Trekhaak icm Park Distance Control

Inmiddels is de Yeti Active Plus afgeleverd en bevalt uitstekend.
Gelijk maar op vakantie gegaan en op de camping aangekomen probeer ik de caravan op zijn plaats te manoeuvreren. Wat blijkt bij het achteruitrijden met caravan heb je al bekijks van de campinggasten maar met de ramen open al helemaal want de pieper ging vreselijk tekeer.:confused: Deze wordt blijkbaar niet uitgeschakeld wanneer de caravan is aangekoppeld. De dealer zegt dat dit ook niet kan met een niet af fabriek gemonteerde (afneembare)trekhaak en PDC. Er kan waarschijnlijk wel een schakelaartje worden gemonteerd maar vind dit wel erg kneuterig.:shocked:

snel

Actief lid
dit is een systeem pdc wat niet af fabrieks geleverd word op de auto heeft niks met de
trekhaak temaken maar de pdc is niet canbus aan te melden
was bij mijn yeti ook active + niet in prijs lijst tekrijgen als optie

hemi24

Forumguru
Inderdaad, als de PDC af-fabriek is, en de geschikte kabelset bij de trekhaak is gemonteerd, schakeld de PDC gewoon uit.
In de meeste gevallen kun je hoe dan ook het circuit van de PDC via het kastje van de trekhaakkabelset laten lopen, die dan het circuit onderbreekt of sluit.
Dit laatste is afhankelijk of het (naderhand) ingebouwde PDC van het type "normaly open" of "normaly closed" is.

Eerst even zien te achterhalen wat er precies is ingebouwd, dan zijn de meeste montagehandleidingen via het internet wel te achterhalen: Kun je de dealer netjes uitleggen hoe het wel had gemoeten... ;)

Heb de handleiding(en) gevonden van de Westfalia trekhaak. Als ik het goed lees staat in de handleiding aangegeven dat er een optie is (VW083ZZ) die het uitschakelen van de pieper mogelijk maakt na het aankoppelen van de caravan.
Morgen met de pdf-jes naar de dealer.
Thanks.

French

Lid
Mijn auto heeft PDC voor en achter. De trekhaak is door de dealer gemonteerd. Toch schakelt de PDC niet uit wanneer ik mijn fietsendrager gemonteerd heb. Ik heb overigens een 7 polige stekker. Maakt dat nog wat uit? Is de verkeerde kabel gebruikt of de boel gewoon niet goed installeerd?

Br3cht

Actief lid
Het systeem dat PDC moet uitschakelen is gewoonweg duurder.
En als de klant er niet achter zoekt blijft die met dit probleem gewoon rondrijden omdat ze het "normaal" vinden.

hemi24

Forumguru
@French: even terug naar de dealer, mijn auto is afgeleverd door de dealer in Oosterhout en deze was ook vergeten de trekhaak aan te melden in het systeem...

Na aanmelding schakelt deze de PDC achter uit en krijg ik in het scherm van mijn Columbus een O2 met aanhangwagen erachter te zien...

Moe ook bij jou kunnen, tenzij de dealer de verkeerde kabelset gemonteerd heeft, die alleen van de canbus leest en niet terug communiceert.

RogerS

Forumguru
Ik ben vandaag ook terug geweest bij mijn dealer omdat ik hetzelfde probleem had. De monteur gaf inderdaad toe dat ze vergeten waren de trekhaak correct in het systeem aan te melden.

Zespri

Forumguru
Gezien de vele opmerkingen over PDC icm met trekhaak ga ik het vandaag ook maar even testen... Moet toch volgende week me nieuwe bumper ophalen en als het niet goed is dan kunnen ze dat direct ook even weer recht zetten.

Je moet wel overal aan denken tegenwoordig he ...

Zespri

Forumguru
Getest en wat blijkt.... ja het werkt
Krijg een aanhanger te zien in het beeldscherm.
Mijn wagen is uitgerust met een Westfalia Afneembare trekhaak. Af fabriek besteld. Zie bijlage

Bijlagen

• Afb000.jpg
    Afb000.jpg
    18,3 KB · Weergaven: 115

RogerS

Forumguru
Ik ben benieuwd. Ik moet helaas tot 9 april 2011 wachten voordat ik het kan controleren....

Erkens

Lid
Toen ik een fietsendrager had gemonteerd bleef de PDC ook piepen bij het achteruit rijden. Nu heb ik een 13-polige aansluiting en heb een adapter gebruikt om de 7-polige steker van de fietsendrager aan te sluiten. Ik dacht dat het door het verloopje kwam dat hij niet uitgeschakeld werd. Maar nu lees ik dat meer mensen er "last" van hebben. Betreft dit ook de 13-polige aansluiting?

Overigens heb ik een vaste trekhaak (welke door de dealer is gemonteerd voor aflevering)

RogerS

Forumguru
Maar als het 9 april is dan kan de auto ook meteen goed aan de bak! Dan wordt namelijk onze nieuwe caravan afgeleverd. Dat is een Knaus Sport 500 FDK met een leeggewicht van 1090 KG...

Zespri

Forumguru
Toen ik een fietsendrager had gemonteerd bleef de PDC ook piepen bij het achteruit rijden. Nu heb ik een 13-polige aansluiting en heb een adapter gebruikt om de 7-polige steker van de fietsendrager aan te sluiten. Ik dacht dat het door het verloopje kwam dat hij niet uitgeschakeld werd. Maar nu lees ik dat meer mensen er "last" van hebben. Betreft dit ook de 13-polige aansluiting?

Overigens heb ik een vaste trekhaak (welke door de dealer is gemonteerd voor aflevering)

Het lijkt mij dat je toch even terug moet gaan naar de dealer , denk dat er dus iets fout is gegaan bij montage.

Overgens ik heb ook een 13 polige aansluiting met een verloopje er in voor de 7 polige.

Wat ik heb begrepen is dat men in het boordcomputer deze optie kan activeren en dan reageerd tie als je de stekker gebruikt. Helaas kun je zelf dat niet doen. Tenzij je zo'n inleesmodule hebt die men in de garage gebruikt.

Ik heb het ook dat even uitgeprobeerd en daar reageerde die inderdaad op. Dus eerst met stekker er in ziet hij dat er aanhanger er achter zit en niet eerder.

TamRex

Actief lid
Mijn PCD piept niet als ik m'n fietsdrager met fietsen op de trekhaar heb staan, maar ik heb de auto met trekhaak af fabriek besteld.

Ik heb ook een 13 polige aansluiting met een verloopje er in voor de 7 polige.

hemi24

Forumguru
Afneembare trekhaak. Af fabriek besteld.

...en vervolgens bij de dealer gemonteerd...

Allemaal even naar de dealer en één en ander goed laten programmeren, dan wordt de PDC vanzelf uitgeschakeld als er een stekker (met of zonder verloop) wordt ingestoken.

Bij het juiste navi en/of radiosysteem krijg je dan het beeld als in de post van Zespri.

Bovenaan Onderaan