Regelapparaat klinkt een beetje te min....
Tegenwoordig is iedere nieuwe auto voorzien van het zgn. Canbus systeem.
Dit betekend dat er twee of meerdere ringleidingen door de auto lopen die een bepaalde bitsnelheid kennen te weten can high en can low.
Aan deze ringleidingen zitten verschillende componenten die allen hun unieke aanstuurcode hebben. Bijvoorbeeld; je doet je raam open met de raamschakelaar... deze schakelaar geeft een gecodeerd signaal via de ringleiding aan de raammotor waardoor deze open of dicht gaat.
Het voordeel is veel minder kabels in de auto en dat betekend minder storingen en minder gewicht, etc.
De can high leiding stuurt alle essentiele apparatuur aan zoals motor management, ABS/ASR/ESP en de can low b.v. de elektrische ramen.
Sommige fabrikanten hebben meerdere high en low systemen.
Het grote nadeel voor de consument is dat je niet zo maar even een accessoire zoals een radio of trekhaak kan installeren. Het canbus systeem snapt dit niet en raakt in het ergste geval geheel ontregelt. Voor een auto met parkeersensoren moet overigens een aparte kablboom worden gebruikt die de sensoren uitschakelt als er wat aan de trekhaak hangt.
De hoge kosten van de trekhaak zitten voor een groot deel in de kabelboom die dus door een officiele dealer moet worden geinstalleerd en moet worden geactiveerd (het systeem moet de kabel herkennen). Voorts is de installatie van zowel de trekhaak als de kabelboom een tijdrovend klusje. De achterbumper moet er in zijn geheel van af.
Een vaste haak kost ongeveer 100 euro en de kabelboom rond de 200 euro. De rest is dus arbeidsloon.
het blijft een gewoon regelapparaat.....niks meer en niks minder. can high en canlow zijn de zelfde signale maar dan gespiegeld aan elkaar zodat invloeden van buitenaf zoals radio/ telefoon en dergelijke geen boodschap op het can signaal kunnen zetten die tot onbedoelde aansturingen kunnen zorgen......dit is een tweedraads werking, bij sommige auto's valt er soms wel een draad uit dat dan weer word aangegeven in het storinggeheugen van het regelapparaat, dat deze 1 draads werking heeft. Dit kan alleen bij can-comfort ( ramen, cv, enzo verder) en can-infortainment ( radio enzo verder )en niet bij can-aandrijving zoals motor, abs en dergelijke die zullen er mee stoppen als het maar op 1 draad gaat werken, i.v.m met de veiligheid zoals eerder beschreven..... wel is het zo dat can-aandrijving een ander bit snelheid heeft dan can comfort en infortainment
bij audere auto's is het zo dat als je een schakelaar aanzet dat er een stroom gaat voeien naar een verbruiker, Bv een lamp
nu gaat de schakelaar om en wordt er een signaal naar het regelapparaat gestuurt, het regelapparaat vertaald dit naar een digitaalsignaal en zet dit op het canbus, het boordnetregelapparaat pakt dit weer van de canbus en vertaald het naar een blokspanning dat naar het lapje gaat.
waarom nu een ander regelapparaat voor de trekhaak, omdat deze systemen met een blokspanning werken en deze een bepaalde freqentie hebben ( de freqentie heeft weer te maken met de lichtsterkte ) en daar de weerstand van de verbruiker een invloed op heeft, maken ze een extra regelapparaat dat het zelfde signaal oppakt van canbus, BV remlichten aan en dit dan doorgeeft aan de verlichting van de aanhanger om storingen aan de wagen verlichting te voorkomen.....
zoals je ziet is het canbus verhaal niet zo maar uit te leggen en leverd het meestal allen maar meer vragen op.... ik ben nu namelijk ook wel benieuwd of het aanhangwagen regelapparaart ook een blokspannig door geeeft aan de aanhangwagen of dat daar gewoon op alle draden een spanning van 12 volt op zet. zal het een keertje uitproberen.