Tikken bij warm weer

___JC___

Forumguru
Ik heb een probleem met mn O2 (2.0TDI gechipt) wat nu weer terug komt door het heerlijk warme weer van gisteren. Vorig jaar zomer had ik het probleem ook maar toen de temperatuur ging dalen was het probleem verdwenen.

Als het warm is buiten (20+ graden) en mn motor is warm dan begint er een bizar harde ratel of tik onder de motorkap vandaan. De ratel gaat langzamer als de auto stationair draait en sneller als ik toeren maak. Aangezien ik met dat lekker weer ook graag met de raampjes open rij irriteert het geratel me ondertussen als een gek. Het geluid is hoorbaar op meters afstand.

Zoals gezegd vorig jaar had ik het ook. Toen ben ik naar de dealer gereden, motor uitgezet (stom). Er was een monteur die wel even mee wou lopen om te luisteren. En dan zal je net zien, toen was het weg.....:mad: Het moest volgens de verkoper overigens te maken hebben met het koolstoffilter en verder normaal zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat zo een harde ratel normaal kan zijn.

Iemand weleens zoiets gehad? En dan vooral de vraag hoe is het opgelost?
 

VEEJAY

Forumguru
Heb het een keer gehad bij flink blazen in duitsland met ook warm weer. Daarna geen last meer gehad, weet niet wat de oorzaak is.
 

blacktdi

Actief lid
Ik ook, was met warm weer nadat ik een behoorlijk stuk met de caravan door Frankrijk had gereden. Ik dacht eerst de koppeling naar de kl... maar ik denk dat het de airco was. Bij normaal gebruik geen last meer van gehad en eigenlijk ook niet aan de dealer gemeld. Dat heeft toch geen zin want zoals JC al meldt als je daar bent tikt die natuurlijk niet.
 

___JC___

Forumguru
Misschien dat er dus iets mis is met mn koeling. Aangezien jullie het maar een keertje gehad hebben bij zwaar gebruik en warm weer. Hij tikt overigens zowel met de airco aan als uit.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien door de hete olie een ietwat lagere oliedruk (hete olie = dunner), daardoor zou een (of meerdere) hydraulische klepstoter (die een beetje meer speling heeft door iets slijtage) iets kunnen gaan tikken.
Ik rij al een jaartje of 30 V.A.G. auto's en ze hadden het allemaal wel eens.
Vooral mijn UR Quattro (1984) had er veel last van, ondanks een separate oliekoeler liep de olietemp. na een ritje Autobahn op naar zo'n 140 graden, als ie daarna stationair draaide ging soms het oliedruk lampje aan en rammelden de kleppen er lustig op los.
Het is ook verder niet schadelijk, alleen irritant. In de zomermaanden een iets dikkere olie gebruiken was de oplossing.
 

___JC___

Forumguru
Misschien door de hete olie een ietwat lagere oliedruk (hete olie = dunner), daardoor zou een (of meerdere) hydraulische klepstoter (die een beetje meer speling heeft door iets slijtage) iets kunnen gaan tikken.
Ik rij al een jaartje of 30 V.A.G. auto's en ze hadden het allemaal wel eens.
Vooral mijn UR Quattro (1984) had er veel last van, ondanks een separate oliekoeler liep de olietemp. na een ritje Autobahn op naar zo'n 140 graden, als ie daarna stationair draaide ging soms het oliedruk lampje aan en rammelden de kleppen er lustig op los.
Het is ook verder niet schadelijk, alleen irritant. In de zomermaanden een iets dikkere olie gebruiken was de oplossing.

Dit klinkt erg logisch, maar de motortemperatuur komt niet verder dan gemiddeld (normaal). Zou deze dan ook niet hoger moeten zijn?
 

Ronnie

Forumguru
Nee, dit is onafhankelijk van elkaar, de watertemp. wordt geregeld door de thermostaat, deze staat (afhankelijk van de buitentemp.) dicht bij koude motor en gaat naarmate de watertemp. oploopt verder open (meer water door de radiateur)en houdt zo de temp. op zo'n 90 graden. Omdat het systeem "gesloten' is kan de watertemp.(onder 1-2 bar druk) oplopen tot zo'n 110 graden, zonder dat het kookt.Heb je b.v. een koppakking lek dan gaat de druk niet omhoog en gaat het water dan ook koken.
Echter de olie van het carter wordt bij hogere buitentemp. niet meer genoeg door de rijwind gekoeld en word dan (bij hogere vermogens motoren) gekoeld door een extra oliekoeler die naast (of geintegreerd in) de waterkoeler zit.Automaten/DSG bakken hebben ook veelal een extra oliekoeler aan de voorzijde van de auto. Op het werk in de 170 pk sterke VWT5 DSG zitten o.a.: 1 waterkoeler, 1 aircokoeler, 1 intercooler (turbo), 1oliekoeler voor de motor,1 koeler voor de DSG. Het is daar ook een beetje vol voorin het front.De Bugatti Veyron heeft er geloof ik 14!
 
