Mijn vader heeft een Fabia 1.4 TDI (80 pk) en ik eentje met 1.2 TDI, dus vergelijken heb ik in de praktijk al vaak kunnen doen. We hebben ook al een keertje een sprintje getrokken en het zal misschien verbazen maar we gingen gewoon gelijk op. Mijn 1.2 tdi heeft trouwens standaard al 84 pk en 200 Nm (gemeten op rollenbank). Met tuning win je dus wel wat, maar ook niet schokkend veel. Zeker niet onder de 2000 toeren.
Alleen is er een groot verschil in beleving tussen die twee motoren. Die met pompverstuiver (1.4TDI) voelt vlotter aan door de 'krachtsexplosie' vanaf 1400 toeren. Daaronder is er niets, daarboven heb je opeens alles. De common-rail diesel (1.2 TDI) komt veel geleidelijker op stoom en is wat beschaafder, maar doet eigenlijk niet onder voor z'n oudere broer. Hij is vooral stiller: iedereen die denkt dat een 1.2 TDI de oppertractor is, die heeft die 1.4 TDI nog niet meegemaakt.
Daarnaast heb je nog de versnellingsbak, die bij de 1.4 TDI wat kortere slagen heeft wat wel voordelig is als je een caravan wilt trekken. Met een 1.2 TDI ben je genoodzaakt in 4de te blijven en zelfs in z'n 3 als het begint te stijgen.