Tips om op te letten als ik een fabia 1.4 50kw uit 2000 koop

gijsgans

Nieuw lid
Goedenavond,

Ik ben van plan een Skoda Fabia 1.4 50kw uit 2000 te kopen.

Zijn er hier mensen die mij tips kunnen geven over waar ik op moet letten?
Hebben alle Fabia's uit dit jaar een ketting i.p.v. een distributieriem?

Graag hoor ik van jullie :)

Groeten,

Gijs
 

Cordoba

Forumguru
Dit zijn de MPI motoren, zwak punt is hier bij de koppakking, en soms wordt die ondeskundig vervangen waardoor de cilinderbussen niet op hun plaats blijven, en er heel snel nieuwe koelvloeistoflekkage ontstaat. Het beste ff googelen op 'lekke koppakking' ofzo op het forum, dan vind je er wel topics over.

Gijs het wordt overigens op prijs gesteld, als je jezelf even voorstelt in het daarvoor bestemde forumdeel.
 

Monteurtje

Forumguru
Idd de koppakking is een zwak punt. Goed kijken naar het koelvloeistof reservoir. Koelvloeistof moet helder roze van kleur zijn. Dop eraf draaien om te kijken of er geen smurrie in zit.
Thermostaat. Gaan ook wel eens kapot. Meter komt onder het rijden dan niet in het midden.
Waterpomp. Deze willen ook wel een lekken.
Er zit een ketting op. Deze rammelen altijd wel wat. Maar soms heel erg en dat is niet heel goed. Kan een keer fout gaan.
Draagarmrubbers, stabilisatorstang voor wat betreft dingen aan het onderstel.
Waterlekkage bij portieren.
Deze laatste 2 dingen geldt voor alle Fabia's
 

Cordoba

Forumguru
Monteurtje heeft het mooi aangevuld. Lekkage bij de portieren kun je checken door goed de vloerbedekking achter de voorstoelen te voelen of deze droog is of klam/nat, ook de opstaande rand van de vloerbedekking naar de achterportieren goed voelen of deze droog zijn. Toen ik mijn Fabia ging kopen heb ik niet één exemplaar zonder lekkage op de achterportieren kunnen vinden!!! (is te verhelpen door opnieuw te kitten)

Voor de draagarmrubbers: vervangen door vernieuwde versie of nog beter door de versie die voor de Seat Ibiza Cupra D is gebruikt.
 

gijsgans

Nieuw lid
Dit zijn de MPI motoren, zwak punt is hier bij de koppakking, en soms wordt die ondeskundig vervangen waardoor de cilinderbussen niet op hun plaats blijven, en er heel snel nieuwe koelvloeistoflekkage ontstaat. Het beste ff googelen op 'lekke koppakking' ofzo op het forum, dan vind je er wel topics over.

Gijs het wordt overigens op prijs gesteld, als je jezelf even voorstelt in het daarvoor bestemde forumdeel.

Thanks, heb me net even voorgesteld

En nu heb ik me ook nog op de juiste plek voor gesteld.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik zou, als het kan in je persoonlijke situatie, even verder kijken voor een 1.4 16V motor. Is er in 75pk en 100pk variant. De 75pk variant heeft op papier de mooiste koppelkromme (vind ik)

Die is stukken zuiniger en krachtiger (nieuwere motor die voldoet aan nieuwere emissie norm)
Heb je het koppakking probleem ook niet.
 
Laatst bewerkt:

gijsgans

Nieuw lid
Ik zou, als het kan in je persoonlijke situatie, even verder kijken voor een 1.4 16V motor. Is er in 75pk en 100pk variant. De 75pk variant heeft op papier de mooiste koppelkromme (vind ik)

Die is stukken zuiniger en krachtiger (nieuwere motor die voldoet aan nieuwere emissie norm)
Heb je het koppakking probleem ook niet.


Bedankt voor je reactie. Ik studeer nog en mag op het eiland alleen maar 80 rijden max. Denk dat als ik 7000km maak per jaar het echt veel is. Zie de 1.4 16v minder staan. iig voor meer geld.
 

turboturbo

Forumguru
Zie de 1.4 16v minder staan. iig voor meer geld.
Maar. Oke. Je koopt toch geen Fabia om alleen op het eiland te scheuren? :sterretjes:Ik zou dan juist denken dat je de auto gaat gebruiken voor langere afstanden, vandaar.

Maar als je idd onder de 7000 km per jaar blijft is het verbruik verhaal misschien minder belangrijk voor je.

