Trekhaak 7 polig

Vacaro

Senior Member
Vind het raar dat op O2 van Marboo nog een 7polige stekker zit, mijn O2 is van 04/2006 en daar zit reeds een 13-polige(systeem Jaeger) op. In het piepschuim in reservewiel(waar afneembare trekhaak en krik ligt) zit ook een verloopstekker van 13 naar 7-polig.
Heb jij trekhaak achteraf laten monteren of is deze toch af-fabriek.

Yeti Linka

Actief lid
Vind het raar dat op O2 van Marboo nog een 7polige stekker zit, mijn O2 is van 04/2006 en daar zit reeds een 13-polige(systeem Jaeger) op. In het piepschuim in reservewiel(waar afneembare trekhaak en krik ligt) zit ook een verloopstekker van 13 naar 7-polig.

Bij mijn O2 van januari 2008 had ik nog de keuze voor 7 of 13 polig. Bij de O2 van maart 2009 kwam er een 13 polige onder. Er zijn natuurlijk nog enorm veel aanhangers, caravans en fietsendragers die een 7 polige stekke hebben. Tegenwoordig ben je zelfs op een fietsendrager al verplicht een mistachterlicht te hebben. Daarnaast hebben de meeste nieuwe fietsendragers ook al een achteruitrijlicht. Dan is 13 polig een must. En heb je nog iets 7 polig te rekken of te dragen is een verloop van 13 naar 7 toch een simpele oplossing?

Yeti Linka

Actief lid
Met die Jaeger heb je dus altijd een verloop nodig naar een 7-polig karretje of een fietsendrager?

Klopt helemaal. En het verloopje kost je rond de 18 euro bij de diverse auto onderdelen winkels.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Jeager. Zelf heb ik een Hobby caravan en deze wordt standaard met een Jaeger stekker geleverd. Dat geld ook voor vele andere caravan merken. Daarnaast worden nieuwe fietsendragers ook al geleverd met een Jearger aansluiting. Kijk maar eens in de winkel als je een verloop gaat halen.

deusjevo

Forumguru
Mijn sleurhut heeft een 7 polige aansluiting en m'n O1 ook.
Caravan is van bouwjaar 1995 en heeft geen mistlamp en dus ook geen mistlampplicht en de constante stroom voor de caravan zit via de mistlamp polen aangesloten.
Houdt wel in dat als ik een karretje met een mistlamp huur (mistlamp = verplicht tegenwoordig) deze zal gaan branden.
Heb dat nog niet geprobeerd overigens.

Wat is nou de nieuwe norm dan, Jaeger zoals Octavia Linka schrijft of misschien toch Multicon-West?

andrehj

Forumguru
Wat is nou de nieuwe norm dan, Jaeger zoals Octavia Linka schrijft of misschien toch Multicon-West?

De nieuwe norm is Jaeger. Bijna niemand gebruikt meer Multicon. Als je dus slim bent, schroef je gewoon een nieuwe Jaeger stekker (van een paar euro) op je caravan en bedraad je alles even zoals het hoort. Dan heb je ook geen ellende meer met aanhangers waarbij de mistlamp gaat branden.
Bovendien kun je dan in je caravan beschikken over constante 12V (voor binnenverlichting of waterpomp) en via het contact geschakelde 12V (voor de koelkast en het opladen van een evt. accu in de caravan).

deusjevo

Forumguru
Op m'n auto zal ik dan ook de 7-polige moeten vervangen door een Jaeger.
Leasecontract loopt af (als het goed is, ze worden bij ons de laatste tijd vaak verlengd :( ) half jan. 2010 dus daar ga ik niet meer aan beginnen.

Was dus wel benieuwd naar de nieuwe norm ivm evt. toekomstige nieuwe auto + haak.

marboo

Nieuw lid
De trekhaak is achteraf erop gezet. Toen ik de auto kreeg zat deze er al op.

Bovenaan Onderaan