaalt de buurman wat voor een auto je moet rijden?:icon_smile_dead:

Zo zie je maar, hoe sommige mensen gehersenspoeld zijn. :uitlachen:
Heb medelijden met ze.
 

Skody

Actief lid
Ach, je moet zo maar denken: Waarschijnlijk is de verslaggever op leeftijd. Er blijven altijd mensen uit een bepaalde generatie die nog steeds met het achterhaalde beeld van Skoda blijven zitten.. Ik heb elke dag weer een brede grijns op 't gezicht als ik in de file rij en zie Audi's en BMW's compleet uitgekleed met wieldoppen, zwarte dakrails en nada, niets geen luxe voor een veeeel te dure prijs. Uiteraard van de achterkant aflaten halen dat je een BMW 316i rijdt of een Audi A4 1.9, want het moet wel 't idee geven dat je in een 'zware bak' rijdt :-). Denk dan bij mezelf: Goed gedaan jochie, sneu dat je je oren laat hangen naar status en wat een ander van je vindt. Voor mij tel je dan in ieder geval zeker niet mee als zijnde 'dat je 't een beetje hebt gemaakt'... Wat ik overigens wél heb bemerkt en wat diverse dealers mij ook hebben aangegeven is dat er opvallend veel 'sterrijders' en Audirijders de overstap aan t maken zijn. Advies: niet doen, want dan wordt Skoda zo gewoon als iedereen er in rijdt :-)).
 

Constant

Erelid
Natuurlijk, als je het een beetje hebt gemaakt, kom je liever in een BMW of Audi en niet in een Skoda voorrijden.
Dat is typisch Nederlands, ik ben in diverse landen geweest alwaar een Skoda als gelijkwaardig aan Audi en Volkswagen werd gezien. Maar daar had het oude Skoda nooit voet aan wal gezet en kon de Octivia 2 zonder kleerscheuren de markt betreden.

Het klopte wat een Marketing docent ooit stelde, als je merknaam ooit is beschadigd kun je er heel errug lang last van hebben.
 

Dolf

Actief lid
@Constant:

Ik heb het gemaakt!!!!!! ik een skoda mijn buurman geen auto en collega's een ander merk
 

Constant

Erelid
Mijn Skoda is tenminste afbetaald, menig patserbak is in werkelijkheid eigendom van de bank of leasemaatschappij :489:
 

Skody

Actief lid
Aha, ik zag het ja. T'is natuurlijk ff de vraag met welke noodvaart hij de bocht is doorgegaan. Dit terwijl het 18 inch velgen zijn. Zou het bij een Insignia, Mondeo, Merkedes e.d. anders zijn? Kan me haast niet voorstellen.
 

Gieliovd

Forumguru
Waarom zou je dan in een bepaald merk moeten rijden?
Zo werkt dat nou eenmaal in deze maatschappij. Het is een statussymbool.

Als een vertegenwoordiger van een bepaald product voor komt rijden in een Peugeotje 307 of een Skoda Octavia met wieldoppen, dan straal je naar het maatschappelijk beeld niet uit wat je zou moeten doen.

Kom je in een BMW 530 voorrijden dan straalt dit wat anders uit.

Ik sta er niet achter hoor. Maar zo is het. Als ik op sollicitatie zou gaan bij een exclusief bedrijf en ik kom voorrijden in mijn roestige Alto en ik stap eruit in mijn eenvoudige kloffie, dan is de presentatie compleet fout. Kom ik in een Skoda Fabia voorrijden en ik stap eruit in een nette jeans met overhemd dan is dit al een stuk beter. Kom ik echter in een zwart metallic BMW station voorrijden en ik stap eruit in een driedelig pak met glimmende schoenen, dan maak je een compleet andere indruk.

De vraag is of je erachter wilt staan om jezelf zo te willen conformeren aan het maatschappelijk ideaalbeeld. We leggen onszelf steeds hogere verwachtingen op ook.

De mening van veel mensen is zoals hier geschreven ook, als je het "gemaakt hebt" oftewel, 2 ton per jaar binnensleept, dan kies je sneller voor een premium merk dan voor Skoda. Toch?

Maar ja, een Skoda Superb is dan ook eigenlijk wel een klasse apart.

