Testverslag Yeti Autoweek in januari 2010

Wasmachineman

Forumguru
Net snel de Autoweek doorgelezen en die meldt dat volgende week de Yeti getest wordt met de Sportage en Qashqai. Er wordt al geschreven dat de Yeti goed stuurt en offroad geen kneus is ?
Wie van de nieuwe huidige Yeti eigenaren keek ook naar deze andere auto's ?
 

LenK

Forumguru
Ik heb ooit even over een Qashqai, maar ben oa afgeknapt op het (plastic) interieur.
Kia Sportage is net als Hyundai Tuscon nog meer cheapo.
Als je wil vergelijken dan zou je ook nog kunnen denken aan de Daihatsu Terios, Toyota Rav (beide met zo'n zo lelijk wiel achterop). Suzuki Grand Vitara en wat braver, alleen voor de SUV looks de Suzuki SX4/Fiat Sedici.
 

Melis

Lid
Ja leuk zo test maar als je kijk bij autoweek en je leest dit onderstaande krijg je al twijfels. Maar we blijven het positief bekijken, Gelukkig hebben we nog allemaal een eigen keus waar we in rijden.

Met de Yeti heeft Skoda een grappig ding op de weg gezet. Maar om te lachen koop je natuurlijk geen auto, en van een forse prijs wordt je al helemaal niet vrolijk. Dus vergelijken we een ‘loaded’ Yeti met twee veel goedkopere Aziaten, die niettemin ook buitengewoon rijk zijn uitgerust. Dus de Yeti kan worden afgevoerd?
 

Mark

Banned
De Yeti heeft als minputje, in deze tijd dat iedereen wat op zijn geldbeugel let, zijn redelijke hoge prijs.
Dan zijn 2 Aziaten die wat kaler zijn afgewerkt maar even betrouwbaar zijn inderdaat lichtjes in het voordeel.
 

van_der_P

Senior Member
De prijzen komen toch wel overeen. Het gaat in deze test om Skoda Yeti met 1.8 TSI motor.
De Nissan met de 2.0 motor. En de kia denk ik met de 2.0 motor. (Deze gegevens heb ik op de site van de RDW gevonden.)
Als ik dan op de autoweek site kijk naar de prijzen.
Dan kost de Nissan tussen de 27.100 en 36.100 euro, de Skoda tussen de 26.450 en 31.590 euro, maar de kia heeft de laagste prijzen tussen de 22.495 en 27.695 euro.
Dus qua prijs zou de Kia het winnen.
De prijs is het niet alleen natuurlijk
Deze auto's zijn gemaakt om over de weg te rijden, zijn geen echte terreinauto's.
Maar ik denk dat de Skoda de best aandrijflijn heeft voor in het terrein, en ook de beste caravantrekker is van de 3. Hoog koppel bij lage toeren 160 pk en 250 nm bij 1500 toeren. Is het hoogste van de 3.
 

Melis

Lid
Dat is nog niet het ergste maar zelfs met een 1200 tsi verslaat hij de nissan en kia. Want deze zijn in voorwieluitvoering duurder en presteren minder met motor. Zijn duurder in verbruik hebben een slechtere wegligging. En zo kan je ook doorgaan met afwerking binnenkant. Maar pak je de 12 tsi dan begint hij wel bij 18990 en de nissan pas bij ongeveer 22000 dan kan je ook een 12 tsi ambition pakken.

De prijzen komen toch wel overeen. Het gaat in deze test om Skoda Yeti met 1.8 TSI motor.
De Nissan met de 2.0 motor. En de kia denk ik met de 2.0 motor. (Deze gegevens heb ik op de site van de RDW gevonden.)
Als ik dan op de autoweek site kijk naar de prijzen.
Dan kost de Nissan tussen de 27.100 en 36.100 euro, de Skoda tussen de 26.450 en 31.590 euro, maar de kia heeft de laagste prijzen tussen de 22.495 en 27.695 euro.
Dus qua prijs zou de Kia het winnen.
De prijs is het niet alleen natuurlijk
Deze auto's zijn gemaakt om over de weg te rijden, zijn geen echte terreinauto's.
Maar ik denk dat de Skoda de best aandrijflijn heeft voor in het terrein, en ook de beste caravantrekker is van de 3. Hoog koppel bij lage toeren 160 pk en 250 nm bij 1500 toeren. Is het hoogste van de 3.

Net snel de Autoweek doorgelezen en die meldt dat volgende week de Yeti getest wordt met de Sportage en Qashqai. Er wordt al geschreven dat de Yeti goed stuurt en offroad geen kneus is ?
Wie van de nieuwe huidige Yeti eigenaren keek ook naar deze andere auto's ?
 
De Yeti ziet er gewoon niet 'hyp' uit...als je een vierkante bak wil kopen, kom je goedkoper weg met een 'peugeot partner' of dergelijke...in deze laatste past tenminste/zelfs een europallet...kan je bij Skoda niet zeggen !