Wat vind je belangrijker bij dezelfde prijs: gunstiger km-stand of jongere leeftijd (bouwjaar)? Of: welke zaken vind je belangrijk bij het zoeken?

En wat is je budget ongeveer? Ik heb zelf ook een Fabia 'aan de andere kant van het land' gekocht, omdat ik een bepaalde motorisering wilde. Het is inderdaad maar net wat je zelf belangrijk vindt.
 

gijsgans

Nieuw lid
budget is ook rond de 2500 euro. Ik wil voornamelijk een auto waar ik tijdens mijn studie (nog 3 jaar) niet heel veel kosten mee ga maken. Heb het idee dat een fabia dan wel een goede keus is. Maar roep maar als er betere opties zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Nee, dan zit je met een Fabia volgens mij relatief veilig (gelet op eerder genoemde punten) niet zoveel risico dus. Maar met eender welke auto(merk) van 13 jaar oud zal wel wat aan het licht kunnen komen, komende jaren. Dat zal op zich niet Fabia specifiek zijn.

Misschien is een aankoop keuring (uit te laten voeren bij een andere garage dan waar je koopt) een idee voor je. Kost wat, maar dan weet je wat je hebt. Maar je kunt ook een ervaren kennis meenemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
even verder kijken voor een 1.4 16V motor. Is er in 75pk en 100pk variant. De 75pk variant heeft op papier de mooiste koppelkromme (vind ik)
Ik heb destijds (begin 2002) na uitgebreide proefritten juist gekozen voor de 8-klepper, want die reed vééél soepeler dan de 16-klepper. Die laatste vond ik maar een nerveus ding: je moet 'm vrij hoog in de toeren houden anders is er niemand thuis en zodoende blijf je schakelen...
De 8-klepper pakt mooier op vanaf lagere toerentallen - paste een stuk beter bij mijn (vrij rustige) karakter...:jaja:
 

turboturbo

Forumguru
Klopt; bedoelde met de 'mooiste' die van beide 16 kleppers. De MPI (8 klepper) heeft idd een nog mooier koppelverloop (bijna diesel waarden!)

Dat ben ik dus helemaal met je eens...
 
Hai ik ben Mani en ook ik ben hier nieuw en ik hoop gauw een eigenaar te worden van een Fabia voor de komende 3 jaar en dan natuurlijk weer een Fabia die dan weer een heel stuk jonger is. Ik maak niet veel kilometers maar als ik rijd, gebeurt het 's weekends heel vaak met naast een kind ook wel aardig snel 3 of 4 passagiers.

Ik ben blij dat ik dit lees, want ook ik heb een ontzettende liefde ontwikkeld voor de Fabia. Ik zat namelijk ook te kijken naar het liefst 1.4 en dan 2001, maar ik hoorde van kennissen (geen skoda-kennissen) beter te kijken naar 2003/2004. Als het met eenzelfde budget als dat van Gijs lukt, doe ik het graag anders toch maar dus 2001.
Mijn vraag luidt dan ook: zijn er standaard 'problemen' waar ik op moet letten of mee te maken zal krijgen met een Fabia uit 2003/2004? Is één uit 2002 ook goed, beter of juist minder goed?

Vriendelijk bedankt
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou zeggen even goed. Verschil kan 'm vooral in motorisering zitten, zou ik zeggen. En staat van onderhoud. Leeftijd of bouwjaar lijkt me daar niet zoveel over te zeggen (tenminste niet bij zo'n klein verschil)
 
Ik zou zeggen even goed. Verschil kan 'm vooral in motorisering zitten, zou ik zeggen. En staat van onderhoud. Leeftijd of bouwjaar lijkt me daar niet zoveel over te zeggen (tenminste niet bij zo'n klein verschil)

Hallo guru turboturbo,

Begrijp ik dus goed dat het bouwjaar niet veel zegt, maar dat de onderhoudshistorie meer aandacht verdient? Ik zie namelijk veel meer 2001-tjes te koop staan en dacht automatisch of het één of het andere; of veel koppijn aan problemen of juist heel geliefd
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bouwjaar tot 2002 zijn vooral de MPI motoren, vanaf 2003 vind je meer de motoren die ook in de Seat Ibiza/Cordoba en VW Polo van dezelfde generatie zitten.
Als je een bepaald bouwjaar veel te koop ziet staan, kan het ook zo zijn, dat er dat jaar gewoon heel veel nieuw verkocht zijn (en dus veel meer aanwezig), of wat ook gebeurd, dat mensen bij en bepaalde leeftijd een auto heel veel inruilen voor een jongere auto. (er worden bijvoorbeeld heel veel auto's na 3 jaar rijden ingeruild, maar weinig na 1 jaar).
 