Er valt voor alles altijd wat te zeggen :winkie:


@LenK: ja, ik had het filmpje ook al gezien. Was al eerder op het forum gepost. Hij loopt aardig van de velg ja! Hij komt met een noodvaart de bocht doorzetten. Massa + G-krachten + rubber... wat wil je? Misschien als je 3,5 BAR in de band pompt. Getuigt wel van goede grip! Het vervormt sterk voor het gaat glijden.
 

Constant

Erelid
Zie het positief, je moet er niet aandenken dat we voor onze Skoda's dezelfde prijs zouden moeten betalen als een Audi :1884: Dan is het leuk om in menige review te lezen (Superb, Octavia, etc) dat je met een Skoda bijna gelijkwaardig bent aan een twee keer zo dure auto.

Welk ander merk kan dat zeggen, meestal wordt men vergeleken met auto's uit dezelfde prijsklasse.

En een ander probleem met de mode gevoelige merken als BMW en Audi is dat zodra er een nieuw model verschenen is, dat het oude model sterker wordt gedegradeerd dan bij saaie merken als Skoda. Misschien ten onrechte, maar zo gaat het in de samenleving.
 

Skody

Actief lid
@Gielovd: Helemaal mee eens met het eerste gedeelte. Mensen hebben een bepaald verwachtingspatroon en als dat niet klopt dan is de mens in opperste verwarring. Ik zou alleen denken bij een account manager die in een 530 komt voorrijden : 'Daar wordt teveel winst gemaakt, toch maar naar een ander uitkijken':-).
 

LenK

Forumguru
En een ander probleem met de mode gevoelige merken als BMW en Audi is dat zodra er een nieuw model verschenen is, dat het oude model sterker wordt gedegradeerd dan bij saaie merken als Skoda.
Dat komt doordat de nieuwe modellen zoveel op de vorige lijken bij VAG. Bij andere merken is het nieuwe model meestal heel anders dan de voorganger. Daarom vind ik Audi een verkeerd voorbeeld dat je geeft.

:ot:
Hij loopt aardig van de velg ja!
Zo kun je je velg dus ook beschadigen, niet alleen bij stoepranden.
 

Constant

Erelid
Dat is niet mijn persoonlijke mening, maar gemiddeld gezien vind men in NL een ouder model Audi of BMW al gauw ordinair. Daar kan ik niets aan veranderen, net zoals dat Skoda in NL een ondergewaardeerd merk is. Dat is gewoon de manier waarop de meeste mensen denken.

Persoonlijk vind ik dat je als eerste eigenaar (van vrijwel elk merk) een auto gewoon moet kunnen oprijden (12 jaar hoop ik) zonder je te hoeven schamen. Na 3-4 jaar een auto inruilen omdat de buren of collega's er iets van zeggen, vind ik gewoon onnodig.
 

Mr_McPhisto

Actief lid
Het zal aan mij liggen, maar ik vind de superb niet lijken op het voorgaande (passat) model. Evenals de passat van nu niet vind lijken op type daarvoor. Tuurlijk zijn er overeenkomsten naast dat het een auto blijft, maar deze zijn niet groter of kleiner dan bij audi of bmw. Het jaar maakt heel veel uit en dan gewoon model. Is het alleen maar een koplamp, maakt niet uit. Het is een nieuw model. Dan weer afhankelijk van het merk ed. Maar ook de manier van verkoop gaat heel anders in hoge segementen. Daar word je als klant gebeld en aan je gevraagd: meneer huppeldepup het nieuwe type 5 serie is binnen! Die maar doen?
Heb namelijk een vriendje die op die manier heel makkelijk mercedes aan de man kan brengen. En ja helaas..., met Skoda heb je niet echt een statussymbool in handen. Maar dat boeit in dit segment ook niet veel bij de rijders.
Succesemundo
 

LenK

Forumguru
@Constant: ordinair, dan heb je het toch wel over de voor-vorige generatie van zo'n auto. Als voorbeeld:
0454e18f497caf25a97bf0b66ad93dfc.jpg

2698f2bfc2298c141bbfcf895d3c08ea.jpg

Als de dealer ze niet meer verkoopt na inruil zeg maar.
 

Constant

Erelid
Lees mijn reactie svp eerst goed alvorens te reageren. Ik snap niet dat je erover doorblijft zeuren na mijn herhaalde uitleg. Ik verwijs naar een veelvoorkomende mening die niet de mijne is, dan hoef jij me er niet op te bekritiseren.

En het is off-topic gezeur, want dit is een Skoda forum. Derhalve ga ik er niet verder op in. Dit is gewoon zandbakgezever.
 
Bovenaan Onderaan