Topsnelheid met O2

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik ben net terug van vakantie en ik kwam een stukje door duitsland. Mooie gelegenheid dus om onze O2 eens uit te testen. We hebben een O2 combi, 1.4 TSI Businessline. Heerlijke wagen, snel zat in NL.

Maar ik kreeg 'm in Duitsland niet harder dan 202 km/u. Dit viel me toch wat tegen. Ik had verwacht toch wel op 210 op de teller te komen, maar het gas plat, minuten lang, maar na 202 km hield het echt op. Ik heb al die tijd in z'n 5 gereden. Het boekje zegt ook dat de 6e versnelling niet is om nog te accelereren, maar voor de zuinigheid, en dat de top in z'n 5 gehaald kan worden.

Is dit normaal? Moet ik niet harder kunnen? Of is dit gewoon echt z'n top? Hebben jullie ervaringen hiermee?

Bedankt!
 

sitechris

Donateur
214 op tellertje. Dus hij zou wel iets harder moeten lopen dan 202. Je kunt de top overigens wel in zesde versnelling halen (zie foto), dan loopt ie zelfs 2 km harder. In 5 kwam ik niet verder dan 212.

47440-3.jpg
 

mister9

Actief lid
En welke benzine moet ik tanken dan om die extra 10 km eruit te halen. Ik tank nu gewoon 95... Moet ik dan aan de V-power, of aan de 98?
 

ceid

Lid
Kan, met Aral haal ik vaak de top niet in Duitsland, met shell wel. Er wordt door de merken verschillende dopes gebruikt waardoor je motor beter loopt.

Gr Charles
 

ceid

Lid
Maar wat me zo ook te binnen schiet, heb je andere velgen/banden gemonteerd? Je omtrek van de band kan ook nog invloed hebben op je topsnelheid (wat hij aangeeft dan).

Gr Charles
 

mister9

Actief lid
Maar het maakt niet uit of ik 98 of V-power tank. Ook al wordt door "het boekje" 95 aangeraden? Het kan sowieso geen kwaad?
 

mister9

Actief lid
Maar wat me zo ook te binnen schiet, heb je andere velgen/banden gemonteerd? Je omtrek van de band kan ook nog invloed hebben op je topsnelheid (wat hij aangeeft dan).

Gr Charles

Nee, de af-fabriek velgen en banden zitten er nog om.
 

ceid

Lid
Ik zou eerst met shell 95 kijken of je de waardes van sitechris haalt...v-power of 98 is alleen nodig indien gechipped (toleranties kleiner)
 

Rallye

Forumguru
Maar het maakt niet uit of ik 98 of V-power tank. Ook al wordt door "het boekje" 95 aangeraden? Het kan sowieso geen kwaad?

In het slechtste geval loopt je auto er niets harder van: als hij er niet op is afgesteld (zoals bij getunede auto's en sommige sportieve auto's) doet hij er niets mee. Het is zeker niet slecht voor je auto, misschien zelfs beter omdat minder ethanol wordt bijgemengd.
 

Karstieman

Forumguru
Vergeet niet de externe factoren zoals tegenwind (of wind mee), het licht omhooglopen (of aflopen) van de weg en bandenspanning !
Dat maakt volgens mij veel meer uit dan het type benzine.
 
Hmm, ik ben toch ook al een paar keer in Duitsland geweest, echter het is overal zo druk en 4-baans, en vaak is het wegdek zo slecht, dat ik het niet voor elkaar krijg om te planken. Wellicht ben ik steeds op het verkeerde tijdstip aanwezig...
In Italië daarentegen gaat het een stuk makkelijker op de autostrada (niet dit jaar met baby achterin en nog erger: mijn vrouw naast me). Veel rustiger daar (in september)
 
Experimenteren doe ik graag en dat heb ik dan ook uitgebreid gedaan v.w.b. tuning en verschillende brandstofsoorten.
Vroeger the old skool way met andere kleppendeksels incl. andere kleppen, klepstoters, klepveren, hete nokkenas, instelbaar nokkenastandwiel, ander spruitstuk, andere uitlaat etc. etc.
De laatste jaren heb ik me beperkt tot het chippen al dan niet i.c.m. met een andere uitlaat.
Resultaten liepen uiteen van enigszins tegenvallend tot het Andrelon-gevoel (in je blote kont juichend over een sportveld rennen) :grin:

Tijdens dat experimenteren heb ik er ook verschillende brandstoffen ingekieperd.
Eigenlijk vond ik het maar een broodje aap verhaal dat je met verschillende types brandstof substantieel meer vermogen/snelheid uit je motorblok zou kunnen peuteren.
Maar meten is weten dus ik heb heel wat tankstations met een bezoekje vereerd.

