Toerenverloop na het chippen normaal?

TurboT

Forumguru
Algemeen bekend probleem in HUN software, of dat het kán voorkomen?

Anders hebben er nog heel wat leden een ritje Varsseveld voor de boeg :arghh:.

Bekend probleem in de zin van standaard fabrieksaf DSG software volgens TVS.
Zo te zien ga TVS niet licht over en weten ze van het probleem en zijn ze er ook mee bezig of bezig geweest :thumbsup:.
Kan dat wel geloven door te "chippen" dat dit probleem eerder vergroot.

Jongens, het is nog even onduidelijk of het echt door het aanpassen van de DSG het probleem is ontstaan. Mijn gevoel zegt dat het wel is. Auto was een jaartje oud toen het onderhanden werd genomen. Belangrijkste is dat zij wel de koppelingsplaten checken. Mocht daar hevige slijtage zijn dan ben ik van mening dat het door de Aanpassing is gekomen. Op moment van chippen waren de koppelingsplaten zeer goed te noemen. Dit mag ook wel voor een auto van 1 jaar oud.

Dsg toerental is een bekend algemeen VAG probleem. Daarbij bedoel ik niet dat het een TVS probleem is. Ze zetten een standaard dsg optimalisatie flash erop. Niet alle auto's reageren daar goed op (net als bij het chippen) dus moet het in mijn geval nog extra gefinetuned worden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Als ik TVS mag geloven zal er nauwelijks slijtage aan je koppelingsplaten moeten zijn, gezien het veel hardere materiaal dat nu gebruikt zou worden om overmatige slijtage tegen te gaan. Zijn ze wel aanzienlijk gesleten, zou het dat aan het toegenomen motorvermogen kunnen liggen?
Lijkt me ook wat vreemd, want mijn auto heeft standaard 180 PK en 280 Nm, waar bij lichtere motoren met tunen niet heel veel meer vermogen wordt bereikt. Dat zou mijn koppeling standaard al aanzienlijk moeten slijten en ik heb nooit last gehad van het slippen zoals hier omschreven, niet met de bak die er in zat af fabriek en niet met de nieuwe bak die er onlangs is ingezet. Wel heb ik last gehad van slip bij het terugschakelen van twee versnellingen bij een kickdown op hogere snelheden (rond 170 km/h)

Verder heb ik ook gereden met 231 pk en 350 Nm met deze DQ200 en nooit last gehad van een slippende koppeling of vreemde toeren beelden. Oók niet bij een kickdown op hogere snelheden trouwens. Wel was de software van de bak ook aangepast.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mij niets vreemds. Toerenteller loopt mooi gelijkmatig op en het schakelen gaat ontzettend soepel, bijna ongemerkt
 

haassie

Forumguru
Nog zoiets; kom ik op een rood verkeerslicht afgereden, begin ik rustig aan te remmen. De bak schakelt naarmate de snelheid gelijkmatig in versnellingen terug. Maar als de bak naar de 1e versnelling terugschakelt, lijkt het alsof letterlijk het anker even uitgegooid wordt. Erg merkbaar dat hij dan even extra geremd wordt door de lagere versnelling die ingeschakeld wordt.

@HarrieSkoda heel herkenbaar. Met name 3>2>1 daarboven van 7 tot 4 OK en haast onmerkbaar, in de S stand lijkt dit nog erger. Heb het idee dat de bak te hoog in toerental terugschakelt waardoor je dit voelt. Over het algemeen zorgt de TVS software wel voor betere schakelmomenten, toch is het in mijn geval niet helemaal optimaal, en lijkt er OOK voor TVS nog werk aan de winkel.

Wat ik ook al een aantal keren heb gehad: In de S-stand optrekken, S3 Hoog in toeren, gas een beetje los ivb met voorganger en dan kickdown. De bak lijkt dan echt even de weg kwijt en weet niet goed wat te doen, terugschakelen of doortrekken. Hoop toeren zonder echte acceleratie en schakelt dan terug, met weer een hoop toeren. Zonde.

Doortrekken handmatig in 4e versnelling tot circa 6000 en dan schakelen, hoor ik een naar rauw geluid...mmmm

Een oplossing voor het stapsgewijze verloop van de toerenteller heb ik inmiddels opgegeven (4e versnelling bij mij, met name bij koud vochtig weer, warme bak minder merkbaar)

29 januari naar HBT voor reiniging van de kleppen, misschien dat dit nog wat ergernissen weg neemt, maar hoop nergens meer op.

