Cordoba
Forumguru
@kansberg Het is maar net hoe je naar een accu kijkt: ik begrijp dat je vooral kijkt naar de prestatie op het moment van starten, ik kijk vooral op de langere termijn. De overgrote meerderheid van de auto accu's zijn nog steeds loodaccu's, dat ze door veranderde technieken hogere startstromen kunnen leveren, dat zal onder normale (gunstige) omstandigheden wel kloppen. Wat echter wel blijft is dat de diepte van de ontlading van de accu (bijv. bij het starten) bij een lichtere accu groter zal zijn, en op die manier de levensduur flink bekorten.
De site waar ik mijn kennis van heb is afgeschermd, dus die kan ik niet delen via een linkje. Maar onderstaande quote van een andere site laat wel zien dat het grotendeels leegtrekken van een accu slecht is voor de levensduur:
d.o.d. (depth of decharge) van 80% betekent dus dat de accu nog maar 20% van de volledige lading over heeft, en bij 50% d.o.d. is dus de helft van de maximale lading nog aanwezig. In het voorbeeld hierboven scheelt dat een factor 2 in het aantal cycles. Hierbij is een cycle het (deels) ontladen van de accu en weer laden tot ie volledig gevuld is. Die 60Ah accu in mijn Fabia is gezien het blok een zeer forse accu, maar deze heeft op een paar weken na wel de 12 jaar gehaald, en ik heb nooit starthulp nodig gehad (auto staat wel eens een 3-4 dagen stil, slaapt buiten, dus dat is niet heel bevorderlijk voor de levensduur).
Edit:
Overigens heeft ook de temperatuur een forse invloed op de capaciteit van de accu. Ik weet niet in hoeverre de startstroom ook verandert met de temperatuur, misschien dat @LdN (ik lees je reactie nu pas) of @kansberg daar iets over kunnen zeggen, of anders @EdK wel
De site waar ik mijn kennis van heb is afgeschermd, dus die kan ik niet delen via een linkje. Maar onderstaande quote van een andere site laat wel zien dat het grotendeels leegtrekken van een accu slecht is voor de levensduur:
...can deliver from 1500 cycles at an 80% depth of discharge to over3000 cycles at a 50% depth of discharge
d.o.d. (depth of decharge) van 80% betekent dus dat de accu nog maar 20% van de volledige lading over heeft, en bij 50% d.o.d. is dus de helft van de maximale lading nog aanwezig. In het voorbeeld hierboven scheelt dat een factor 2 in het aantal cycles. Hierbij is een cycle het (deels) ontladen van de accu en weer laden tot ie volledig gevuld is. Die 60Ah accu in mijn Fabia is gezien het blok een zeer forse accu, maar deze heeft op een paar weken na wel de 12 jaar gehaald, en ik heb nooit starthulp nodig gehad (auto staat wel eens een 3-4 dagen stil, slaapt buiten, dus dat is niet heel bevorderlijk voor de levensduur).
Edit:
Overigens heeft ook de temperatuur een forse invloed op de capaciteit van de accu. Ik weet niet in hoeverre de startstroom ook verandert met de temperatuur, misschien dat @LdN (ik lees je reactie nu pas) of @kansberg daar iets over kunnen zeggen, of anders @EdK wel