Trekhaak inleren op boordcomputer

Ik heb een Octavia Combi Elegance BL 2010 en ben opzoek naar een afneembare trekhaak met 7 polige stekker. Nu heb ik hier in mijn regio een aanbieder gevonden en deze biedt voor weinig een afneembare trekhaak incl. montage. Hij beweerd dat de trekhaak niet aangemeld hoeft te worden op de boordcomputer en dat zodra er een stekker in de 7 polige stekkerdoos gestoken wordt de parkeersensoren automatisch uitschakelt. Klopt dit?

kansberg

Forumguru
Hoi Wacko, in mijn beleving moet de haak wèl aangemeld worden met VCDS t.b.v. de parkeerhulp. Bij mijn (Superb) auto was dit vorig jaar nl. noodzakelijk, weliswaar een 13 pol. Jeager aansluiting, maar dit lijkt mij voor het activeren en deactiveren van de PDC gelijk.

andrehj

Forumguru
Hij beweerd dat de trekhaak niet aangemeld hoeft te worden op de boordcomputer en dat zodra er een stekker in de 7 polige stekkerdoos gestoken wordt de parkeersensoren automatisch uitschakelt. Klopt dit?
Nee. Dat werkt pas goed na netjes aanmelden. (Iets waar veel (de meeste?) dealers helaas ook grote moeite mee hebben, getuige het aantal meldingen hier op het forum).

micky

Forumguru
Moet ingeleerd worden voor goed functioneren en ik zou toch echt een 13 polige jaeger laten monteren, ook al denk je dat nu niet nodig te hebben.

Beun12

Forumguru
Bij mij vertelde ze bij de dealer dat deze ivm de veiligheidsopties van de auto wel ingelezen diende te worden. Ik heb de trekhaak voor de aflevering laten monteren (13 polige stekker)

ertromp

Forumguru
Het deel TSA zal zonder de juiste module en aanmelden niet werken. Dat is het enige. De rest kan blijkbaar werken zonder aanmelding op een O2 of S2.

spikehome

Forumguru
Volgens mij word ook het start/stop systeem uitgezet als je iets aankoppeld.
Bij mij iig wel en ook op de vorige auto.

ertromp

Forumguru
Jij hebt een O2 facelift ook wel het PQ35 platform genoemd.

De Octavia 3 heeft het MQB platform. MIB staat voor het modulair informatiesysteem (de Columbus) in de Octavia 3
TSA/TSC staat voor trailer stabiliteitssysteem en moet gecodeerd worden middels VCDS of VCP

Op de O2/S2 kan dat alleen maar gecodeerd worden als je de juiste trekhaakmodule hebt aangeschaft. Lang niet alle after market trekhaken en hun modules ondersteunen dat en dan kan het achteraf ook niet gecodeerd worden in de software

hemi24

Forumguru
Het ligt eraan of de elektronica-set van de trekhaak één / of tweerichtingsverbinding ondersteund via de can-bus.

Is dit een eenrichtingsverbinding, dan ´leest´ de trekhaakmodule alleen van de boordelektronica van de auto en zul je deze op geen enkele wijze kunnen inleren/aanmelden in het systeem van de auto.

Is de verbinding tweezijdig, kan de auto met de trekhaakmodule communiceren, waarmee het systeem o.a. weet dat als er een verbinding is met de stekker van de trekhaak, dat zaken als parkeersensoren achter moeten worden uitgeschakeld, start/stop buiten werking wordt gesteld, werking van de verlichting wordt gecheckt, etc., etc. ...
In dit geval moet de module worden ingeleerd/aangemeld.

micky

Forumguru
Er zijn meer zaken waarom bij MQB geactiveerd dient te worden, dank bijv. aan de elektriche achterklep, als je die van binnenuit opent terwijl er een fietsendrager aan hangt, heb je de klep beschadigd, na activatie gaat hij alleen uit het slot en als je ook wilt dat hij omhoog gaat moet je 2 keer bedienen, ik dacht eerst dat ik de boel kapot had toen de caravan er achter hing, maar was er vrij snel achter dat dit een handig extraatje is.

Overigens ondanks de mooie praatjes van de dealers kunnen ze nog steeds de boel niet goed activeren, 2 weken geleden nog een o3 gecodeerd omdat de dealer het niet goed gedaan had, ze verkopen alles aan je maar uiteindelijk weten ze regelmatig niet waar het over gaat :)

Beun12

Forumguru
Overigens ondanks de mooie praatjes van de dealers kunnen ze nog steeds de boel niet goed activeren

Nou, de trekhaak instellen is ze bij ons op een of andere manier wel goed gelukt, verlichting instellen was een grotere uitdaging

andrehj

Forumguru
Het kan werken zonder dat de trekhaak aangemeld is in de Canbus. Dus wat @hemi24 ook aangeeft.
Had enige tijd geleden een Superb2 thuis met trekhaak waar het e.e.a al langere tijd werkt zonder enig probleem volgens de eigenaar.
http://www.skodaforum.nl/forum/i/vagcom-inleren-trekhaak-s-2.26414/#post-509594
Maar dan blijven de achteruitrijsensoren toch piepen? De vraag van de OP is nou juist of aanmelden nodig is om het piepen van de sensoren te voorkomen.

Verder sluit ik mij bij @micky aan: Ik zou nooit een 7-polige stekker monteren, maar altijd gaan voor 13-polig. Prijs scheelt bijna niets, en je bent veel beter voorbereid op de toekomst.
En zelfs fietsenrekjes hebben tegenwoordig al achteruitrijlampen, waarvoor 13-polig nodig is.

Bovenaan Onderaan