Een japanse heeft misschien minder emotie, maar ik weet wel waar de emotie vandaan komt bij Europese auto's:pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Totaal onherkenbaar. DSG sw is niet bij TVS aangepast, maar of dat nou zo kan verschillen, vraag ik me af
 

haassie

Forumguru
Heb begrepen dat TVS de beste zijn op dit gebied en daarom juist daar heen gegaan. Motor op maat + DSG omdat deze "perfect" op elkaar afgestemd zouden zijn. En de nazorg was ook goed, echter ben je pas echt tevreden als je denkt wow, zo hoort het te zijn! En in die sferen verkeer ik niet.

Inderdaad nu meer vermogen en wellicht slijten de koppelingen nu minder snel door iets andere schakelmomenten maar heb voor het geld gespendeerd niet echt een o woooowww ervaring. Eerder het tegenovergestelde. Komt met name door het schakelen. Denk dat het vermogen i.c.m. een 6-bak handgeschakeld super zou zijn.

Waar ben jij geweest dan voor de optimalisatie?

Zou nou weleens willen ervaren hoe het is bij een echt goed schakelende bak met optimalisatie, maar begrijp inmiddels wel dat er daar niet zo heel veel van zijn haha.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@haassie: zie mijn handtekening (JD dus); ik denk echter dat het niet zoveel uit zou moeten maken, omdat het in principe om dezelfde software aanpassing gaat.
Ik moet wel zeggen dat ik natuurlijk we een licht motortje heb en zelden of nooit in de buurt van 6000 rpm kom
 

haassie

Forumguru
handtekening had ik even gemist....mn software is in eerste instantie aangepast met de standaard modificatie zoals bij ieder ander. Toen bleek dat hij nog steeds slipte is er een gemodificeerde versie geinstalleerd omdat deze bij sommige mensen wel effect had.

Dat optrekken op deze manier...Doe dat ook niet dagelijks hoor, soms bij het invoegen op de snelweg wil ik dat wel eens doen, met warme motor....met 6000 zit je nog niet in het rood :D
 

Stewie

Senior Member
Als het met de druk van de koppeling te maken heeft kan het door tunen van de motor toch duidelijker zichtbaar worden.
Meer vermogen dat de bak met standaarddruk niet kan verwerken —> slip.

Heel plausible. Mazr dat hoeft het niet te zijn uiteraard.
 

oco1979

Forumguru
Iedere "specialist" kan fouten maken, een bug in de software of toch iets anders wat het gevolg kan zijn.
Zit nu ook veel met feedback naar de ecu die de software dan aanpast aan bepaalde grenswaarde.
Het is niet meer easy.
Als het goed werkt now problemo,maar iets niet goed ga :pieker:, dan ben je maar die ene die het voor heeft. :sterretjes:
 
Maar Corné z'n vrouw met 5 bak heeft het ook zegt ie ??
Ik heb het ook soms en dan ook warm , maar meestal alleen met half gas doortrekken . Volgas niet en rustig rijden ook niet.
Vreemd euvel

Ik heb dit probleem ook, met merkbare schokken tijdens het optrekken, met name in de hogere versnellingen. Heb het op de snelweg uitgeprobeerd toen het optrad en lijkt niet afhankelijk van versnelling of toerental, heb het in 4, 5, 6 en 7 (met gelijke snelheid). Lijkt erger te worden door filerijden.

Heb mijn Octavia 3 1.0 TSI DSG (lease) overgenomen van een collega die niet meer bij het bedrijf werkt, geen idee hoe hij er mee gereden heeft. Rij er zelf een paar weken lange ritten (~250km per dag) mee en het probleem lijkt duidelijk erger te worden.

Gisteren na mijn werk bij de lokale Skoda dealer (Vallei groep in Veenendaal) langs geweest maar het probleem was toen helaas niet te reproduceren. Als het nog erger zou worden moest ik maar terugkomen, het kleine beetje slip dat tijdens de testrit optrad werd een producteigenschap genoemd, maar zoals gezegd zou ik daar ook tevreden mee zijn omdat het in het rijden niet merkbaar is. Vanmorgen (en gistermorgen) was het een stuk erger.

Voor zover ik weet, en gezien dat het een leaseauto betreft lijkt me dat waarschijlijk, is de auto volledig standaard en niet voorzien van enige tuning. Ik denk dat het redelijk vergelijkbaar is met wat in dit topic besproken wordt en lijkt dus niet specifiek te zijn voor TVS tunes, al zou een tune het misschien meer merkbaar kunnen maken?
 