Ik ben hier al een paar jaar mee aan het tobben. De dealer kan het niet vinden en dacht eerst dat het aan de turbo /wastegate lag. Die heeft hij onder garantie vervangen, echter zonder resultaat. Het is wel een klepstoter geluid maar dat is het zeker niet. Het komt uit de hoek vandaan waar de turbo zit en het doet zich voor bij warm weer (meer dan 20gr) en bij warme motor (na een stuk snelweg o.i.d.) Als het een klepstoter zou zijn dan kan je met zwaar belasten en een buitentemperatuur van 15gr zeker weten het geluid repliceren. En juist dat lukt niet.
 

___JC___

Forumguru
Ik ben hier al een paar jaar mee aan het tobben. De dealer kan het niet vinden en dacht eerst dat het aan de turbo /wastegate lag. Die heeft hij onder garantie vervangen, echter zonder resultaat. Het is wel een klepstoter geluid maar dat is het zeker niet. Het komt uit de hoek vandaan waar de turbo zit en het doet zich voor bij warm weer (meer dan 20gr) en bij warme motor (na een stuk snelweg o.i.d.) Als het een klepstoter zou zijn dan kan je met zwaar belasten en een buitentemperatuur van 15gr zeker weten het geluid repliceren. En juist dat lukt niet.

Hee een medestander!
Mijn turbo is ook al een keer vervangen maar daarna is het geluid pas gekomen. Het geluid is er alleen bij warm weer inderdaad. Als het kouder is dan 20 graden kan ik trappen wat ik wil, dan komt er geen getik...
 

tlpeter

Actief lid
Is het tikken er ook nog zodra je de motor uitzet en dan bedoel ik de eerste seconden ?
Iets zet uit door de warmte,misschien dat het daardoor gaat tikken of aanlopen ?
 

___JC___

Forumguru
Is het tikken er ook nog zodra je de motor uitzet en dan bedoel ik de eerste seconden ?
Iets zet uit door de warmte,misschien dat het daardoor gaat tikken of aanlopen ?

Nee het tikken is er alleen als de motor draait. Sterker nog, hogere toeren dan gaat ie sneller tikken. Het moet iets met de draaiende delen van de motor zijn dus volgens mij. De klepstoters zou kunnen, maar de turbo ook.
 

Rallye

Forumguru
Nee het tikken is er alleen als de motor draait. Sterker nog, hogere toeren dan gaat ie sneller tikken. Het moet iets met de draaiende delen van de motor zijn dus volgens mij. De klepstoters zou kunnen, maar de turbo ook.

Als het de turbo zou zijn moet hij iets vertraagd reageren bij het gasgeven. Dus, je geeft gas en even later gaat hij pas tikken. De turbo moet immers eerst even op druk komen.
 

___JC___

Forumguru
Als het de turbo zou zijn moet hij iets vertraagd reageren bij het gasgeven. Dus, je geeft gas en even later gaat hij pas tikken. De turbo moet immers eerst even op druk komen.

Ik denk dus eigenlijk niet dat het de turbo is want stationair tikt ie ook en dan draait je turbo niet toch?
 
Nee, het geluid is er al bij stationair draaien. Ken je dat geluid bij vrachtwagens als ze stationair draaien en dat er dan na een tijdje een overdruk ventiel opengaat om de overtollige lucht af te blazen van de (lucht) remmen als de luchttanks van de remmen vol zijn ? Daar lijkt het op. Ik zou alleen niet weten wat ie juist bij warm weer moet afblazen. Het is echt geen (lekkende hydraulische)klepstoter daar ben ik van overtuigd
 

___JC___

Forumguru
Nee, het geluid is er al bij stationair draaien. Ken je dat geluid bij vrachtwagens als ze stationair draaien en dat er dan na een tijdje een overdruk ventiel opengaat om de overtollige lucht af te blazen van de (lucht) remmen als de luchttanks van de remmen vol zijn ? Daar lijkt het op. Ik zou alleen niet weten wat ie juist bij warm weer moet afblazen. Het is echt geen (lekkende hydraulische)klepstoter daar ben ik van overtuigd

Bij mij is het echt een tikkend/ratelend geluid, duidelijk geen afblaasgeluid. Dat zou me een stuk minder storen namelijk...
 

yup

Lid
Beste mede Octavia rijder/fapper: ik heb een advies en ga naar een goeie garage en of dealer. Want ik weet zeker dat dat echt niet normaal is, ook niet na een flink stuk knallen!

Die van mij doet dat nooit trouwens.
 

___JC___

Forumguru
Beste mede Octavia rijder/fapper: ik heb een advies en ga naar een goeie garage en of dealer. Want ik weet zeker dat dat echt niet normaal is, ook niet na een flink stuk knallen!

Die van mij doet dat nooit trouwens.

Als je het hele verhaal gelezen had dan zie je dat ik dat geprobeerd heb. Maar dan zal je zien, doet ie het net niet. En opwekken is niet mogelijk helaas.
Maar bedankt voor het advies !
:D
 
Bovenaan Onderaan