Resultaat was dat het wel degelijk verschil maakt of je b.v. een Aral octaan 95 of een Aral octaan 98 SuperPlus in de tank mikt.
De motor loopt bij de 98'er merkbaar soepeler en de gasrespons is ook wat directer.
Daarnaast trekt de motor makkelijker door in toeren en ook de topsnelheid ligt een stukje hoger.
Met mijn S1 heb ik die test ook gedaan en qua top zit er een behoorlijk verschil in.
Net geen 230 op 95 en ruim 240 op 98 (op de teller welteverstaan en uiteraard op hetzelfde traject onder vergelijkbare omstandigheden).

De Shell V-Power doet daar zelfs nog een schepje bovenop.
Niet zozeer qua absolute top maar vooral het doortrekken in de versnellingen verloopt nóg een stukje lekkerder.
Let wel: ik ben niet het type van pedal to the metal, absoluut niet, maar van een beetje gas geven op z'n tijd ben ik niet vies :smirk:

Ow ja, tegenvallende brandstoffen zijn er ook.
Ga je bij de Tango of bij de Makro tanken dan ben je wel vriendelijk voor je beurs maar qua loopcultuur van je blok krijg ik iig het kromme tenen effect.
Een merkbaar minder soepel lopend blok, de topsnelheid ligt een stukje lager en het verbruik wordt een fractie hoger (maar valt weg tegen de lagere kostprijs).

Bovenstaande is niet wetenschappelijk onderbouwd maar het zijn just my 2 cents v.w.b. het gebruik van verschillende brandstofsoorten.

Ow ja, in dit verband misschien wel een aardig filmpje.
Sorry, maar als newbie weet ik nog niet hoe je mooie linkjes kunt maken :eek:
Op de rollenbank: Ferrari F430 F1 Spider | Auto video's - AutoWeek.nl
 

Rallye

Forumguru
@Cyberbob: jij hebt dus een getunede auto? Die zou inderdaad het beste uit betere benzine kunnen halen.
 
Nope, mijn S1 is standaard.
Mijn blok is niet "tunable", tenminste niet in die mate dat het echt verschil zou uitmaken en dan laat ik het liever.
Zeker als je het financieel allemaal enigzins onder controle wilt houden :rolleyes:

Tuurlijk, hoe potenter de motor des te groter wordt de impact van het octaangehalte.
Maar ook in stock trim zijn de verschillen in brandstofsoort merkbaar.
 

TL@

Forumguru
In de vorige aflevering van fifth gear hebben ze duurde berzine vergeleken met goedkopere (witte pomp/BP/BP Ultimate/VPower...) en daar kwam uit dat het op een Golf VI GTI 35 niet zo veel uitmaakte (enkele PK's) en volgens hen loonde het niet.
 

LT83

Forumguru
Tuurlijk zal het bij bijvoorbeeld een atmosferische 1.6 16v niet zoveel uitmaken of je 95 of 98 tankt. Maar bij een turboblok met een beetje voorontsteking is het verschil enorm.
Als voorbeeld; een maatje van mij heeft een Focus ST en vanuit Ford geven ze aan dat je gewoon prima 95 kunt tanken met dit blok, ook na chiptuning gaf de leverancier van de tuning aan dat er bijna geen verschil aanwezig zou zijn en dat de Focus prima op 95 loopt. Bij een testje met zowel 95 als 98 bij een 100-200 sprintje tegen mijn RS scheelde het gewoon 3 autolengtes in het voordeel van de BP Ultimate. Bovenin de toeren begon die Focus op 95 gewoon echt ontzettend terug te regelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan