Trekhaak icm Park Distance Control

TamRex

Actief lid
Bij mij blijft het verloopje (van 13 naar 7) er continue inzitten en de PDC blijft normaal werken als de fietsendrager niet op de trekhaak is gemonteerd.
Lees: de stekker er niet in zit.

hemi24

Forumguru
Volgens mij wordt de PDC uitgeschakeld als er een gesloten circuit wordt gemeten aan de trekhaak stekkerdoos.
Wel of niet laten zitten van verloop mag dus geen verschil maken.

Ronnie

Forumguru
Om misverstanden te voorkomen heb ik het schema van de 2010 Yeti erbij gehaald:
Een officieel aangesloten trekhaak heeft een Can-bus interface, een CAN-HI en een CAN-LOW aansluiting welke door de 13 polige aansluiting geactiveerd worden.
Aanduidingen in de schema tekst:

Steuergerät für Anhängererkennung, Steckdose für Anhängerbetrieb
J345 - Steuergerät für Anhängererkennung, im Kofferraum linksJ519 - BordnetzsteuergerätT12n - Steckverbindung, 12fachT13a - Steckverbindung, 13fach

Het gehele schema kan ik helaas niet plaatsen, is te groot.......

Heb de handleiding(en) gevonden van de Westfalia trekhaak. Als ik het goed lees staat in de handleiding aangegeven dat er een optie is (VW083ZZ) die het uitschakelen van de pieper mogelijk maakt na het aankoppelen van de caravan.
Morgen met de pdf-jes naar de dealer.
Thanks.

Vandaag heeft mijn dealer (kosteloos) een relais geplaatst waarmee het piepen, in z'n achteruit versnelling met aangekoppelde caravan of fietsdrager, tot het verleden behoort. Moet eea nog wel testen maar heb het vertrouwen dat het nu werkt.

mr2cv

Lid
Even een oude discussie weer nieuw leven inblazen. Ik heb sinds afgelopen zaterdag een Yeti en heb gisteren voor het eerst met de aanhanger gereden. Hierbij was ook de PDC nog actief. Dus die is door de dealer niet aangemeld in de computer, zo blijkt uit bovenstaande info. Moet ik nog even laten aanpassen, net als het activeren van de regensensor. Maar tijdens het rijden met de aanhanger ging ook het lampje op het dashboard branden dat ik een lamp kapot heb. Komt dit ook omdat de dealer de trekhaak niet heeft aangemeld bij de computer? Of zijn er andere problemen?

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet, Arjen

hemi24

Forumguru
Het kan zijn dat je aanhanger de (stads)lichten L+R via één pool laat lopen (58L of 58R).

Kwam er ook nog een melding welke lamp defect zou moeten zijn?
Eigenlijk vreemd dat zonder inleren de PDC-uitschakeling niet werkt, terwijl de lichtcontrole wel signalen naar de can-bus kan zenden... (of heeft de dealer ergens illegaal van de achterlichten afgetapt?!?)

mr2cv

Lid
Dank voor je reactie, ik had me ook al bedacht dat dat de oorzaak kon zijn. De verlichting L+R van de aanhanger is inderdaad via 1 aansluiting aangesloten. Ik heb niet in de display gekeken welke lamp kapot is. Straks maar eens kijken. Moet toch de aanhanger weer ophalen. Vol met hout, kan ik meteen een ervaren hoe de 1.4 TSi rijdt met een zware aanhanger.

Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn dat de PDC niet uitschakelt? Lijkt me sterk, want als de verlichting van de auto uit is, kan de CAN-bus ook niet registreren dat er een aanhanger is "aangesloten"? Hoe registreert de CAN-bus of er wel of geen aanhanger achterhangt?

Groet, Arjen

hemi24

Forumguru
simpele weerstandsmeting over de stekkerpolen, wat niets met branden van verlichting van doen heeft. Dus theoretisch zou het kunnen als de detectie via bijvoorbeeld 58L gaat en je aanhangerverlichting via de 58R gaat...

of zijn er hier techneuten die vinden dat ik hiermee te kort door de bocht ga?!?

Misschien heb je een fietsendrager of iets dergelijks waarmee je het nog kunt controleren?

mr2cv

Lid
Zal straks even de aansluiting van de verlichting L+R in de stekker van de aanhanger apart aansluiten. Dan zal ik morgen meteen laten weten of de PDC uitschakelt en of het controlelampje op het dashboard uit is.

Groet, Arjen

mr2cv

Lid
Gisteravond de stekker van de aanhanger opnieuw aangesloten, de verlichting links en rechts apart aangesloten. Het lampje op het dashboard brandt niet meer. Zag trouwens, voordat ik de stekker juist had aangesloten, dat ik inderdaad een melding kreeg op MFD, dat de linker achterlamp van de aanhanger defect was. Was me eergisteren niet opgevallen.

Helaas schakelt de PDC nog altijd niet uit.

Zal eens contact opnemen met de dealer vandaag.

Groet, Arjen.

snel

Actief lid
Bij mijn auto is de pdc ook niet uit te zetten dit is een trekhaak die door de dealer er onder gezet is was er niet vanaf fabriek.
trekhaak is gelijk bij nieuwe auto geleverd bij komend is dat pdc achteraf ingebouwt is ( model yeti plus )
Arjen is wel aanhanger stablisatie programma geactiveert ????????????????

mr2cv

Lid
Bij mij zit de PDC er af-fabriek op. En de vorige week gemonteerde trekhaak beschikt wel over de mogelijkheid om de PDC uit te schakelen. Volgens mij is hij niet aangemeld. Volgende week eens bij de lokale dealer langsgaan. De dealer waar ik hem gekocht heb zit ruim 100 km verder...

Aanhanger-satbilisatie, is dat mogelijk op de Yeti? Hoe kan ik dat controleren?

Groet, Arjen

andrehj

Forumguru
Als het al mogelijk is, dan waarschijnlijk alleen i.c.m. de af-fabriek elektromodule (die in NL niet geleverd wordt). Dus dit gaat waarschijnlijk niet lukken.

Ik heb af-fabriek PDC en een bij aflevering geplaatste trekhaak. De PDC is keurig stil als er wat aan of op de trekhaak zit en ik schakel de achteruit in.

mr2cv

Lid
Gisteren bij de dealer geweest, de trekhaak is aangemeld. Hij zou het nu moeten doen. Ik heb echter nog niet de aanhanger erachter gehangen om het te controleren. Wel heb ik het idee dat de toon van het piepje van de PDC nu lager klinkt.

Het piepje (toonhoogte en volume) kun je instellen in de computer van de auto. Misschien hebben ze die (on)gewild aangepast.

mr2cv

Lid
Afgelopen week voor het eerst met de aanhanger gereden en de PDC is lekker stil! Het heeft dus geholpen, het aanleren van de trekhaak. Krijg nu keurig een Yeti met aanhanger in de display te zien als ik de achteruit inschakel. Het kan dus wel i.c.m. achteraf geplaatste trekhaak.

Groet, Arjen

hemi24

Forumguru
Tuurlijk kan dat met een achteraf geplaatste trekhaak, anders zou geen enkele skoda in NL het hebben...

Bovenaan Onderaan