Tips bij aankoop Skoda Fabia Combi 1.2 Tsi

Hallo,

Wij(2 volwassene en 2 kids van 5 en 7 jr) zijn druk aan het kijken naar een mooie en betaalbare Skoda Fabia Combi 1.2 Tsi bouwjaar 2010-2012 met max 80.000 km op teller. Wij rijden nu een Ford Focus Wagon 1.6 uit 2002. T.o.v de Ford is de Fabia wel wat kleiner qua kofferbak, maar is volgens mij wel zuiniger en goedkoper in belasting.

Afgelopen dinsdag een proefrit gemaakt met een Skoda Fabia Combi van Hegeman uit Nijmegen Deze reed naar onze wensen prima. Alleen de prijs lag wat boven ons budget. Maar we hebben in ieder geval een goede indruk kunnen krijgen van de Fabia combi. Wij zijn geen autofreaks dus onze wensen gaan ivm lengte verschil met mijn vriendin richting verstelbare bestuurdersstoel + stuur, electrische spiegels, cruise control ivm lange afstand naar Frankrijk, airco. Al het andere is meegenomen maar geen harde eis.

We hebben nu een Fabia combi gezien op internet waar de verkoper zegt dat de voorbanden vervangen worden en dat de achterbanden nog 4 a 5 mm hebben. Ik heb dan gelijk zoiets van hoe lang gaan die achterbanden dan nog mee? Wij rijden 12.500 km op jaarbasis, waarvan 1x per jaar op vakantie naar Zuid Frankrijk. Welke merk en type banden raden jullie trouwens aan?

Daarnaast zou er een lichte kras op het achter spatscherm zitten, die gepolijst moet worden.

Aangezien ik niet overdreven technisch aangelegd ben zou ik ook graag willen weten of er in het ALGEMEEN bij deze Fabia combi 1.2 Tsi modellen zaken zijn waar ik extra op moet opletten bij een evt aankoop. Ik zie bij bij dealers vaak dat er een zogenaamde 12 mnd Skoda fabrieksgarantie bij zit in de zogenaamde afleverkosten. Dekt dat in 1e instantie de grootste lading?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Doe een ANWM/DEKRA aankoopkeuring. Bandjes kosten de wereld niet- meteen 4 nieuwe erop laten zetten. Elk A-merk zal voldoen.
 

Desperado

Forumguru
Banden achter zouden nog wel wat jaartjes meekunnen als ze niet eerder uitdrogen dan slijten. Als er een bekend merk omzit zou ik ze ook lekker laten zitten en anders 4 nieuwe. Aanbiedingen zijn er genoeg te vinden.
Ik neem aan dat deze bij een bedrijf staat met Bovag? Dan heb je in elk geval standaard 6 maanden garantie.
 
Als ik de foto goed bekijk zitten er continentals premiumcontact 2 achter, dit op 15" licht metaal. Kan alleen de maat niet lezen. Zag idd dat deze voor 75 per stuk al te krijgen zijn.

De Fabia combi (2011) waar we nu naar kijken staat bij een dealer in zuiden des lands. Afleverkosten 795,- waar volgens de mailwisseling dan het volgende in zou zitten: 12 mnd. Skoda garantie, onderhoudsbeurt, APK, 2 nieuwe banden, poetsen en tanken).

APK had hij zich even in het vergist:jaja: want die is nog niet nodig. Heb zojuist wel een mail gestuurd wat er bij die onderhoudsbeurt dan precies gedaan gaat worden. Km staat op 60.000, benzine uitvoering.

edit: krijg zojuist het volgende bericht:

De onderhoudsbeurt die uitgevoerd wordt is de LongLife beurt. Er is bij deze auto's geen grote of kleine beurt meer, er is een standaard beurt om de max. 30.000 km of 24 maanden.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
795 euro afleverkosten, ik vind het ronduit asociaal dat dat zoveel moet zijn, maar dat terzijde.
Houdt in feite gewoon in dat je die beurt en banden zelf betaalt natuurlijk.
Ik zou pleiten voor 4 nieuwe banden van een a merk, m.i kan dat er best af voor 795 euro.
 
795 euro afleverkosten, ik vind het ronduit asociaal dat dat zoveel moet zijn, maar dat terzijde.
Houdt in feite gewoon in dat je die beurt en banden zelf betaalt natuurlijk.
Ik zou pleiten voor 4 nieuwe banden van een a merk, m.i kan dat er best af voor 795 euro.

Ik ben het helemaal met je eens over die 795,- Verkoper heeft mij een gangbare prijs genoemd (ANWB koerslijst) voor de 12 jaar oude focus en wat er dus onderaan de streep overblijft. Ik heb al laten weten dat ik niet mee ga met dat bedrag. Er was nog wel een kleine marge zei die...Ik wil daar pas over gaan praten als ik de auto gezien heb en een proefrit heb gemaakt.
 

Desperado

Forumguru
Nog niks verloren dus.

Off topic tip; als je reageert op het bovenstaande bericht is quoten niet nodig :geek:
 
Idd nog niets verloren. En ik ben ook niet te beroerd om weg te gaan als we niet overeenkomen. Wij zijn geen mensen die om de 2 jaar een auto kopen.

Bandenmaat is 195/55 R15 volgens de dealer. Ben me even aan het verdiepen in welk merk en type. ANWB test erbij en die hebben het over de Michelin Energy saver plus, Continentalpremiumcontact 5, Dunlop blueResponse. Prijzen op internet tussen 90 en 100 euro.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zorg wel dat je uiteindelijk rondrijdt met die banden achterop die het meeste profiel hebben. De kans op onaangename verrassingen tijdens ongunstige grip-omstandigheden is dan het kleinst. Korter gezegd: veiliger...
 

Joske

Forumguru
inderdaad dikwijls een verkeerd opgevat gegeven.. de beste banden worden het best (zelfs een voorwielaangedreven voertuig) achteraan gelegd. Dit om de kans om in een slip te geraken geringer te maken. Het beste rij je natuurlijk gewoon met 4 goede banden rond é ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook als je met 4 gelijke nieuwe banden begint, zul je na verloop van tijd vooraan minder mm over hebben dan achter (bij een voorwielaandrijver dan toch).
Ik schaf dan 2 nieuw aan zodra dat nodig is, maar die gaan wel achterop en de achterwielen kunnen dan nog een hele tijd mee aan de voorkant.
Vervolgens herhaalt die procedure zich...
 

Desperado

Forumguru
Goh, dat ik dat nog mee mag maken....mensen die weten wat het beste is.
Vaak wordt gedacht dat je voor de beste moet doen om beter te kunnen corrigeren bij een slip, maar de beste achter voorkomt juist dat je gaat slippen.
 

piair1982

Forumguru
Elk garagebedrijf die verstand heeft adviseert dit ook. Ik deed het altijd wel toen ik naast verkoop een jaar op de werkplaatsreceptie werkte ten tijde dat ik bij Hegeman in Arnhem werkte.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan