Trekhaak 7 polig

marboo

Nieuw lid
Ik heb op mijn 02 een trekhaak met 7 polige aansluiting zitten. Nu heb ik een vouwwagen gekocht en daar zit een 13 polige aansluiting aan.
Heb ik voldoende aan een verloopstekker van 7 naar 13 polig, of moet ik een nieuwe aansluiting laten monteren?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb op mijn 02 een trekhaak met 7 polige aansluiting zitten. Nu heb ik een vouwwagen gekocht en daar zit een 13 polige aansluiting aan.
Heb ik voldoende aan een verloopstekker van 7 naar 13 polig, of moet ik een nieuwe aansluiting laten monteren?

Je 7 polige stekker heeft geen constante 12V en ook geen 12V geschakeld via contact. Dit betekent dat een eventuele koelkast of waterpomp in de vouwwagen tijdens de reis niet zullen werken. Verder heb je dan ook geen achteruitrijlichten, maar ik ken geen vouwwagens die deze hebben, dus dat is niet zo'n bezwaar.
Kort gezegd: Heb je geen constante 12V of achteruitrijlichten nodig op je vouwwagen, dan is het geen bezwaar. Heb je die wel nodig, dan moet je het stopcontact laten verbouwen. En dit is een best duur klusje, omdat dan de constante 12V vanaf de accu naar achter gehaald moet worden, wat gewoon veel werk is. Materiaal is maar een paar tientjes.
 
ik heb deze zomer ook een caravan gekocht (en meteen even nagevraagd wat er onder mijn nieuwe Superb wordt geschroefd).
Ik heb me dus ook verdiept in de trekhaak stekers. Wat belangrijk is om te controleren, is of je een mistachterlicht op de vouwwagen hebt. Men heeft besloten om het verplichte mistachterlicht op de aansluiting van de constanta 12 volt aansluiting te plaatsen. Mocht je nog een 'oude' aansluiting hebben, dan kan het zijn dat je mistachterlicht constant brand.
met een multimeter of een klein 12v lampje + de schema's die op internet te vinden zijn, kun je dat zo testen.

succes.
 

Mark

Banned
Je 7 polige stekker heeft geen constante 12V en ook geen 12V geschakeld via contact. Dit betekent dat een eventuele koelkast of waterpomp in de vouwwagen tijdens de reis niet zullen werken. Verder heb je dan ook geen achteruitrijlichten, maar ik ken geen vouwwagens die deze hebben, dus dat is niet zo'n bezwaar.
Kort gezegd: Heb je geen constante 12V of achteruitrijlichten nodig op je vouwwagen, dan is het geen bezwaar. Heb je die wel nodig, dan moet je het stopcontact laten verbouwen. En dit is een best duur klusje, omdat dan de constante 12V vanaf de accu naar achter gehaald moet worden, wat gewoon veel werk is. Materiaal is maar een paar tientjes.
Mijn Roomster had een 7 polige stekker met 12volt en mistlicht. Word hier in België al jaren zo gedaan.
 

marboo

Nieuw lid
De vouwwagen heeft inderdaad achteruitrijlichten. (luxe! en nieuw voor 2010....., maar dat terzijde). Dus wordt het toch een nieuwe stekkerdoos en bedrading laten monteren. Dan loop ik het minste risico.

Dank voor de info allen!
 

MK74

Lid
De vouwwagen heeft inderdaad achteruitrijlichten. (luxe! en nieuw voor 2010....., maar dat terzijde). Dus wordt het toch een nieuwe stekkerdoos en bedrading laten monteren. Dan loop ik het minste risico.

Dank voor de info allen!

Enigszins :ot:; maar mijn nieuwsgierigheid kan ik even niet bedwingen... Wat voor vouwwagen heb je gekocht? Wij hebben vorig jaar een Cabanon Neptune gekocht, en sindsdien zijn we erg in de ban van de vouwwagen :winkie:..
 

Okkie2

Nieuw lid
Vraag was niet aan mij gesteld, maar ook ik ben in de ban van de vouwwagen...

Onze Combicamp Country verhuist over ongeveerd 2 maanden van een toyota avensis naar een nieuwe Octavia Combi.
 
Mocht je nog een 'oude' aansluiting hebben, dan kan het zijn dat je mistachterlicht constant brand.

Het is niet toegestaan de mistlamp op de vouwwagen handmatig -met een schakelaar op de vouwwagen- te bedienen, het moet vanuit de auto kunnen.
(dus niet: uitstappen, mistlamp op de vouwwagen aandoen, en weer instappen)
Dat was zo geregeld omdat lang niet alle getrokken voertuigen een mistlamp hebben en anders iedereen verplicht werd door de verplichting een mistlamp te hebben) dure aanpassingen uit te voeren. Met deze regel kan je je mistlamp bijvoorbeeld 'aftappen' van je gewone achterlicht met een schakelaar ertussen.
 

