Ik vind het opvallend dat verschillende mensen hier stellen dat VAG geen goede versnellingsbakken heeft. In wat ik gehoord, gezien en gelezen heb, hebben VAG-versnellingsbakken eigenlijk nooit problemen, en zijn er bij alle verschillende types van de laatste decennia misschien 1 of 2 types geweest waar meer problemen mee zijn dan normaal.
Wat de opmerking van Andrehj betreft: omdat de auto blijkbaar nog een poosje gereden heeft met gebroken tanden, denk ik dat het vrijwel onmogelijk is om aan het breukvlak te zien of het wel of niet metaalmoeheid betreft. Misschien als de afgebroken tanden ergens los in de versnellingsbak hebben gelegen, dat je aan die breukvlakken wat kan zien. Overigens kan het natuurlijk ook nog een materiaalfout zijn, daarbij denk ik zowel aan materiaalimperfekties (luchtbel, insluiting o.i.d.) als aan bijvoorbeeld slechte/foute warmtebehandeling. Over het 'feit' dat steeds één tand het totale koppel over moet brengen, de volgende opmerking: een beetje afhankelijk van de exacte constructie, maar gemiddeld genomen zal dat iets van twee tanden zijn. Door de vormgeving van de tandflanken, grijpt de kracht geleidelijk aan tot het maximum en neemt dan weer geleidelijk af. In de praktijk zal dat beteken dat het koppel wordt overgedragen door bijvoorbeeld 2 tanden voor ieder de helft (dus elk 155 van de 310 Nm), iets later door 3 tanden waarbij een 'nieuwe' tand een 20% van het koppel overbrengt, de volgende tand van 50% is gegroeid naar 60% van het koppel en de laatste tand is het koppel afgenomen van 50% naar 20%. Dit is maar een willekeurig rekenvoorbeeld, om uit te leggen dat het iets minder abrupt werkt, als dat Andrejh suggereert.
Vergis je overigens niet in de kracht die zo'n tandwiel voor zijn kiezen krijgt: als we uitgaan van een koppel van 310 Nm en bijvoorbeeld een tandwiel met een (effectieve) diameter van 3,1 cm. Dan heeft het tandwiel dus een straal van 0,031/2 m. Dat betekent dat een paar tanden dus een kracht van:
310/(0,031/2) = 20 kN of in lekentaal, die paar tandjes mogen even een kracht van '2000 kg' overbrengen. Dit rekenvoorbeeld maakt ook direct duidelijk dat hoe kleiner de diameter van het tandwiel is, hoe meer kracht ie voor zijn kiezen (tanden) krijgt.
Wat ook de oorzaak is geweest, als dit al te bewijzen is, zal dit aardig wat geld/moeite kosten, en gezien de achtergrond (gechipt, 200.000+ km, leeftijd van de auto) een zeer moeilijke zaak om daar een vergoeding voor te krijgen.