Tien elektrische Skoda’s Octavia

Hier in het zuiden maken ze snelwegen waar je 70 of 100 mag, dus dan is het best handig
hahahaha, en dan wordt er soms nogwal eens gekscherend gedaan over die"boeren"(hier zijn ook steden) in het noorden, maar een snelweg waar je 70 mag, kan toch geen snelweg meer zijn...op de A37 mag je 130 km/h.
rare jongens die romei.....zuiderlingen. hahahahahahaa(grapje)
 

Pendragon

Donateur
Ik ben het helemaal eens met Cordoba, electrische auto's ik snap er helemaal niks van. Iedereen denkt maar dat het beter is voor het milieu, maar ik geloof er helemaal niks van. Misschien voor het idee van de eigenaar, maar dat is het dan ook wel.
 

hemi24

Forumguru
Misschien maar eens aan de wagenparkbeheerder vragen hoe men dat denkt te gaan doen met de tankpas: krijg ik een deel van m'n energierekening terug van de werkgever als ik een electrische auto zou gaan rijden en dus thuis moet gaan laden?!?
 

Cordoba

Forumguru
@Pendragon: het probleem met elektrische auto's is dat meestal niet naar de milieu-effekten bij de fabricage wordt gekeken, en de accu's schijnen vanzelf vol te raken zonder milieubelasting. Ik heb jaren terug ook eens een discussie gehad over milieuvriendelijk reizen: iemand beweerde dat ie milieuvriendelijk van A naar B reisde omdat ie per OV reisde. Juist in die periode waren er onderzoekjes verschenen, waaruit bleek dat als je auto zuiniger reed dan 1 liter (benzine) op 17 km je met 1 persoon in de auto al milieuvriendelijker bezig was dan reizen via een elektrische trein. Als je met meer personen in de auto stapt ben je dus al heel snel milieuvriendelijker bezig.
 

Pendragon

Donateur
@Cordoba: juist, die onderzoeken heb ik ook wel eens gelezen. Toch zal er wel wat moeten gebeuren, want de benzine zal toch een keer op zijn en dan zullen de auto's toch op iets anders moeten rijden. Ik denk dat in de tussentijd wel de fabrikanten van auto's beter hun best moeten doen om zuiniger motoren te maken. Volgens mij kan het nog veel zuiniger dan ze nu maken, maar zijn er ook andere belangen waardoor dit maar heel langzaam gaat, helaas.
 
ik ken iemand die regelmatig(bij enigszins droog weer vanuit delfzijl naar buitendorp van emmen fietst, in zijn ligfiets(met aerodynamische kap), welke trap ondersteuning krijgt van een kleine elektromotor, die gevoedt wordt door een kleine accu, 58 km en ca 5 kwartier. zo kan het ook. alleen die caravan kan er niet achter.
 

Polvo

Actief lid
Kan wel, trapt alleen een beetje zwaar of het duur met de nodige tandwiel vertraging wat langer.
Maar je bent met vakantie, dus wat maat het uit? :laugh:
 

Falcon

Donateur
ik ken iemand die regelmatig(bij enigszins droog weer vanuit delfzijl naar buitendorp van emmen fietst, in zijn ligfiets(met aerodynamische kap), welke trap ondersteuning krijgt van een kleine elektromotor, die gevoedt wordt door een kleine accu, 58 km en ca 5 kwartier. zo kan het ook. alleen die caravan kan er niet achter.

Het grappige is dan wel weer dat deze persoon officieel een bromcertificaat en kentekenbordje moet hebben :), hetzelfde geldt voor Spartamet.
 
ja dat klop, officieel moet hij zich melden bij RDW(?) omdat hij een motor bezit, maar goed in dat deel van groningen rijdt niet heel veel politie, dus dat scheelt. maar wel een nette prestatie, en zomers is hij vaak bijna dagelijks op die "fiets".
en vakantie heeft hij dan niet, hij gaat dan naar zijn werk of terug. bovendien heeft hij versnellingen en geen extreem groot tandwiel, het waait op de vlaktes ook wel eens en dan wil je ook nog vooruit....
dr beste man doet van alles om het zo aerodynamisch mogelijk te houden, tot poetsen van de ruit, en kap aan toe (moet glad zijn). en alles zelfbouw)
nu weer on topic.
trouwens reden jullie eerder op de brommer ook 40 km/ u Buiten bebouwde kom?
 

Wijnand850

Forumguru
Misschien maar eens aan de wagenparkbeheerder vragen hoe men dat denkt te gaan doen met de tankpas: krijg ik een deel van m'n energierekening terug van de werkgever als ik een electrische auto zou gaan rijden en dus thuis moet gaan laden?!?

Als je een Opel Ampera least dan gebeurt dat inderdaad. Je krijgt dan een unit thuis waar je de auto mee oplaadt. De hoeveelheid stroom wordt dan via je salaris verrekend. Dat moet ook wel in het geval van die auto, want daar zit ook een benzinetank in. Geen enkele leaserijder met een tankpas zou dan thuis nog de accu opladen.

De discussie over of een elektrische auto milieuvriendelijker is dan een benzine/diesel wordt gaat vaak mank op verschillend gebruik van uitgangspunten. Daar waar velen bij elektriciteit meteen roepen dat die in vervuilende centrales wordt opgewekt, en dus helemaal niet milieuvriendelijk is, wordt bij benzine en diesel gemakshalve de hele raffinage en de hoeveelheid energie die de vorming van fossiele brandstoffen kost, achterwege gelaten. Als je een echte zogenaamde "well to wheel" analyse maakt, zijn elektrische auto's zonder twijfel milieuvriendelijker. In grammen CO2 komt een electrische auto dan uit op een CO2 uitstoot van minder dan 50 gram (bij de huidige mix van fossiel/duurzame energie). Dat heb ik nog geen benzine/diesel zien doen. Die uitstoot gaat nog veel harder naar beneden als de opwekking van stroom verder verduurzaamd wordt. Ook de ontwikkelingen rond het hergebruik van accu's gaan razendsnel, evenals de methodes om elektrische auto sneller opgeladen te krijgen. En als je eens in een elektrische auto gereden hebt, raak je vanzelf overtuigd!
 
Bovenaan Onderaan