Toch maar en goede acculader gekocht

Flit

Lid
Wat kost een nieuwe accu dan bij de Brezan? Wellicht een kleine meerprijs tov een acculader, stel dat je dan alsnog een nieuwe accu nodig hebt?
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
De testers die de ANWB gebruikt, gebruiken wij (Brezan) ook. Deze zijn gecertificeerd en doorlopen het hele start/laden circuit van de auto, indien gemonteerd. 'Los' is de accu er ook mee te testen maar dan krijg je geen beeld van de lading en ontladingscapaciteit van het voertuig.
Na een test print het apparaat de resultaten uit en op basis van meerdere parameters geeft het een advies af.
Een fijn en handig apparaat om mee te werken, in de praktijk krijgt een accu al snel de schuld als een auto niet wil starten, maar regelmatig blijkt dat de oorzaak elders zit. Met dit apparaat kun je dat uitsluiten en het advies geven wat de klant nodig heeft.

Het voordeel van Ctec laders is dat deze alle soorten accu's kunnen laden en bovendien allemaal uitgerust zijn met een druppelfunctie, maar wel een elektronische druppelfunctie zodat je de accu er met een gerust hart maanden achtereen aan kunt laten 'hangen.' Ideaal voor motorfietsen, grasmaaiers, mover-accu's en noem maar op, die in de winterstalling staan en soms meer dan een half jaar niet gebruikt worden. Maar ook de primaire functie, het laden zelf, doen ze goed en middels led indicatoren wordt aangegeven hoe het proces verloopt.
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba: Ctec laders zijn er vanaf zo'n € 50,00. Dat is het instapmodel van 0,8 Amp. Deze is geschikt voor scooters, lichte motoren en bijvoorbeeld grasmaaiers. de 5 Amp. variant zit rond de € 80,00 en de 7 Amp. rond de € 130,00 (uit m'n blote hoofd). Er bestaan uiteraard nog zwaardere types en industriële uitvoeringen, evenals een 6 Volt uitvoering, maar deze zijn voor 'ons' niet interessant.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik lees dit topic met interesse, gezien mijn ervaringen in dit topic moet ik ook even een goede lader scoren. Hoeveel Amp. heb je nodig voor een normale auto-accu?
 

bobby45

Actief lid
En auto spanning is op 13.4volt tot13.8volt geregeld dat is prima maar.
Accu.s is en vak maar ik weet dat je accu's soms door moet laden 15.4volt zo dat je cellen weer schoon borrelen.
Hier voor had ik en action lader die ging te hoog in volt. Dan Verdamp je water.

Deze is voor mij goed en was 80 euro optima is ook goed.

Sus6
 

kansberg

Forumguru
De capaciteit die een lader moet geven is eenvoudig uit te rekenen: De meeste benzine/lpg Skoda's hebben een 44 - 55 Ah accu. Laad je deze met een 5 Amp. acculader, zoals van ts, dan doet de lader er maximaal 9 - 11 uur over voor een volledige lading. Maar aangezien de meeste accu's nooit helemaal leeg raken, wat erg slecht is voor een accu, maar dit terzijde, zal in de regel de lader er korter over doen om de accu geheel vol te laden.
De meeste diesel Skoda's hebben een capaciteit dat tussen de 70 en 80 Ah ligt, hier zou je een wat zwaardere lader kunnen overwegen (bijv. 7 Amp), maar is niet strikt noodzakelijk.

Ergo: Capaciteit accu delen door capaciteit acculader is het aantal uur dat je een volledig lege accu vollaad.
 

kansberg

Forumguru
@andrehj : Grappig, mijn informatie is dat in de SII 1.8 TSI standaard een 60 Ah gemonteerd is, evenals in de 3.6 FSI, die ik voor het gemak maar even niet als de meest gangbare benzine uitvoering reken die Skoda levert. ;)

Varta geeft als vervanging een 56 Ah, 60 Ah of 63 Ah aan. Wellicht maakt Varta onderscheid in uitvoering. Een Comfort uitvoering heeft uiteraard niet zoveel elektrische opties als een L&K, ik kan dit echter niet herleiden in de database.

In ieder geval kan een 72 Ah accu geen kwaad in dergelijke Superbs, mijn 1.6 TDI heeft standaard ook een 72 Ah (AGM, i.v.m. start/stop) accu, maar dat is dan ook een diesel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@kansberg De info die Brezan, en concurrenten en veel banden/accuboeren hebben klopt vaak niet. Mijn Fabia had origineel ook een accu van 60 Ah (of 1 of 2 Ah meer, ik weet het niet meer precies), maar toen ik prijzen op ging vragen voor een vervanger, kreeg ik bijna overal een 45 Ah, of 50 Ah accu aangeboden, als gelijkwaardig alternatief. Er was één garage die via chassisnummer met de juiste accu kwam, (via kenteken ging allemaal fout), ook via de codesticker heb ik bevestigd kunnen krijgen dat die 60Ah de originele waarde was (alsof productieweek van de accu een paar maanden voor de datum van mijn auto, Skoda-logo en Tjechische tekst op de accu nog niet duidelijk genoeg zijn). Mijn auto is een gewone 1.4 16V benzineblokje met 75pk, dus geen bijzondere eisen qua accu.

