Tips om op te letten als ik een fabia 1.4 50kw uit 2000 koop

Cordoba

Forumguru
Ketting gaat veel langer mee, sowieso geen leeftijdsgrens (metalen ketting verdroogd niet, denk maar aan je fietsketting), en km's zou 150k kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Dat betekent wel, dat de kans dat je onverwachts een waterpomp moet vervangen veel groter is. (ik weet niet of het net zoveel werk is als bij een 1.4 16V blok)

Als ik je mag adviseren: hou gewoon rekening met 500 euro aan onverwachte reparaties in het eerste half jaar. Is het minder valt het mee, is het iets meer dan heb je vast de eerste 500 euro gereserveerd. Een auto die een poos heeft stilgestaan, of op een totaal andere manier gebruikt wordt, dan bij de vorige eigenaar, daar komen vaak gewoon mankementen naar voren.

Levensduur van distributieketting, misschien even checken bij mensen met ervaring met deze MPI-blokken of bij dealer/merk-gespecialiseerde garage.
 
@Cordoba : such good info. Echt bedankt Cordoba!
Vooral die tip, neem ik ook mee.
Soms staan er verhalen van particulieren ( die hun auto afstaan) dat ze het enkel gebruikten voor lange ritten (woon/werkverkeer of een retourtje Spanje of Parijs).
Kan ik beter een auto hebben dat daaraan gewend is (misschien is de motor dan sterk en stabiel?) of zou ik meer hebben aan één dat af en toe een lange rit maakt per maand? Misschien maakt het helemaal niets uit.

Ik ben zelf de laatste. Ik weiger de auto te gebruiken als n boodschappen tool en in het weekend maak ik gauw ritten van minstens 20km (heen en terug)

@turboturbo : thank youuu!!
Dit is ook heel goed leesvoer.
Die divo van een ketting heb ik inderdaad gehoord, hihi. Dan weet ik in ieder geval hoe of wat in de toekomst. Ik hoop het natuurlijk nooit mee te maken.
 

Cordoba

Forumguru
Een motor slijt minder van lange ritten, een koude start is gewoon slecht voor een motorblok. Dus een blok dat vooral ritjes van 5 km enkele reis doet, heeft veel meer te lijden gehad, dan een blok dat 50 km per rit doet. Een oude leraar motorentechniek heb ik dat eens mooi horen samenvatten: het gaat niet om de km-stand van een gebruikte auto, maar om het aantal koude starts, die bepalen de slijtage. Alleen lange ritten is het mooiste, maar een auto die in elk geval regelmatig langere ritten rijdt, is een stuk beter. Bij ritten van 50 of liever 100 km brandt een vervuild motorblok ook weer gedeeltelijk schoon, dus beter voor de auto. (Problemen als vervuild gashuis, vervuilde EGR enz. voorkom je met lange ritten). Overigens om een auto echt goed op bedrijfstemperatuur te krijgen, moet je soms al zo'n 40 km rijden, en pas dan ga je een motorblok 'schoon branden'.
 

Cordoba

Forumguru
Je bedoelt het goed, maar het staat precies verkeerd om bi-turbo.

Edit:
je hebt gelijk, het staat er wel goed, maar het staat er zo gekunsteld omschreven, dat ik echt dacht dat er stond dat een motor op bedrijfstemperatuur meer slijt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan