toch echt serieus: bak stuk?

Boet

Actief lid
Zo rij je rond met een lichte ratel vanuit het vooronder. Zo stelt de dealer (geen Skodadealer) dat hij vreest dat de bak naar zijn grootje is. Iets met differentieel of eindoverbrenging. Kosten vervangen bak en koppeling zou drie mille moeten gaan opbrengen.

Uiteraard ben ik op zoek naar een second opinion.

Vindt iemand dit ook wel heel snel (er even gemakshalve van uitgaand dat de bak inderdaad overleden is), dat na 213000 km de bak 'niet meer is'?

Laatste keer dat ik bakproblemen had, was met een gare Escort. Dat bleek de drukgroep te zijn en gebeurde bij precies twee ton. Wist dat VW-bakken niet heel sterk waren, maar dit is wat erg gortig.

Wat is jullie mening? Ben overigens een rustige rijder.

Dank alvast:)
 

Fabia

† In Memoriam
Balen voor je. Ik zou zeker ff bij een Skoda langs gaan en kijken wat die zegt.
 

ertromp

Forumguru
Ook ik zou gaan voor de second opinion!
Zelf heb ik o.a. in een Octavia I Diesel met vaak de caravan erachter zonder problemen de 275.000km gehaald en daarna waren een stel Tjechen nog zo blij met de auto dat deze weer naar z'n roots terug ging.
 

Antera

Donateur
Het is lastig conclusies te trekken over de bak bij deze km standen. Ik heb bakken eerder zien gaan dan de 100.000km ook met rustig rijden. Je hebt van die maandagmorgen, vrijdagmiddag bakken en die pech kan je treffen.

Nu is mijn vraag ook zoals DarkprjectX vraagt wat voor bak en dan nog een vraag wanneer hoor je dit of juist niet of is het continu aanwezig?
 

The bone collector

Senior Member
Als een bak kapot gaat bij deze kilometerstand na 15 jaar stadsverkeer, dan lijkt me dat niet uitzonderlijk. Maar gezien de ouderdom van jouw wagen, zou die bak absoluut nog geen vergevorderde slijtage mogen hebben. Maar zoals je zelf zegt, de bakken van VAG staan er niet om bekend om echt lang mee te gaan. De prijs lijkt mij ook nogal hoog, maar ken de bouw van de Roomster niet echt. Rammel kan misschien ook een lager zijn die defect is.

Let wel op met verder rijden, bij een versnellingsbak is het meestal niet aan te raden om door te blijven rijden tot het probleem erger wordt.
 
Ben zelf met mijn vorige auto eens bij iemand geweest waarvan ik erg onder de indruk was; hij wist alles over versnellingsbakken. Hij had jaren gewerkt in de autorace branche. Heeft mijn Polo-bakje met 250.000 op de teller voor 300 euro kunnen maken voor me. Daarna nog 70.000 mee gereden. Omdat het vast niet toegestaan is reclame te maken... PM me als je wil weten wie/waar... misschien kan hij je helpen! :)
 

MarcoO2

Forumguru
reclame maken mag niet, maar goeie ervaringen delen (juist) wel. Wat mij betreft noem je de naam gewoon hier, daar kunnen heel wat mensen profijt van hebben.
 
Tonnie Vos Gearbox Services. Ambachtstraat 14. 4261TJ WIJK EN AALBURG. 0416696844. (0653627797). info@versnellingsbakrevisie.nl

De website lijkt momenteel down, dus dat is een beetje jammer. Ik ben er destijds met alleen de versnellingen 4 en 5 heengereden (leuk optrekken!). Mijn polo-bakje was olie gaan lekken waardoor mijn lagers droog gelopen (en verbrand) waren. Hij heeft de bak opengemaakt, schoongemaakt, olie, rubbertje, tandwielen en lager vervangen. Ik kon als blij man met 5 versnellingen naar huis. Garage had me prijsopgave gedaan; nieuwe bak van 1500 euro.

Hoop dat je er iets aan hebt!
 

VEEJAY

Forumguru
Anders JBautoservice, het is een stukkie rijden maar dat heb je wel terugverdiend. Zij weten alles van TDI's. Zal echt geen 3 mille kosten daar.
 

dobby

Nieuw lid
mijn versnellingsbak Roomster al Stuk na 114000km en 3 jaar en 2 maand

Ik hoorde een licht ratelend gluid en ben de skoda garage binnengereden. problemen versnellingsbak dachten ze en moest na afspraak 2 weken later teruggaan. ik vroeg nog kan dit geen kwaad , in principe niet. en ja de dag erna boem bak stuk takelen, 2500 € geen tegemoetkoming van Skoda en de garage. bleek ophanging ook stuk en de platen van de koppeling. ik ben een heel rustige rijder, veel autoweg, en zeker niet met de hand op de versnelling of zo.
Jammer, ik was zo blij met deze auto, maar heb nu gekozen hem weg te doen, omdat ik sindsdien alleen maar geratel hoor en niet opnieuw in panne wil vallen.
Skoda VW audi ziet me niet meer terug en gans de familie niet.jammer hebben er thans 3 (vrouw en zoon ook)
 

piair1982

Forumguru
@dobby

Wel een beetje kort door de bocht reactie als je eerste post.

Had je de auto nieuw gekocht of gebruikt?
 

Fabia

† In Memoriam
Jammer dat het zo gelopen is. Kan je misschien wat meer vertellen over Roomster?
 

Boet

Actief lid
Beste Dobby,

Heb je ook nagevraagd wát exact het ratelend geluid was?

Ik heb dat zelf nu wél gedaan bij een TDI-specialist te Dieverbrug. Zijn antwoord verbaasde me nogal.

Even ter illustratie; yep, de auto is gechipped en levert nu 136 pk bij 310 nm. Nee, ik ben géén scheurneus. De auto wordt consequent rustig warm gereden en stoplichtsprintjes vanuit stilstand
worden hoogst zelden gedaan. Dit oa. om het mechaniek te sparen; de auto wordt gebruikt voor dagelijks woon- en werkverkeer, vakanties, enzovoorts.

Bij de specialist bleek dat de koppeling 'wat blauw' was, dus die is vervangen. Na twee ton was dit enigszins te verwachten. Verder waren van de eerste én de vijfde versnelling tanden van de tandwielen afgebroken. Die hadden aardig huis gehouden in de bak, dus bakrevisie. Niet voor de geschatte drieduizend Euri, maar ik bleef maar nét onder de tweeduizend. Serieuze kosten dus.

Ik heb meerdere auto's over de twee ton heengereden en nooit één probleem met de bak gehad. Enige gerelateerde was een falende drukgroep bij een Ford Escort bij exact 200.000 km. Dan rij je een -nog steeds- heel goede auto, waarvan de Volkswagenbak tandjes gaat uitspugen bij iets meer dan twee ton. Mijns inziens heel vreemd.

Ik verwacht geen coulance bij de importeur, maar ben wél bijzonder benieuwd wat men van dit bakprobleem vindt. Het was in ieder geval nieuw voor mij.

Bak schakelt nu overigens beter dan toen de auto nieuw was. Tevens heeft men de software wat 'bijgepunt'. Ik heb nu meer vermogen bij hogere toerentallen ipv. andersom. De verwachting is dat de nieuwe koppeling het minimaal twee ton gaat uithouden:)
 

The bone collector

Senior Member
136 pk en 310nm, nu ja, volgens mij heeft geen enkel motortype in de Roomster van fabriek af dat vermogen. Als je dat vermogen aanspreekt (hoeft daarom geen stoplichtsprint te zijn) krijgt de bak natuurlijk meer te verduren dan de bedoeling is.

Het is natuurlijk niet in te schatten of de bak daardoor stuk gegaan is of niet, maar daar moet je wel rekening mee houden.
 

Antera

Donateur
Maar goed garantie zal het niet worden vrees ik en de dealer verwacht ik ook geen bevredigend antwoord met dit soort zaken zeker niet als je vermeld dat hij gechipt is.

Wat ik wel kan begrijpen heel misschien is dat je auto voornamelijk met lage toeren hoog koppel had wat dan naar mij inziens met een ruk op gang werd gebracht? Nu is dat geleidelijker en krijgen de tandwielen wat minder voor hun kiezen althans vermoedelijk niet zo abrupt wat de tandwielen beter bevalt andere beredenering kan ik niet hebben eigenlijk maar ben wel benieuwd naar de reactie van de dealer
 

Boet

Actief lid
Garantie verwacht ik zeer zeker niet. De auto is ruim vier jaar oud, twee ton plus op de teller én gechipped. Maar ik vind het het hoe dan ook vreemd dat een bak tanden verliest.

Jouw aanname is een correcte. Da's precies wat de specialist ook zei en het was goed te merken tijdens flink optrekken. Tot 1500 toeren gebeurde er vrij weinig. Boven de 1700 begon het ding wakker te worden. Precies op 2000 was -ie los:). Nu is dat inderdaad anders; de vermogensopbouw is veel geleidelijker, maar gaat een stuk langer door. Eigenlijk past dat beter bij mijn rijstijl.

Hoe dan ook. De brief richting importeur gaat er deze week uit!
 

peperskoda

Forumguru
De versnellingsbak in je Roomster is niet gemaakt om het vermogen en het koppel, dat je uit de motor hebt gehaald door te chippen, te verwerken. Ondanks dat je een rustige rijder bent krijgt de bak toch veel meer voor zijn tandwielen dan waar het ding voor gemaakt is. Het probleem zit m.i. dus niet in de kwaliteit van de bak alswel het (te) hoge vermogen dat het ding moet verwerken.
Stiekem denk ik dat je niet mag klagen dat je versnellingsbak het nog 2 ton heeft volgehouden......
 

ghostbuster

Nieuw lid
ik kan even 2 dingen niet uit je vrhaal halen die wel van belang zijn
<1> ben je de 1e eigenaar of 2e hands gekocht
<2> was je op de hoogte van het tunen
 
Bovenaan Onderaan