@Cordoba : Niet kloppen is niet helemaal de juiste benadering denk ik. Vaak wordt er naar de nominale capaciteit van accu's gekeken, terwijl de startcapaciteit eigenlijk de belangrijkste waarde is. En door de constante ontwikkeling is deze met name de laatste jaren omhoog gegaan. Als je dan een gedateerde accu van 60 Ah of een nieuwe van 50 Ah met dezelfde startcapaciteit monteert, maakt het in de praktijk niet veel uit, de 60 Ah accu zal wat langer door kunnen starten, maar dan ben je al zover heen dat je beter de ANWB of de garage kunt bellen. Dan is er duidelijk iets mis met het start/laadcircuit.
Onder normale omstandigheden zal je een accu nooit 'leegtrekken', het laad/ontlaadproces is juist goed voor een accu, mits dit binnen de perken blijft en er geen diepontlading optreedt.
Persoonlijk adviseer ik eigenlijk nooit een zwaardere accu te monteren dan aangegeven in de database, uitzonderingen zijn met name klassieke auto's die niet veel ingezet worden en de tweede auto die 1 of 2 keer per maand wordt gebruikt.
Enige tijd geleden nog een accu ingenomen van 16 jaar oud. Deze had dienst gedaan in een taxibusje (met inmiddels ook al naar ik meen zo'n slordige 700.000 km op de teller) en had uiteindelijk de geest gegeven. Die heeft dus erg z'n best gedaan, mede te danken aan het veelvuldig gebruik.
Onze tweede auto, een Peugeot 107 rijdt inmiddels al 6,5 jaar rond met dezelfde accu, te danken aan de vrijwel dagelijkse inzet. Nu deze sinds kort nog maar één keer per week wordt ingezet, ben ik er van overtuigd dat ik nog in 2015 de accu zal moeten vervangen. Helaas ontbreekt de ruimte, anders was ik in dit geval ook voor een zwaarder exemplaar gegaan. Een vriendin van mijn vrouw, van mijn vrouw, want ik mag haar niet
![blush2.gif :bloos: :bloos:](/forum/styles/skodaforum/xenforo/smilies/blush2.gif)
, heeft een BMW die hooguit één keer per maand wordt ingezet. Deze is al aan z'n derde accu toe in 7 jaar tijd. Komt ook door het 'af fabriek' alarmsysteem die de accu 'leegvreet,' en de dubieuze bekabeling van voor naar achter die de '1' serie kenmerkt.