Rallye

Forumguru
Het is toegestaan de mistlamp op de vouwwagen handmatig -met een schakelaar op de vouwwagen- te bedienen.
(dus: uitstappen, mistlamp op de vouwwagen aandoen, en weer instappen)
Dat was zo geregeld omdat lang niet alle getrokken voertuigen een mistlamp hebben en anders iedereen verplicht werd door de verplichting een mistlamp te hebben) dure aanpassingen uit te voeren. Met deze regel kan je je mistlamp bijvoorbeeld 'aftappen' van je gewone achterlicht met een schakelaar ertussen.

Zoals dit. Maar is het wel legaal? Zie hier? Of geldt dat alleen als het mistachterlicht van de auto apart uitgeschakeld kan worden?
 

LenK

Forumguru
Als je van 7 naar 13 polige aansluiting gaat moet je je ook nog afvragen welke 13 polige je het meest praktisch vindt.
Bij de ene (WeST) steek je er zo een 7 polige in als dat nodig is, maar bij de andere (Jaeger) moet je weer een verloopstekker 13naar7 hebben. Maar de keus is natuurlijk ook afhankelijk van wat er nu op je vouwwagen zit.
 

marboo

Nieuw lid
Enigszins :ot:; maar mijn nieuwsgierigheid kan ik even niet bedwingen... Wat voor vouwwagen heb je gekocht? Wij hebben vorig jaar een Cabanon Neptune gekocht, en sindsdien zijn we erg in de ban van de vouwwagen :winkie:..
:ot: antwoord. De koop moet nog afgerond worden (echte hollander, dus onderhandelen :D, maar we gaan een Jamet Dakota aanschaffen. Ik hoor overigens steeds meer mensen met een vouwwagen.
 

Bakkertje

Forumguru
:ot: antwoord. De koop moet nog afgerond worden (echte hollander, dus onderhandelen :D, maar we gaan een Jamet Dakota aanschaffen. Ik hoor overigens steeds meer mensen met een vouwwagen.

:ot:Lol, wij hebben een week of 3 geleden een 2e hands Jamet Montana gekocht en zijn er al een weekje mee weggeweest. Het is erg goed bevallen. Het enige nadeel van camperen vind ik persoonlijk de bedden die vaak in een caravan / vouwwagen zitten, dat hebben we opgelost met van die velfopblazende matrasjes. Die hebben we onder de Jamet matrassen gelegd en dat scheelt veel. Bij het inklappen kunnen die ook gewoon blijven zitten.
 

Yeti Linka

Actief lid
Is het nog verstandig om bij een nieuwe auto deze te voorzien van een 7 polige contactdoos? Tegenwoordig worden nieuwe caravans en vouwagens al standaard geleverd met een 13 polige stekker. Nu kun je nog overwegen welke, maar bij de meeste caravans zie ik enkel nog maar 13 polig van het type Jeager. Die heb ik zelf ook en ben daar zeer tevreden over. Van 13 naar 7 kan dan altijd met een verloop stekker. kost ongeveer 18 euro. Je heb altijd de voordelen van 13 polig. Van 7 naar 13 kan ook maar je blijft beperkt en heb niet de voordelen van 13 polig.

Ik weet niet wat het verschil qua kosten is tussen het monteren van 7 of 13 polig. Maar voor mij weegt het verschil niet op tegen het gemak van 13 polig.

Daarnaast is / wordt een mistlamp ook verplicht op een fietsendrager. Heb al verscheidene uitvoeringen gezien met mist en achteruitrijlicht. Uiteraard met 13 polige aansluiting.
 

flip

Lid
Mijn O2 werd vorige week geleverd (met afneembare trekhaak) met tussenstuk voor 13-polige naar 7-polige stekker. Dit is gewoon voorzien in de uitsparing van het reservewiel. Niks aan de hand, dus!
 

deusjevo

Forumguru
Mijn O2 werd vorige week geleverd (met afneembare trekhaak) met tussenstuk voor 13-polige naar 7-polige stekker. Dit is gewoon voorzien in de uitsparing van het reservewiel. Niks aan de hand, dus!

Heb je een Jaeger

909987.jpg


of een Multicon-West stekker?
42562.jpg



In die Muliticon-West kun je zonder verloop ook een oude 7 polige stekker aansluiten, lukt je met de Jaeger niet zonder verloop.
Persoonlijk zou ik dus opteren voor een Multicon-West.
 

LenK

Forumguru
Die Jaeger is zo'n beetje de standaard bij 13p. Dus de meeste kans dat die erop zit.
 
Bovenaan Onderaan