Mbt kopen van een nieuwe premium of een nieuwe Skoda. Ik deel jullie conclusie bij een nieuwe auto. Ik rijd liever ook in een volle Superb als in een kale A4. Zeker Audi heeft weinig toegevoegde waarde (alleen net wat mooier interieur en iets stiller) als Skoda. Voor de rest één pot nat en is je Skoda wel luxer en ruimer. Makkelijke keus!
Ik heb er echter voor gekozen om een tweedehands BMW te kopen, hiervoor reed ik in een nieuwe Octavia. Het kopen van een tweedehands BMW heeft zeker wel een aantal voordelen (en nadelen)
Voordelen:
- Aanschafprijs zelfde als een gemiddelde nieuwe Skoda Octavia
- Veel betere afschrijving. Want de meeste afschrijving is in de eerste twee jaar en die heeft de eerste eigenaar al gemaakt
. Ik ga met deze BMW 40.000 km rijden in 2 jaar tijd en schrijf dan wrsnl tussen de 6000 en 8000 euro af. En profiteer wel volledig van 2 jaar garantie!
Mbt afschrijving: Ik heb met een Octavia diesel in 2 jaar 90k op de teller gezet, maar wel 25k afgeschreven! Had ik net zo goed een aangeklede Audi kunnen rijden. Dus dat prijsvoordeel van Skoda is wel heel erg relatief! Ik spreek uit ervaring!
- over het algemeen zijn interieurs Audi, BMW, Merc net wat mooier afgewerkt. Skoda is goed, maar je ziet wel het verschil. Zeker als er meer kilometertjes op teller staan. Na 65k op de teller rijdt en oogt mijn 4 jaar oude BMW nog als nieuw. Bij mijn vorige Octavia kon ik dat niet meer zeggen. Alleen al het afgebladderde leer op stuur en versnellingspook, de opkomende kraakjes etc.
- BMW's vind ik lekkerder rijden vanwege directe en zuivere besturing, lage zit (moet je van houden) en heerlijke onderstellen. Het is echt cool om met het kontje te spelen als je hard een haarspeldbocht in knalt. Daar voel je echt het verschil. En die paar sneeuwbuien, dit jaar was natuurlijk extreem. De meeste winters heb je je winterbanden nooit nodig. Dus dat is relatief.
- De 3 liter zes in lijn is één van de beste motoren op de markt. Geweldige Laufkultur. Kan geen viercilinder tegenop. Overigens, ik zou tweedehands nooit een 316/116/118 etc kopen. Want een BMW hoort gewoon snel te zijn en bij voorkeur zescilinder of meer (muv 120d/320d, 123d). Mag dus wat mij betreft ook best wat extra's kosten, daar ben ik liefhebber genoeg voor.
- Voordeel: ik rijd in een 'bijzondere auto' en heb veel bekijks en positieve reacties.
- Voordeel: service BMW dealers duidelijk op hoger peil dan Skoda/VAG dealers. Ik heb nu ervaring met 3 BMW dealers. 3* top. Kan ik van Skoda dealers zeker niet zeggen.
- Voordeel: op tweedehands BMW heb ik gewoon 2 jaar garantie met onbeperkte kilometers.
- Nadeel: auto is niet nieuw.
- Nadeel: imago BMW werkt ook tegen je, als je bv wilt invoegen laat niemand je ertussen (kinderachtig, maar wel een gegeven).
- Nadeel, ruimte bij BMW's en Mercedessen is altijd ver te zoeken.
- Nadeel: gebruikskosten (onderhoud, verzekering) ongeveer 20% hoger.
Hoe de vergelijking uitvalt tussen 2e hands BMW of 2e hands Octavia (bv RS) is weer een andere discussie. Ik zou dan echter nog wel voor de BMW kiezen, omdat het grootste gat in prijsverschil dan inmiddels voor een groot gedeelte wel gedicht is. Ik zie in Utrecht bij de SCU een Octavia RS met 74000 op de teller staan voor 24k. Tik 5k extra en je hebt een 325i (218 pk 6 in lijn) voor de deur staan met vergelijkbare uitrusting en km stand. Tsja, dan is het gat natuurlijk niet heel groot meer. Ik zou dan persoonlijk voor de BMW kiezen.