Overigens hoe vaker en hoe verder je de accu leegtrekt, hoe korter de levensduur. Daarom kan een accu met 10% meer inhoud, zomaar 50% langer meegaan, doordat de accu minder ver leeggetrokken wordt bij vergelijkbare belasting.
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba : Niet kloppen is niet helemaal de juiste benadering denk ik. Vaak wordt er naar de nominale capaciteit van accu's gekeken, terwijl de startcapaciteit eigenlijk de belangrijkste waarde is. En door de constante ontwikkeling is deze met name de laatste jaren omhoog gegaan. Als je dan een gedateerde accu van 60 Ah of een nieuwe van 50 Ah met dezelfde startcapaciteit monteert, maakt het in de praktijk niet veel uit, de 60 Ah accu zal wat langer door kunnen starten, maar dan ben je al zover heen dat je beter de ANWB of de garage kunt bellen. Dan is er duidelijk iets mis met het start/laadcircuit.

Onder normale omstandigheden zal je een accu nooit 'leegtrekken', het laad/ontlaadproces is juist goed voor een accu, mits dit binnen de perken blijft en er geen diepontlading optreedt.
Persoonlijk adviseer ik eigenlijk nooit een zwaardere accu te monteren dan aangegeven in de database, uitzonderingen zijn met name klassieke auto's die niet veel ingezet worden en de tweede auto die 1 of 2 keer per maand wordt gebruikt.

Enige tijd geleden nog een accu ingenomen van 16 jaar oud. Deze had dienst gedaan in een taxibusje (met inmiddels ook al naar ik meen zo'n slordige 700.000 km op de teller) en had uiteindelijk de geest gegeven. Die heeft dus erg z'n best gedaan, mede te danken aan het veelvuldig gebruik.

Onze tweede auto, een Peugeot 107 rijdt inmiddels al 6,5 jaar rond met dezelfde accu, te danken aan de vrijwel dagelijkse inzet. Nu deze sinds kort nog maar één keer per week wordt ingezet, ben ik er van overtuigd dat ik nog in 2015 de accu zal moeten vervangen. Helaas ontbreekt de ruimte, anders was ik in dit geval ook voor een zwaarder exemplaar gegaan. Een vriendin van mijn vrouw, van mijn vrouw, want ik mag haar niet :bloos:, heeft een BMW die hooguit één keer per maand wordt ingezet. Deze is al aan z'n derde accu toe in 7 jaar tijd. Komt ook door het 'af fabriek' alarmsysteem die de accu 'leegvreet,' en de dubieuze bekabeling van voor naar achter die de '1' serie kenmerkt.
 

kansberg

Forumguru
@EdK : Haha, nee kom echt niet met een derde op de proppen, het was meer ter verduidelijking dat het een vriendin van haar is en niet van mij.....toen ze destijds aankondigde een zwarte BMW gekocht te hebben, is het enige wat ik gezegd heb 'hmmm...mooie kleur". Heel gemeen misschien maar had ook kunnen vragen waarom ze haar bezem had ingeruild. :bloos:
 

LdN

Forumguru
De opgegeven Ah waarde van een accu is totaal onbelangrijk voor de startprestatie, de Ah waarde is slechts een vergelijking waarde.
Om te beginnen heb je 2 verschillende manieren om de Ah waarde vast te stellen, namelijk C10 of C20 wat niets anders betekend
het behaalde aantal ampère-uren bij een 10 uur of 20 uur ontlading. Een accu van 50A C10 kan dus 10 uur lang 5A leveren en is dan leeg.
Een accu van 50Ah C20 doet 20 uur lang 2,5A. Een langere ontlaad tijd en dus een lagere ontlaad stoom zal een betere Ah waarde opleveren omdat door de lagere stroom de inwendige weerstand een kleinere rol speelt.
Een accu die gespecificeerd is als 50AH C20 zal bij een 10 uurs ontlading maar rond de 40Ah zijn.
Starten neem nagenoeg geen Ampère-uren uit een accu, een start van b.v. 5 seconden met een startstroom van 150A zal maar iets van 0,2Ah uit de accu nemen (150A x 5/3600)
Veel belangrijker is dus de startprestatie of te wel de inwendige weerstand van de accu, hoe lager deze inwendige weerstand (die hoofdzakelijk door
de constructie en de kwaliteit van de gebruikte materialen bepaald wordt, niet door het aantal Ah's) des te beter zal de startprestatie zijn.
 
Bovenaan Onderaan