Ik heb op mijn 02 een trekhaak met 7 polige aansluiting zitten. Nu heb ik een vouwwagen gekocht en daar zit een 13 polige aansluiting aan.
Heb ik voldoende aan een verloopstekker van 7 naar 13 polig, of moet ik een nieuwe aansluiting laten monteren?
Mijn Roomster had een 7 polige stekker met 12volt en mistlicht. Word hier in België al jaren zo gedaan.Je 7 polige stekker heeft geen constante 12V en ook geen 12V geschakeld via contact. Dit betekent dat een eventuele koelkast of waterpomp in de vouwwagen tijdens de reis niet zullen werken. Verder heb je dan ook geen achteruitrijlichten, maar ik ken geen vouwwagens die deze hebben, dus dat is niet zo'n bezwaar.
Kort gezegd: Heb je geen constante 12V of achteruitrijlichten nodig op je vouwwagen, dan is het geen bezwaar. Heb je die wel nodig, dan moet je het stopcontact laten verbouwen. En dit is een best duur klusje, omdat dan de constante 12V vanaf de accu naar achter gehaald moet worden, wat gewoon veel werk is. Materiaal is maar een paar tientjes.
De vouwwagen heeft inderdaad achteruitrijlichten. (luxe! en nieuw voor 2010....., maar dat terzijde). Dus wordt het toch een nieuwe stekkerdoos en bedrading laten monteren. Dan loop ik het minste risico.
Dank voor de info allen!
Mocht je nog een 'oude' aansluiting hebben, dan kan het zijn dat je mistachterlicht constant brand.
Het is toegestaan de mistlamp op de vouwwagen handmatig -met een schakelaar op de vouwwagen- te bedienen.
(dus: uitstappen, mistlamp op de vouwwagen aandoen, en weer instappen)
Dat was zo geregeld omdat lang niet alle getrokken voertuigen een mistlamp hebben en anders iedereen verplicht werd door de verplichting een mistlamp te hebben) dure aanpassingen uit te voeren. Met deze regel kan je je mistlamp bijvoorbeeld 'aftappen' van je gewone achterlicht met een schakelaar ertussen.
antwoord. De koop moet nog afgerond worden (echte hollander, dus onderhandelen , maar we gaan een Jamet Dakota aanschaffen. Ik hoor overigens steeds meer mensen met een vouwwagen.Enigszins ; maar mijn nieuwsgierigheid kan ik even niet bedwingen... Wat voor vouwwagen heb je gekocht? Wij hebben vorig jaar een Cabanon Neptune gekocht, en sindsdien zijn we erg in de ban van de vouwwagen :winkie:..
antwoord. De koop moet nog afgerond worden (echte hollander, dus onderhandelen , maar we gaan een Jamet Dakota aanschaffen. Ik hoor overigens steeds meer mensen met een vouwwagen.
Is het nog verstandig om bij een nieuwe auto deze te voorzien van een 7 polige contactdoos?
Mijn O2 werd vorige week geleverd (met afneembare trekhaak) met tussenstuk voor 13-polige naar 7-polige stekker. Dit is gewoon voorzien in de uitsparing van het reservewiel. Niks aan de hand, dus!