Thuis laden 'auto heeft geen energie nodig' met Wallbox..Opgelost.

SanderW

Nieuw lid
fyi: de reactie van Skoda:
Bedankt voor je vraag. Het gebruik van software van een externe partij kan een storing veroorzaken. Om veiligheidsredenen staat Škoda A.S., de beheerder van de app, niet toe dat externe partijen via een app toegang krijgen tot de auto. De toegang tot de auto wordt geblokkeerd, waardoor de Škoda Connect diensten niet werken. Als de storing wordt veroorzaakt door de app van een externe partij, zullen de diensten weer werken nadat de externe software op de juiste manier is verwijderd. Volg hiervoor de volgende twee stappen:
1. Verwijder je auto uit de software van de externe partij.
2. Verander vervolgens het wachtwoord van je Škoda ID, zodat de externe partij geen toegang meer heeft tot je Škoda ID.

Om veiligheidsredenen staat Škoda A.S., de beheerder van de app, niet toe dat externe partijen via een app toegang krijgen tot de auto. De toegang tot de auto wordt geblokkeerd, waardoor de Škoda Connect diensten niet werken.
Wat een halfslachting antwoord, dit. Ze staan het namelijk wel toe - zolang de externe partij zich maar netjes gedraagt. Helaas is de API die Skoda hiervoor gebruikt, niet gedocumenteerd maar alleen via reverse engineering uit te vogelen. Waardoor een externe partij er dus maar met trial & error achter moet komen hoe dit werkt. En dat terwijl er overduidelijk behoefte aan is. Beetje een 1980-mentaliteit dit, had ik niet meer in 2024 verwacht.
2. Verander vervolgens het wachtwoord van je Škoda ID, zodat de externe partij geen toegang meer heeft tot je Škoda ID.
Maar dat is dan juist weer goed. Betekent dat aan de Skoda kant dit deel in ieder geval correct geïmplementeerd is. Als je je wachtwoord verandert worden ook alle eerder uitgegeven authenticatie tokens geïnvalideerd.

@SanderW: Ben benieuwd of je na deze stap weer een normaal reagerende auto hebt. Ik zou rustig aan beginnen: Eerst dat wachtwoord resetten, dan vanuit de Skoda app opnieuw inloggen, en dan via de Skoda app handmatig het laadproces een paar dagen lang starten en stoppen. Als er dan geen onverwachte/onverklaarbare dingen meer gebeuren, dan een besluit nemen of je het EPEX-laadproces laat sturen door de auto of de wallbox, en dan pas een geschikte app daarvoor zoeken.

SanderW

Nieuw lid
Update:
Jedlix had snel alles gewist en sinds vandaag ook ANWBSlimLaden. Alles netjes gecommuniceerd. Mijn wachtwoord bij Skoda voor de zekerheid nog veranderd en nu aan het testen. De eerste tekenen zijn goed. Hij blijft gewoon laden, zoals ik wil.
Later deze week nog een keer goed testen om er zeker van te zijn, dat dit het dus was/is.
Nogmaals dank voor het meedenken en de goede tips!

SanderW

Nieuw lid
Wat een halfslachting antwoord, dit. Ze staan het namelijk wel toe - zolang de externe partij zich maar netjes gedraagt. Helaas is de API die Skoda hiervoor gebruikt, niet gedocumenteerd maar alleen via reverse engineering uit te vogelen. Waardoor een externe partij er dus maar met trial & error achter moet komen hoe dit werkt. En dat terwijl er overduidelijk behoefte aan is. Beetje een 1980-mentaliteit dit, had ik niet meer in 2024 verwacht.
Helemaal mee eens! Met de ANWB-app kostte het ook ontzettend veel moeite om het werkend te krijgen. Ik doe nu alles vanuit de Skoda app voorlopig en dan zien we wel weer verder. Tot nu toe gaat het goed.

SanderW

Nieuw lid
Update 2:
Alles lijkt weer goed te werken met deze koppelingen eraf. Erg blij mee.
Ik vermoed dat met name ANWBSlimLaden het euvel was en niet zozeer Jedlix. Jedlix was al losgekoppeld en zodra de ik bevestiging had gekregen dat de ANWB klaar was, deed alles het weer naar behoren.
Ik ga het sowieso nog een paar keer doen op deze manier houdt dit in de gaten houden en zal dat hier melden. Maar verwacht dat alles nu weer goed is.

Als de app van je energieleverancier geen ondersteuning voor slim laden biedt, kijk dan ook even naar de generieke Stekker.com app.

Nou, ik ben uiteindelijk nog wel benieuwd hoe je nu "slim" laadt, voordat dit topic gesloten wordt. Ik heb wat suggesties gedaan maar er zijn zoveel mogelijkheden.

SanderW

Nieuw lid
Hoi Backpacker,|
Ik laad nu niet slim momenteel. Ik hou in de gaten wanneer de tarieven het meest gunstig zijn voor mij en dat plan ik in via de app van mijn Wallbox.
Voor mij even geen 3de partijen, die het proces in de war schieten of waar Skoda niet mee om kan gaan.
Wellicht dat ik stekker.com in de toekomst ga proberen.
Thanks

Bovenaan Onderaan