Thuiskomer / reservewiel + set aanschaffen

tist

Actief lid
Effe opletten, heb mijn auto besteld en werd ook geleverd met een "Volwaardig reserverwiel" .
Dat staat duidelijk op de factuur, maar bij een leeglopende band, het wiel vervangen met dat Volwaardig...
Echter tijdens de automobiel controle (VAG o.i.d. in Nederland) werd mijn wagen gewoon afgekeurd door dat Vol.. reservewiel.
Blijkt dus dat je daar niet wettig mee op de baan mag, of slechts voor een kleine verplaatsing,
je bent dus niet in order met de wetgeving hier in België met dat vol... reservewiel.
Had ik dit geweten hadden ze hun Volle prul mogen houden. Dat had me een meerkost bespaard.:devilish:
 

1983jeroen

Forumguru
Zit er een sticker op dat het een thuiskomer is?
Mijn thuiskomer is ook gewoon 205/55R16, maar heeft wel een sticker.

Wat ook kan is dat je wellicht 2 verschillende bandenmaten op 1 as had na de wissel?
Dat mag ook eigenlijk niet namelijk...
 

tist

Actief lid
Hert zijn identieke banden, alleen was het een stalen velg en de andere een alu mag volgens de keuring niet.
Skoda noemt het echter wel een Volwaardig reservewiel, netter en juister zou zijn NIET volwaardig !
En een thuiskomertje vind ik hoogst ongepast voor een evenwaardige band, merk + maten.

Maar ja de keuring in BE ?!? pffff
 

tist

Actief lid
Ja begrijp ik maar dan nog.
Enfin het was tijdens de Corona periode, veel problemen om je wagen gekeurd te krijgen, 2 x aangeschoven,
helaas voor mij sloot men het telkens af.
Dan maar verder gereden, kreeg een melding dat mijn band drukverlies had, ik wist welke die doet dat nog steeds, echter duurt soms een maand of 2 a 3 voor ik terug een melding krijg, moet ergens aan de velg fout zijn daar er na splinternieuwe banden het euvel blijft bestaan.
Dan op een uitstap zag ik plots een keuringsstation wat ik voordien zelf niet kende of wist, effe gaan kijken, en er stonden maar 2 voertuigen in de rij, ik dus snel snel daar achter aangesloten met het gekende gevolg.
Achteraf na de herkeuring mijn ongenoegen geuit dat brengt geen zoden aan de dijk dat niet, maar wel effe eruit gelaten.
Dat er blijkbaar zo weinig te doen was daar toen .... ik heb al zo een vermoeden.
Enfin nu heb ik steeds en mini compressor bij me, en indien nodig is dat snel terug op druk gebracht.
 

hemi24

Forumguru
Zou je de band dan niet gewoon even een keertje van de velg laten halen en opnieuw laten monteren en daarbij ook gelijk even een nieuw ventiel laten steken..?
 

tist

Actief lid
Uiteraard maar het ventiel is ook al vervangen hoor, er blijft enkel de velg over, en die ga ik niet vervangen.
Het euvel was er al voor de bandenwissel, dus nieuw ventiel en nieuw banden ..... schiet niet veel meer over,
misschien ga ik er eens "Slime" inspuiten, en zo niet dan kan het maar helpen bij een eventuele gewone leegloper.
 

EdK

Forumguru
Zou geen slime spuiten ......troep
Koop bij action goedkoopste zwembadje en vul dat en leg je wiel erin
Lekkage ? hoe klein ook dan moet je luchtbellen gaan zien....

Tsja en met water spelen is geen straf met dit weer......
 

tist

Actief lid
Heb met Slime wel in het verleden goede resultaten gehad hoor.
Zowel bij de fietswielen van mijn echtgenote en evenzo bij de autoband van mijn vader,
was ook een klein verlies, als het groter is, wat al is gebeurd gebruik ik wel een "wiek" als het kan.
Maar echt grote fouten heb ik nog niet gehad, gelukkig.

Nee met water spelen is geen probleem das juist ;)
 
Bovenaan Onderaan