Bouwjaar tot 2002 zijn vooral de MPI motoren, vanaf 2003 vind je meer de motoren die ook in de Seat Ibiza/Cordoba en VW Polo van dezelfde generatie zitten.
Als je een bepaald bouwjaar veel te koop ziet staan, kan het ook zo zijn, dat er dat jaar gewoon heel veel nieuw verkocht zijn (en dus veel meer aanwezig), of wat ook gebeurd, dat mensen bij en bepaalde leeftijd een auto heel veel inruilen voor een jongere auto. (er worden bijvoorbeeld heel veel auto's na 3 jaar rijden ingeruild, maar weinig na 1 jaar).

Bedankt guru Cordoba,
Enig idee wat ik kan verwachten bij motoren vanaf 2003, wat zwaktes betreft?
 

turboturbo

Forumguru
Hallo guru turboturbo,
Voor jou 'Sahib', mijn beste... :dankje: ;)
Verder wat @Cordoba zegt.

Ik kan uit het modeljaar 2003 niks specifieks bedenken? (alleen de generieke dingen die al meerendeels genoemd zijn; lekkage portieren - alleen kabelboom modicificatie is nog niet genoemd, maar kan je ook wel info over vinden op dit forum)

In 2003 werd de 1.2 12V motor geintroduceerd (als opvolger van de 1.4 mpi), als je die tegen komt zou ik 'm zeker bij je aanbevelen om eens te proberen!
 
Voor jou 'Sahib', mijn beste... :dankje: ;)
Verder wat @Cordoba zegt.

Ik kan uit het modeljaar 2003 niks specifieks bedenken? (alleen de generieke dingen die al meerendeels genoemd zijn; lekkage portieren - alleen kabelboom modicificatie is nog niet genoemd, maar kan je ook wel info over vinden op dit forum)

In 2003 werd de 1.2 12V motor geintroduceerd (als opvolger van de 1.4 mpi), als je die tegen komt zou ik 'm zeker bij je aanbevelen om eens te proberen!

@turboturbo: Haha! Aaaaw.

Ok, heel erg bedankt voor de info :)
 

Cordoba

Forumguru
Vooral opletten op de distributie wissel: die moet óf om de 90.000 km óf als je te lang doet over die km's, moet ie elke 5-6 jaar vervangen worden. (materiaal slijt door de km's, vandaar de km-regel, en materiaal verdroogd/verouderd langzamer hand waardoor het gaat scheuren). Als je een auto zoekt, let op km-stand en datum dat de distributie is vervangen (bij 2003 t/m 2006 moet ie al minstens één maal zijn vervangen). Dit geld dus voor de benzinemotoren(1.4 16V) met distributieRIEM, en zijn een paar blokken met een ketting en daar is het iets anders. Verder is van belang dat niet alleen de riem zelf maar ook de spanner en de rollen vervangen worden, soms wordt een paar tientjes bespaard door alleen de riem zelf te vervangen, en dan loopt de motor een jaar later alsnog in elkaar, doordat de spanrol niet meer behoorlijk werkt. Ander ding: het is geen voorschrift, maar algemeen wordt de waterpomp gelijk vervangen bij een distributiewissel. Als je dat gelijk doet, kost het je eigenlijk alleen de kosten van de pomp zelf (ordegrootte 50 euro), moet het later apart en kost het je honderden euro's aan arbeidsloon, omdat de complete distributie los moet, om erbij te komen. Check dus of bij de distributie ook de waterpomp vervangen is. (waterpomp gaat bijv. typisch iets van 150.000 km mee, dus vaak tussen distributiewissels in, als je 'm niet meevervangt.

Verder gaat er vanaf 2003 soms een steekbobine kapot, maar dat is een kwestie van andere erin en rijden (wel ook de bougie checken op schade), dat zijn allemaal zaken onder de 100 euro, als je die pech hebt, dus geen mega schadepost. Verder even opletten welke maat velgen eronder liggen: origineel zowel met 14" als met 15" geleverd.
(voor de rest niet zo belangrijk, maar het is wel makkelijk als bijvoorbeeld banden ook passen op je velgen)

Overigens de 1.4 16V is in te delen in 2 soorten: de 75 pk versie en de 100 pk versie (van beiden zijn er verschillende motorcodes door de verdere ontwikkeling van het blok).
 
Bovenaan Onderaan