Trekhaak kosten

Han

Lid
Beste lezers,

ik ben binnenkort in de gelegenheid een nieuwe OII 1.9 TDI Combi BE aan te schaffen :). Nu heb ik bij de dealer een offerte aangevraagd met trekhaak, maar ik vond het bedrag wat hij rekende voor de trekhaak nogal wat.

Een afneembare (13-polige) trekhaak kwam namelijk op iets van 830 euro... de vaste stond op het lijstje voor ik geloof 650.

Kunnen jullie je ervaringen delen over de kosten van een trekhaak op een Octavia?

Bedankt!
 

purk

Senior Member
trekhaak prijs is gewoon heel hoog door het regelapparaat dat er bij wordt geleverd.
 

ad5000

Actief lid
Regelapparaat klinkt een beetje te min....

Tegenwoordig is iedere nieuwe auto voorzien van het zgn. Canbus systeem.
Dit betekend dat er twee of meerdere ringleidingen door de auto lopen die een bepaalde bitsnelheid kennen te weten can high en can low.

Aan deze ringleidingen zitten verschillende componenten die allen hun unieke aanstuurcode hebben. Bijvoorbeeld; je doet je raam open met de raamschakelaar... deze schakelaar geeft een gecodeerd signaal via de ringleiding aan de raammotor waardoor deze open of dicht gaat.

Het voordeel is veel minder kabels in de auto en dat betekend minder storingen en minder gewicht, etc.

De can high leiding stuurt alle essentiele apparatuur aan zoals motor management, ABS/ASR/ESP en de can low b.v. de elektrische ramen.
Sommige fabrikanten hebben meerdere high en low systemen.

Het grote nadeel voor de consument is dat je niet zo maar even een accessoire zoals een radio of trekhaak kan installeren. Het canbus systeem snapt dit niet en raakt in het ergste geval geheel ontregelt. Voor een auto met parkeersensoren moet overigens een aparte kablboom worden gebruikt die de sensoren uitschakelt als er wat aan de trekhaak hangt.

De hoge kosten van de trekhaak zitten voor een groot deel in de kabelboom die dus door een officiele dealer moet worden geinstalleerd en moet worden geactiveerd (het systeem moet de kabel herkennen). Voorts is de installatie van zowel de trekhaak als de kabelboom een tijdrovend klusje. De achterbumper moet er in zijn geheel van af.

Een vaste haak kost ongeveer 100 euro en de kabelboom rond de 200 euro. De rest is dus arbeidsloon.
 

purk

Senior Member
Regelapparaat klinkt een beetje te min....

Tegenwoordig is iedere nieuwe auto voorzien van het zgn. Canbus systeem.
Dit betekend dat er twee of meerdere ringleidingen door de auto lopen die een bepaalde bitsnelheid kennen te weten can high en can low.

Aan deze ringleidingen zitten verschillende componenten die allen hun unieke aanstuurcode hebben. Bijvoorbeeld; je doet je raam open met de raamschakelaar... deze schakelaar geeft een gecodeerd signaal via de ringleiding aan de raammotor waardoor deze open of dicht gaat.

Het voordeel is veel minder kabels in de auto en dat betekend minder storingen en minder gewicht, etc.

De can high leiding stuurt alle essentiele apparatuur aan zoals motor management, ABS/ASR/ESP en de can low b.v. de elektrische ramen.
Sommige fabrikanten hebben meerdere high en low systemen.

Het grote nadeel voor de consument is dat je niet zo maar even een accessoire zoals een radio of trekhaak kan installeren. Het canbus systeem snapt dit niet en raakt in het ergste geval geheel ontregelt. Voor een auto met parkeersensoren moet overigens een aparte kablboom worden gebruikt die de sensoren uitschakelt als er wat aan de trekhaak hangt.

De hoge kosten van de trekhaak zitten voor een groot deel in de kabelboom die dus door een officiele dealer moet worden geinstalleerd en moet worden geactiveerd (het systeem moet de kabel herkennen). Voorts is de installatie van zowel de trekhaak als de kabelboom een tijdrovend klusje. De achterbumper moet er in zijn geheel van af.

Een vaste haak kost ongeveer 100 euro en de kabelboom rond de 200 euro. De rest is dus arbeidsloon.


het blijft een gewoon regelapparaat.....niks meer en niks minder. can high en canlow zijn de zelfde signale maar dan gespiegeld aan elkaar zodat invloeden van buitenaf zoals radio/ telefoon en dergelijke geen boodschap op het can signaal kunnen zetten die tot onbedoelde aansturingen kunnen zorgen......dit is een tweedraads werking, bij sommige auto's valt er soms wel een draad uit dat dan weer word aangegeven in het storinggeheugen van het regelapparaat, dat deze 1 draads werking heeft. Dit kan alleen bij can-comfort ( ramen, cv, enzo verder) en can-infortainment ( radio enzo verder )en niet bij can-aandrijving zoals motor, abs en dergelijke die zullen er mee stoppen als het maar op 1 draad gaat werken, i.v.m met de veiligheid zoals eerder beschreven..... wel is het zo dat can-aandrijving een ander bit snelheid heeft dan can comfort en infortainment


bij audere auto's is het zo dat als je een schakelaar aanzet dat er een stroom gaat voeien naar een verbruiker, Bv een lamp

nu gaat de schakelaar om en wordt er een signaal naar het regelapparaat gestuurt, het regelapparaat vertaald dit naar een digitaalsignaal en zet dit op het canbus, het boordnetregelapparaat pakt dit weer van de canbus en vertaald het naar een blokspanning dat naar het lapje gaat.

