Tool om achterrem terug te stellen

pansaebr

Actief lid
Ik wil mijn achterremmen zelf vervangen en heb blijkbaar een speciale tool nodig om de remcilinder al draaiend terug te stellen. Echter op internet vind je zoveel soorten zodat ik niet weet welke te bestellen . Wie kan me een foto of bestelnummer bezorgen zodat ik een correcte tool kan bestellen om mijn achterremmen te vervangen. ( Schijf + blokken ).

Groeten

kevinbel

Actief lid
Is toch niet speciaal zon tool voor nodig?
Gewoon voorzichtig met een waterpomptang met iets tussen de tang en de zuiger/klauw.
Of evt een lijmklem(men) als je die hebt liggen.
Heb nog niet eerder zon tool gebruikt bij 2x wat aan mijn schijven/blokken gedaan te hebben.

Tees

Donateur
Verschilt volgens mij per model: sommige kunnen teruggezet worden met een (grote) waterpomptang, maar voor sommige moet je ook de draaibeweging maken.

Maggy

Forumguru
Is toch niet speciaal zon tool voor nodig?
Gewoon voorzichtig met een waterpomptang met iets tussen de tang en de zuiger/klauw.
Of evt een lijmklem(men) als je die hebt liggen.
Heb nog niet eerder zon tool gebruikt bij 2x wat aan mijn schijven/blokken gedaan te hebben.
Waarom nou liggen kloten terwijl er gewoon een goedkoop tooltje voor is. Je hoeft maar 1x een zuiger te hebben die wat strakker draait, en dan ben je blij dat je een tooltje hebt omdat je met de waterpomptang methode eigenlijk 3 handen nodig hebt. Een electrische handrem stel je toch ook niet terug door de draadjes kort te sluiten? ( gewoon via de obd, lekker makkelijk)
Voorremklauwen, daarentegen, gewoon met ern grote waterpomptang.

EdK

Forumguru
omdat je met de waterpomptang methode eigenlijk 3 handen nodig hebt
Niet als je handig bent hoor..........
Lukt het ook met 2 handen..... :koffie:

Maar een ieder moet het op zijn eigen manier doen zou ik zeggen, als resultaat maar hetzelfde is !
Zelf was ik vroeger ook van de waterpomptang en plankje hout.
Nu laat ik het doen omdat het kan......:pieker:

Bakkertje

Forumguru
Het kan nog voordeliger..

Chrisjemol

Forumguru
Hoop dat het daarmee lukt. Ik had een hbm set waar ik niks mee kon

Ik zet lijmtang erop, dan zuiger terugtikken met schroevendraaier in de gleuf en tikken. Steeds lijmtang strakker en is dan vanzelf binnen, met 2 handen

Captain Hook

Forumguru
Dat HBM setje is precies wat de ANWB wegenwacht ook gebruikt(e).
Heb 't twee keer meegemaakt dat een remblok niet meer terugging (corrosie op de zuiger) de cilinder in, en de schijven heet aanliepen.

Meneer van de ANWB pompt je auto op met een kussen eronder. Wiel eraf, remklauw constructie los, cilinder schoonmaken en weer gangbaar gemaakt en gebruikte dat HBM setje om de boel terug te persen.

pansaebr

Actief lid
Vandaag de remmen achteraan vervangen , tool goed van pas gekomen eenmaal de oude blokken eruit waren en alles proper gemaakt ging het terugstellen vrij soepel. Wel opletten dat de stofhoes niet mee ronddraait tijdens het terugstellen.

Highway

Forumguru
Ik heb ook een soortgelijk setje, gebruik die ook bij het vervangen van rem onderdelen of bij het onderhoud. Voor is het een kwestie van indrukken, achter draaien en de juiste druk.

Wat ik wel altijd doe: ik draai de rem ontluchting open. Hierdoor forceer je de remvloeistof niet terug het systeem in maar loopt deze via de ontluchting weg. De zuiger draait dan ook makkelijker (minder weerstand). Daarna uiteraard het remvloeistof niveau controleren (ik doe dit meestal i.c.m. verversen rem vloeistof).

Is dit altijd het geval? Mijn remmen moeten binnenkort ook vervangen worden. Ik las net in de reacties onder een YouTube-video dat de draaizin voor het terugstellen van de zuiger van de achterrem kan verschillen per kant van de auto (auto in de video was een Skoda Fabia). Bijvoorbeeld: de zuiger linksachter zou een linksdraaiend gereedschap nodig hebben, terwijl de rechterkant een rechtsdraaiend gereedschap vereist. Is dit bij de Skoda Scala ook het geval?

Bovenaan Onderaan