Tikken bij warm weer

Ik heb vanochtend met de importeur gebeld. Zij willen echter geen eindgebruikers te woord staan met technische problemen en verwijzen hen terug naar de dealer. Ik gaf aan dat deze er ook niet uit kwam. Ze gaan nu zelf de dealer bellen om in beeld te krijgen wat het probleem is en wat de dealer eraan gedaan heeft. Dan hoor ik van de dealer verder over hoe en wat. Toch maar even de dealer gebeld dat ze een telefoontje kunnen verwachten. Ik hoop: Wordt vervolgd.

___JC___

Forumguru
Goede zet toch.
Ik ga zelf binnenkort naar de dealer. Zal eerst eens vragen of er dikkere olie in kan. Misschien dat het dan opgelost is. En anders deze zomer een keer terug van het strand naar de dealer knallen om al tikken de garage in te rijden.
:grin:

Goede zet toch.
Ik ga zelf binnenkort naar de dealer. Zal eerst eens vragen of er dikkere olie in kan. Misschien dat het dan opgelost is. En anders deze zomer een keer terug van het strand naar de dealer knallen om al tikken de garage in te rijden.
:grin:
Het kan volgens mij niet aan de olie liggen en ik zou zeker niet met de viscositeit rommelen, dat is fabrieksvoorschrift. Ik heb al wel verschillende merken olie erin gehad, beiden volgens VAG specificatie, en bij beiden ratelt ie er lekker op. Ben zelf al diverse keren ratelend in de werkplaats geweest en toen heeft men geconstateerd dat het bij de turbo/wastegate vandaan kwam. Die zijn toen vervangen zonder resultaat. Ben benieuwd of jouw dealer iets vindt. Ik heb afgelopen zondag de helemiddag zitten internetten op diverse fora in Duitsland en Engeland maar kom echt helemaal niets over dit onderwerp tegen. Vreemd toch ? Misschien zijn onze auto's uit dezelfde serie, die van mij is ook uit 2006 zonder roetfilter....

JC en andere geïnteresseerden: Ik ben vandaag weer bij de dealer geweest en zij hebben nu vastgesteld (onderplaat en motorbedekking eraf en dan de stetoscoop ala de dokter erbij) dat het geluid er waarschijnlijk bij het vliegwiel vandaan komt. Op 11 mei wort de versnellingsbak gedemonteerd en wordt het vliegwiel beoordeeld en waarschijnlijk dus vernieuwd. Er schijnt een soort trillingsdemper in het vliegwiel te zitten die het geluid veroorzakt. Ik zal jullie informeren over het verloop.

tlpeter

Actief lid
Eindgebruiker. Zelfs het woord schept al afstand. Was je vroeger niet iets dat "klant" heette?

Toch is het logisch als klinkt het niet aardig
Ik werk voor een distributeur en wij doen ook niets met eind klanten
Men moet naar de dealer die het verkocht heeft
Die moet ook garantie gevallen oplossen en niet de importeur/distributeur
Die laatste handelt het weer af met de dealer

Rallye

Forumguru
Toch is het logisch als klinkt het niet aardig
Ik werk voor een distributeur en wij doen ook niets met eind klanten
Men moet naar de dealer die het verkocht heeft
Die moet ook garantie gevallen oplossen en niet de importeur/distributeur
Die laatste handelt het weer af met de dealer

Klopt. Maar in de meeste gevallen weet de importeur meer dan een dealer en zou dus open moeten staan voor vragen. Door iemand eindgebruiker te noemen schep je al afstand.

OT Met taal kun je een hoop doen. Ik reis veel met de trein en sinds een paar jaar heeft volgens de omroepers geen enkele trein vertraging meer. Wel wordt op het moment van geplande aankomst van een trein omgeroepen dat de trein over vijf (of tien, of vijftien) minuten binnenkomt. Voor de klant, sorry, eindgebruiker, van het produkt trein voelt dat precies hetzelfde, hij is alleen extra depressief van een organisatie als de NS die vertragingen (want dat blijven het natuurlijk) consequent doodzwijgt.

Overigens weet ik niet zeker of in dit gevalk de term "eindgebruiker" van Pon komt of van degene die het bericht poste.

___JC___

Forumguru
JC en andere geïnteresseerden: Ik ben vandaag weer bij de dealer geweest en zij hebben nu vastgesteld (onderplaat en motorbedekking eraf en dan de stetoscoop ala de dokter erbij) dat het geluid er waarschijnlijk bij het vliegwiel vandaan komt. Op 11 mei wort de versnellingsbak gedemonteerd en wordt het vliegwiel beoordeeld en waarschijnlijk dus vernieuwd. Er schijnt een soort trillingsdemper in het vliegwiel te zitten die het geluid veroorzakt. Ik zal jullie informeren over het verloop.