waarom nu een ander regelapparaat voor de trekhaak, omdat deze systemen met een blokspanning werken en deze een bepaalde freqentie hebben ( de freqentie heeft weer te maken met de lichtsterkte ) en daar de weerstand van de verbruiker een invloed op heeft, maken ze een extra regelapparaat dat het zelfde signaal oppakt van canbus, BV remlichten aan en dit dan doorgeeft aan de verlichting van de aanhanger om storingen aan de wagen verlichting te voorkomen.....

zoals je ziet is het canbus verhaal niet zo maar uit te leggen en leverd het meestal allen maar meer vragen op.... ik ben nu namelijk ook wel benieuwd of het aanhangwagen regelapparaart ook een blokspannig door geeeft aan de aanhangwagen of dat daar gewoon op alle draden een spanning van 12 volt op zet. zal het een keertje uitproberen.
 

Han

Lid
dankje Ad voor de uitleg. (de uitleg van Purk is me toch iets te technisch).

nu kan ik wat beter beslagen ten ijs komen bij de dealer :)
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb een afneembare trekhaak als optie genomen en heb hier toen ongeveer een 460€ voor bijbetaald.Als deze niet in gebruik is zie je er niets van zelfs geen gat en zelfs de contactdoos klapt weg achter de bumper(hier staat Audi en VW logo op) Handige aan deze optie in combinatie met maxidotscherm is wel dat als er een lamp stuk is van de aanhangwagen ik dan ook een melding krijg op mijn maxidot-scherm. bv "leftbrake trailerlight defective". Plus in dashboard in de toerenteller brand dan nog eens een orangelampje in de vorm van een lamp.
 

Han

Lid
460? dat is niet veel!

Ik neem trouwens aan dat de licht defect meldingen ook komen als je een vaste trekhaak hebt? Dit lijkt me onderdeel van een 13 polige aansluiting.
 

ad5000

Actief lid
460? dat is niet veel!

Ik neem trouwens aan dat de licht defect meldingen ook komen als je een vaste trekhaak hebt? Dit lijkt me onderdeel van een 13 polige aansluiting.

Lijkt me een koopje...
Een vaste haak kost bij mijn dealer 560 euro en een afneembare ruim 700!

Dus voor 460 euro hoefde ik geen twee keer na te denken. Enne de werking van de licht defect melding heeft niets te maken met het type trekhaak, eerder met het type stekkerdoos (7 of 13 polig en of Jaeger en ...? effe het merk kwijt).
 

Giggs

Nieuw lid
Mijn prijs voor trekhaak was Euro 705 inclusief montage en 13 polige stekkerdoos bij S-point in Amsterdam Zuidoost
 

herbiek

Senior Member
Mijn prijs voor trekhaak was Euro 705 inclusief montage en 13 polige stekkerdoos bij S-point in Amsterdam Zuidoost

Zat daar ook een witte kentekenplaat (voor op een aanhanger of fietsendrager) bij?

Dealer in Ede schatte het plaatsen van een vaste trekhaak (13 polig) Jeager, inclusief extra 12V aansluiting in de kofferback van een O2 Hatchback, inclusief witte kentekenplaat en verloopstekker naar 7 polig op 750 euro.

Is dat een goede prijs?

Mijn auto moet ik van werkgever bij S-point bestellen, maar trekhaak mag ik ook ergens anders laten plaatsen. Weet iemand een Skoda dealer die dat voor minder doet (en natuurlijk wel goed?)
 

herbiek

Senior Member
Ik vind het bijzonder vreemd dat elke dealer maar weer wat anders lijkt te rekenen voor het plaatsen van een (gelijkwaardige?) trekhaak....
Moet heel goed opletten dat de omvang van de levering wel exact hetzelfde is.
 

Vacaro

Senior Member
Effe gecheckt op Skoda.be en daar staat prijs van afneembare trekhaak op 479.99€ in de car-configurator, moet thuis eens op factuur kijken maar denk dat het ook prijs is die ik betaald heb en niet die 460e zoals in eerder post vermeld, blijft toch nog een redelijk bedrag, vermits er een adapter bij is voor van 13polig(auto) naar 7polig(aanhangwagen) te gaan. En ligt mooi opgeborgen in het reservewiel in de kofferbak, en aan auto zie je ook niet dat deze is voorzien van trekhaak als deze opgeborgen is, zelfs stekker doos klap je helemaal onder bumper weg.
 
Dealer in Ede schatte het plaatsen van een vaste trekhaak (13 polig) Jeager, inclusief extra 12V aansluiting in de kofferback van een O2 Hatchback, inclusief witte kentekenplaat en verloopstekker naar 7 polig op 750 euro.
Is dat een goede prijs?

Ik weet niet waar Ede ligt maar ik heb de indruk dat een trekhaak of andere werken aan een wagen, behalve SGI, een pak duurder zijn in Nedreland dan bij ons in België. Als je niet te ver woont kan je misschien eens een offerte vragen in Vlaanderen.
 
Bovenaan Onderaan