Trekhaak inleren op boordcomputer

ertromp

Forumguru
Maar dan blijven de achteruitrijsensoren toch piepen? De vraag van de OP is nou juist of aanmelden nodig is om het piepen van de sensoren te voorkomen.

Verder sluit ik mij bij @micky aan: Ik zou nooit een 7-polige stekker monteren, maar altijd gaan voor 13-polig. Prijs scheelt bijna niets, en je bent veel beter voorbereid op de toekomst.
En zelfs fietsenrekjes hebben tegenwoordig al achteruitrijlampen, waarvoor 13-polig nodig is.
Nee zelfs de sensoren piepten niet bij het inleggen van de achteruit op die trekhaak. Rara??? Wellicht gebruikt JB autoservice daar een speciale module voor??? :pieker:
 

andrehj

Forumguru
OK, die variant kende ik nog niet. En dat op een S2. Je weet zeker niet toevallig welk merk elektro daar was gemonteerd?
 

micky

Forumguru
Nou, de trekhaak instellen is ze bij ons op een of andere manier wel goed gelukt, verlichting instellen was een grotere uitdaging
dus als jij er een aanhanger achter hebt hangen blijft je ESP lampje 2-3 seconden langer branden na het starten?
 

micky

Forumguru
Nee zelfs de sensoren piepten niet bij het inleggen van de achteruit op die trekhaak. Rara??? Wellicht gebruikt JB autoservice daar een speciale module voor??? :pieker:
Doet Jos dat zonder programmeren dan? waarom zou hij dat doen hij heeft alle tools in huis..
 

Beun12

Forumguru
@micky via VCDS is het nagelopen en bleek aangemeld te zijn, ik haal van de week de caravan uit de stalling en zal er dan even extra op letten. Ik zal het hier even melden.
 
Hoi,

Stomme vraag wellicht maar welke functionaliteit biedt het aanmelden van de trekhaak? Ik lees iets over TSA etc maar meende dat dit op de O2 niet aanwezig is. Zou wel mooi zijn maar verwacht van niet. Verlichting en melding bij storingen ervan zouden ook gemeld moeten worden maar waar dit dan zichtbaar gemaakt wordt is mij onduidelijk.
 

andrehj

Forumguru
Hoi,
Stomme vraag wellicht maar welke functionaliteit biedt het aanmelden van de trekhaak?
In combinatie met de juiste elektromodule (degene die ik in mijn S2 heb) zou het precies hetzelfde als in een S2 moeten werken. De technische basis (vooral elektronisch) van de O2 en de S2 is immers gelijk. Dan heb je het over:
- TSA/TSC
- Achteruitrijsensoren gaan uit bij gebruik van trekhaak.
- Start/stop systeem wordt gedeactiveerd.
- Aanhanger wordt ook door alarmsysteem bewaakt (alarm gaat af als je de stekker er uit trekt terwijl de auto op slot is).
- Mistlampen van de auto worden uitgeschakeld.
- Kapotte verlichting van de aanhanger wordt netjes met een melding op de maxidot gedetecteerd.
- etc. (ik ben vast nog wel wat vergeten)
 
Laatst bewerkt:
Interessant, nooit geweten. Ik heb de manual er nog eens op nageslagen en daar wordt bij mij overigens niet gesproken over koppeling van de trekhaak met de veiligheidssystemen. Bij het nieuwe model wordt dit nadrukkelijk wel gedaan.
 

Beun12

Forumguru
@micky caravan vandaag opgehaald, het enigste dat langer bleef branden was het waarschuwingslampje dat er een lamp defect zou zijn.
Vorige eigenaar had de 13 polige stekker zelf vervangen door een 7 polige stekker. Dit word van de week hersteld en dan kijk ik even opnieuw.
 
ik lees ook op dit forum dat hulpveren nodig zijn als er een aanhanger/caravan getrokken wordt. Is dit ook nodig als er een fietsendrager voor 3 fietsen gemonteerd wordt? Het maximaal totaalgewicht op de trekhaak zal ongeveer ongeveer 80kg zijn en wordt ook tijdens vakantie gebruikt met een volgeladen bagageruimte.
 

andrehj

Forumguru
Waarom stel je deze vraag (over belading en hulpveren) in deze draad? Daar zijn toch veel toepasselijker onderwerpen voor?

Overigens is 80kg al boven de limiet van 75 kg. En die geldt voor een zwaartepunt wat zich op de kogel bevindt. Bij een fietsendrager met drie fietsen ligt het zwaartepunt een stuk naar achteren én naar boven....
Bij een vol beladen kogel + vakantiebelading zijn hulpveren zeker aan te raden, maar ik zou toch proberen om die fietsendrager lichter te maken.
 
Ook ik heb een trekhaak laten monteren. Tot op heden (nu ong. 2 maanden terug) geen problemen met de PDC.
Hij is gemonteerd en ik heb verder niks aan instellingen hoeven doen of wijzigen. (behalve dat ik nu hulpveren neem, maar dat is off topic)
 

andrehj

Forumguru
De PDC in de voorbumper gaat logischerwijs nooit uit bij gebruik van trekhaak. Maar @Terranova is idd wel erg onduidelijk, want hij vermeldt nergens of hij de trekhaak al heeft gebruikt.
Overigens is het inleren niet afhankelijk van het merk trekhaak (dat is tenslotte maar ijzer), maar van het merk van de bijbehorende elektromodule.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Even een oud topic naar boven,
Er zijn zoveel trekhaak topics dat ik het spoor ff bijster ben:sterretjes:

Wat is de mooiste/juiste combi haak/elektronica voor een Sc2 van 2012. Graag wil ik een haak monteren met een 13 polige stekker. Wie kan mij adviseren.
Alvast bedankt
Ps
Inleren met vcds lukt mij zelf wel.
 

andrehj

Forumguru
Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn eerst wat meer gegevens nodig.

Over het ijzer:
  • Wil je een vaste of afneembare haak?

Over de elektro:
  • Heb je een constante plus nodig?
  • Heb je een geschakelde plus nodig?
  • Heb je TSA nodig?
 

aiva tco adoks

Forumguru
Afneembaar, waarschijnlijk komen er alleen aanhangwagens achter en Misscchien ooit een sleurhut.

Tsa?: trailer, stability,assist??
Werkt dan samen met het esp systeem??
 
Bovenaan Onderaan