Okee diesel dat is goed nieuws dan. Maar hoe wek je dat geluid nu op zodat ze dat geconstateerd hebben? Ik heb het namelijk al een week niet gehoord want de temperatuur is onder de 20 graden gedoken...

De laatste dagen is de buitentemperatuur hoog genoeg i.c.m. een flinke autorit om het geluid weer te horen. Gistermiddag direct naar de dealer gereden en toen luid tikkend de werkplaats ingereden. Ik had een hoop bekijks want zoiets hadden ze nog nooit gehoord. Als de auto een paar minuten stationair draait dan ebt het geluid ook weg. Door fors weg te rijden (even goed aanzetten in 1) is het dan ook zo weer terug, dus dan snel de brug op en luisteren met de sthetoscoop.

___JC___

Forumguru
De laatste dagen is de buitentemperatuur hoog genoeg i.c.m. een flinke autorit om het geluid weer te horen. Gistermiddag direct naar de dealer gereden en toen luid tikkend de werkplaats ingereden. Ik had een hoop bekijks want zoiets hadden ze nog nooit gehoord. Als de auto een paar minuten stationair draait dan ebt het geluid ook weg. Door fors weg te rijden (even goed aanzetten in 1) is het dan ook zo weer terug, dus dan snel de brug op en luisteren met de sthetoscoop.

Mmm ik heb het niet meer gehoor de laatste dagen. Zal m vanmiddag weereens goed op zn staart trappen.

Hmm, ik heb een dergelijk probleem gehad nadat ze een vliegwiel en koppeling hadden vervangen bij mijn vorige auto. Er bleek toen een metalen beschermingsplaat tegen een as o.i.d. aan te zitten. Het geluid deed zich echter alleen maar voor op het moment dat de auto flink heet was. Bleek te komen doordat het metaal dan wat uitzette en dus tegen elkaar kwam... wellicht hebben jullie er iets aan.

Weet alleen niet precies meer welke beschermingsplaat, maar zat zoals gezegd in de buurt van de versnellingsbak/koppeling.

Net nog met de leasemaatschappij contact gehad, de dealer had nl de reparatie aangevraagd en ik wou ff checke of dat allemaal goed was aangekomen. De man die ik sprak bevestigde dat de VAG 2.0 TDI's problemen hebben met het vliegwiel met allerlei bijgeluiden als gevolg.... Ben benieuwd als de boel wordt gedemonteerd of het dan ook echt vast te stellen is of het vliegwiel de boosdoener is...

___JC___

Forumguru
Mmm, vliegwiel klinkt al logischer dan de turbo. Ik ben erg benieuwd hoe dit verhaal bij jullie afloopt. Ik heb maandag een afspraak, maar zoals eerder al gezegd, hij tikt nu niet! Hopen op warmer weer dus...

Update: Mijn Ocatvia is na een zware operatie weer thuis en maakt het goed !
Na het demonteren van de versnellingsbak is in overleg met de leasemaatschappij het vliegwiel, de drukgroep en de koppelingsplaat vernieuwd. Het vliegwiel had inderdaad bovenmatige speling, maar net buiten de toleranties overigens. Het is dus maar de vraag of dit het geluid heeft veroorzaakt. De dealer wilde ook nog de versnellingsbak losmaken om deze te beoordelen maar kreeg daar geen toestemming voor van de leasemaatschappij. Ik moest het eerst zo maar eens proberen.
Tot nu toe gaat alles goed, maar het is dan ook nog niet echt warm geweest. Ben benieuwd.

We zijn weer een paar dagen verder, waaronder een paar dagen met hoge buitentemperatuur. Alles nog steeds OK, geluid is weggebleven

___JC___

Forumguru
Mmm :crazy:
Ik had het maandag wel weer terugkomend uit Duitsland. Kon me er niet toe zetten om naar de dealer te rijden. Ben laatst al twee keer geweest en had er gewoon geen zin in. Later stond ie ff een half uurtje uit en weg was het weer. Ach, nog een maand of 7 en dan gaat ie terug naar de leasemaatschappij. Dat redt ik nog wel.

Bovenmatige speling op het vliegwiel had je dus. Goed dat het opgelost is in ieder geval!

Bovenaan Onderaan