De Yeti krijgt nu wel de sticker opgekleefd van SUV v/h jaar...maar op welke creteria, baseren deze mensen zich, die deze tittel uitdelen ?
Ze rijden amper 500 km met de wagen , en weten voldoende???

Vreemd toch, als je weet dat deze wagen gloednieuw is, en nu reeds met een prijs gaat lopen, waar er vele fabrikanten van gaan watertanden...zouden ze er wel effectief reeds 2500km mee afgelegd hebben, of geven ze zulke awards via de losse hand ???

Ik denk puur "ik"...dat ze de Europese geassembleerde wagens een duuwtje in de rug willen geven...Skoda valt hieronder natuurlijk, maar om deze verschrikkellijke sneeuwman nu onmiddellijk te gaan vergelijken met SUV van het kaliber als: Toyota RAV4, Hyundai Tucson, Kia Sportage of een Nissan Qashqai...dat is er wel wat over. Ik denk dat ze dit hopen bij Skoda...om voorgaande verkoopscijfers te halen, maar in gedachte hebben ze natuurlijk de Roomster...waar ze volgens mij een tweede exemplaar in de markt hebben gebracht die de verkoopcijfers eerder zal benaderen van deze laatste als van de eerder genoemde concurrentie....hopelijk ben ik mis op deze eerste dag v/e gloednieuw 2010 ...Gelukkig nieuwjaar iedereen !
 
in mei 2010 krijg ik de Yeti 1.8tsi
We gaan de caravan er mee trekken
hebben inderdaad gekeken naar Nissan, Kia, en Hyundai, maar deze mogen minder gewicht trekken en hebben 'n lager koppel !
Weet iemand of je de off-road knop ook achteraf kan laten inbouwen ?
 
De Yeti werd een maand of zo geleden in Autogids al uitgebreid getest. In dit magazine zijn ze er zeer positief over.
Zo zie je maar dat niet elk tijdschrift even neutraal is voor elk merk.

Trouwens de Kia en Hyundai zijn verouderde technologieën en zuipen beiden veel meer brandstof dan de Yeti.

Collega van mij heeft de Forester 2.0 Boxerdiesel van Subaru en hij is hier zeer tevreden over. Ook niet onmiddellijk het hipste interieur maar technisch zeer oké.

Als ik aan een nieuwe wagen toe was zou het wss een Yeti oof Forester worden. Bij Subaru heb je ook een fatsoenlijke prijs.
 

Kick

Lid
Ook in de Autoweek zijn ze heel positief over de Yeti (1.8 TSI, Elegance). Ze vinden 'm alleen wel wat aan de prijs. Maar ja, dat krijg je met zo'n premiumprodukt.

De eerste zinnen van de conclusie luiden:

"De Skoda Yeti heeft ons verrast, en niet zo'n klein beetje. Of het nou gaat om afwerking, comfort, praktisch gebruiksgemak of rijeigenschappen: Skoda scoort met deze auto."
 

Melis

Lid
Ja aan de prijs dat klop maar de andere twee zijn voorwiel gestuurd en als je van beide vier wiel aandrijving neemt dan komt de prijs dus wel in de buurt van de Skoda Yeti. Dus hoe eerlijk test je ik ben blij dat hij gewonnen heb daar niet van. Maar zet gelijke wagens tegenover elkaar.

Ook in de Autoweek zijn ze heel positief over de Yeti (1.8 TSI, Elegance). Ze vinden 'm alleen wel wat aan de prijs. Maar ja, dat krijg je met zo'n premiumprodukt.

De eerste zinnen van de conclusie luiden:

"De Skoda Yeti heeft ons verrast, en niet zo'n klein beetje. Of het nou gaat om afwerking, comfort, praktisch gebruiksgemak of rijeigenschappen: Skoda scoort met deze auto."
 

Wasmachineman

Forumguru
Ja aan de prijs dat klop maar de andere twee zijn voorwiel gestuurd en als je van beide vier wiel aandrijving neemt dan komt de prijs dus wel in de buurt van de Skoda Yeti. Dus hoe eerlijk test je ik ben blij dat hij gewonnen heb daar niet van. Maar zet gelijke wagens tegenover elkaar.

Gelijke wagens bij elkaar krijgen is moeilijk volgens de testers, ze zijn afhankelijk van de importeur wat deze op voorraad heeft.
Wel een mooie overwinning voor de Yeti !:xyxthumbs:
 

Kick

Lid
Ja, zo'n vergelijkende test slaat eigenlijk helemaal nergens op. Maar het belangrijkste is dat men heel lovend is over de kwaliteiten van de Yeti. Niks nieuws trouwens, want elke tester is er enthousiast over.

In het artikel spreken ze ook weer de verwachting uit dat er binnen niet al te lange tijd een 1.4 TSI komt. Ik hoop het. En dan met 4wd en DSG, dan is ie helemaal goed (voor mij dan).
 
Bovenaan Onderaan