haassie

Forumguru
Kwalen met dit type dsg blijft een eindeloos verhaal voor meerdere mensen. Koppeling vorig jaar juni vernieuwd. Twee/drie maanden prima gewerkt . Daarna getuned en optimalisatie bij TVS. Toen werd het weer koud en kwam de slip terug. Toen weer verder geoptimaliseerd, minimale microslip in de software. Nog steeds slip na koude start. Daarna nogmaals op verzoek terug. Waren geen risicoloze aanpassingen meer mogelijk en ben toen minder getuned weg gegaan (180pk). Leek iets minder merkbaar in het begin maar kwam gewoon weer terug. Nu zit de volle 210 pk er weer op sinds kort. Afgelopen week met het warme weer is het weer minder merkbaar maar ook niet helemaal weg. De term producteigenschap wordt steeds meer aanneembaar alleen is te hopen dat ze deze eigenschap gauw de nek omdraaien maar ben bang dat het zo blijft. Is gewoon niet acceptabel. Ik heb mn zoektocht naar de ultieme oplossing opgegeven en een andere zoektocht gestart....probeer er maar mee te leven totdat er iets nieuws op mn pad komt.
 
Vanavond op de terugweg leek het er niet minder op te worden, vlakbij kantoor in de 4 een snelwegoprit "heuvel op" met half gas genomen, en deed qua rijgedrag denken aan de kapotte bobine die ik ooit op een vorige auto had (het zou natuurlijk ook nog in de ontsteking kunnen zitten, maar gezien de verhalen op internet over de DQ200 lijkt het me makkelijker die de schuld te geven).

Als het morgenochtend weer optreed rij ik direct langs de dealer, en ik ga sowieso even de leasemij bellen wat zij kunnen doen. De auto is in 2 weken tijd van redelijk soepel rijden naar schokken gegaan, en je voelt het zelfs subtiel tijdens rijden op constante snelheid. Ik zou eigenlijk liever een handbak willen zo, ondanks dat ik regelmatig in de file sta... Als ze er niks aan gaan doen ga ik kijken of ik een andere auto uit de pool kan krijgen.
 

haassie

Forumguru
De magie zit hem in het resetten van de bak....loopt hij weer 200km perfect en nadat hij zich weer foutief heeft ingeleerd komt het weer geleidelijk terug.

Ik herken je klacht omdat ik hetzelfde heb. Als de bak warm is en je gaat langs een dealer of andere partij dan toont hij het niet en wordt je weg gestuurd met de producreigenschap kaart in je achterzak.

In koude toestand toont het zich....heel mild rijden en vol gas tonen het minder. Halfgas belast...komt het naar voren.

Op een gegeven moment wil je alles zowat vv (bougie/bobines) motorreiniging....het is en blijft er! De Dsg7! Denk dat de bak te licht is voor de zwaardere autos!
 
Bij mij is het toch iets anders (erger), koud is erger dan warm maar het speelt zeker ook bij volgas. Sterker nog, dat levert nu de meeste slip op, voornamelijk in de oneven versnellingen.

Toen ik vanmorgen bij de dealer was werkte alles natuurlijk weer naar behoren, gelukkig heb ik gisteravond en vanmorgen video's gemaakt en de monteur gaat nu op basis daarvan onderzoeken of er vervolgstappen nodig zijn of dat ook dat onder "producteigenschap" valt.

Edit: Mijn auto is overigens relatief licht, de bak kan het koppel van mijn 1.0 TSI echt wel aan en het wagengewicht van 1170 kg leeg lijkt me ook niet echt een probleem. De problemen zijn wel meer merkbaar als ik met 5 man + bagage in de auto zit.
 

haassie

Forumguru
De oneven versnellingen gaan via de eerste koppeling en de even via de de tweede koppeling. "Normaal"(haha??) slijt de tweede koppeling bij standaard software het meest omdat wegrijden doorgaans in de tweede versnelling plaats vindt. Veel filerijden (optrekken in 2 zorgt voor overmatige slijtage) Een veel gelezen test is laag vanuit de toeren in de 4e versnelling (Manueel) optrekken. Gaat je teller omhoog en valt deze terug dan is je koppeling gaan hemelen. althans een van de twee. Deze moet dan als volledig vervangen worden. Voel je bij het wegrijden alsof de je over een hobbelige weg rijdt, koppeling versleten.

Als ik deze test doe zie ik in koude toestand af en toe kleine stapjes van 100/200rpm zonder terugval (microslip genoemd). Doe ik dit een keer of wat achter elkaar is het weg. Op de een of ander manier vindt er dan toch adaptie plaats, maar wordt deze niet onthouden. Volgende keer weer hetzelfde verhaal....Volgens TVS is de koppeling er nog goed aan (geen slijtage). Kan het me haast niet voorstellen met hetgeen ik ervaar, maar goed. Zou haast denken dat er iets simpels als een geheugen (weet niet eens of dat er in zit) niet goed werkt. Of past de bak zich bij elke rit opnieuw aan.
 
Bovenaan Onderaan