Tikkent geluid op idle

Mijn Octavia 1.2 tsi uit 2011 maakt een fel tikkend geluid op relantie, bij gewoon rijden is alles prima en gaat het geluid ook weg. Enkel op relantie doet ie het. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb de motorkap open gedaan en daar is het geluid totaal niet te horen. Enkel in de cabine...als het torental een beetje hoger is dan relantie, verdwijnt het geluid

Tees

Donateur
Ik had er nog nooit van gehoord, gelukkig stond in de titel het woord idle. Anders had ik echt geen flauw idee :pardon:

Is waarschijnlijk mijn limburgs accent haha, maar dus enkel in idle doet die het, heel vreemd en het komt precies niet van de motor maar echt van rechts voor aan de auto...Ik wou dat ik mijn video hier kon uploaden maar dat lukt niet

gehaktbal

Forumguru
2.jpg

Eén van deze leidingen mogelijk?
Indien ja, dan zou je dit moeten kunnen oplossen door het vastzetten van de leidingen...

Of de alternator misschien? Als ik de airco volledig opzet stopt het getik ook...ik zag net dat mijn coolant level onder het minimum zit, ik zal deze ook even bijvullen.

Tees

Donateur
Wow, best een heftig geluid zo te horen. Komt het naar jouw idee van binnenuit of vanuit de motorruimte? Heb je al geluisterd in de motorruimte ipv binnen (even samen met iemand anders om tussendoor gas te geven). Mijn inschatting obv de video is namelijk binnen.

Dit is iig geen kettingrammel, die gaat niet op en neer afhankelijk van toerental. Dat je aangeeft dat je t niet hoort als de airco op maximaal staat is voor mij een hint richting de ventilatormotor. Zou ook kloppen met rechtsvoor en binnen.

Komt er bij lagere standen wel lucht uit de ventilatieroosters? Ik denk een beetje in de richting van de voorschakelweerstand, die gaat namelijk uit bij volle kracht van de ventilator, en wil nog wel eens kapot gaan. Normaliter heb je dan geen ventilatie in de lagere standen, maar misschien dat deze een hoge (maar geen oneindige) weerstand geeft in lagere standen, waarbij de ventilatormotor in de stress raakt. Anders kan t ook nog de motor zelf zijn.

N.B. In het (centraal)Nederlands hebben we het over een stationair draaiende motor hier.

Ik sta naast de motor en hier hoor ik totaal niks, het is echt in de cabine en als ik rechts voor sta met de deur open dat ik het hoor, de auto rijdt ook gewoon perfect dus het zou me straf lijken als het de motor zou zijn...

Okki

Donateur
Een kabeltje is wat anders dan een leiding (denk ik :pieker: ?) maar ik neem aan dat de spons een tijdelijke oplossing is?

Bovenaan Onderaan