Hulpkoppeling
Aanhangwans/caravans met een totaalgewicht (ledig gewicht + laadvermogen) onder 750 kilo mogen zijn voorzien van een hulpkoppeling, bestaande uit een zeer stevige stalen kabel. De hulpkoppeling is bedoeld om de caravan aan de auto te laten hangen, ook al zou de trekhaak afknappen.
De verplichting tot een hulpkoppeling is vervallen, maar als een hulpkoppeling aanwezig is, moet deze ook op de juiste wijze worden gebruikt.
In de praktijk ziet de politie vaak, dat de hulpkoppeling over de trekhaak wordt gehangen. Dit is niet de juiste manier. Naast de trekhaak zit een trekhaakoog. Daar moet de hulpkoppeling aan bevestigd worden. Als de kabel om de trekhaak hangt, gaat dit effect verloren als de trekhaak af zou knappen.
Losbreekreminrichting
Een betere beveiliging is een losbreekreminrichting. Hierbij is de caravan zelf voorzien van remmen. Via een zeer lichte staalkabel en een hefboom wordt de rem aangetrokken op het moment, dat de caravan los zou schieten van de trekhaak.
De staalkabel zal breken en de caravan komt zelfstandig al remmend tot stilstand.
Ook deze staalkabel moet aan het trekhaakoog worden bevestigd en dus niet over de trekhaak. De foto hiernaast toont dus de verkeerde manier van aanbrengen van de kabel.
Een combinatie van hulpkoppeling en losbreekreminrichting, samen op een aanhangwagen is niet toegestaan. De systemen hebben een tegengestelde werking ten opzichte van elkaar en zouden de werking van beiden opheffen.
Bron