trekhaak niet te gebruiken tot Q4/ storing airbag nieuwe auto

ANNED

Nieuw lid
In April nieuwe Skoda Kamiq. Er zit een wegklapbare trtekhaak onder. Bij aflevering werd "even"vermeld dat er een probleem is met de trekhaak en dat dit probleem (geldt vooral deze trekhaken,software?) niet opgelost wordt voor Q4 2024. Daar moet je het dan mee doen...je kunt dus geen fietsrek monteren laat staan op vakantie met je caravan. Iemand anders ook deze problemen met nieuwe skoda en trekhaak.

Daarnaast ging vrijwel in de 1e week al de lampjes van de airbags branden (storing), terug naar de garage en leek opgelost. Na 2 weken wederom en nu wordt er gezegd dat er meer auto's dit probleem hebben en ze deze "verzamelen" en er dan op terugkomen...ik wacht nu al bijna 2 maanden en lampje brandt uiteraard nog steeds.
 

ertromp

Forumguru
Accepteer je toch niet en zeker niet het airbag probleem. Laat die dealert maar mooi een vervang auto regelen! Is het een privé aangeschafte auto dan zou ik zeker de rechtsbijstand bevragen naar dit soort situaties mits je een rechtsbijstandsverzekering hebt
 

Polvo

Lid
De Virtual Pedal is wel uitgeschakeld tot Q4 en die zit op de zelfde plek.
Zou dat met elkaar te maken hebben?
Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat de achterklep opengaat als er een paar fietsen achterop zitten.
Hebben ze ook gezegd wat voor probleem er met de trekhaak was?
Ik heb hem er onderweg gehad, leek mij normaal te werken, maar ik heb geen fietsenrek.
 

hemi24

Forumguru
Schijnt een algemene veiligheidsissue te zijn, zelfde verhaal kreeg de collega ook al te horen over de trekhaak op zijn nieuwe ID.4.
Of beter gezegd geleverde wagen zonder trekhaak…
 

Polvo

Lid
Nou, ik heb geen beperkingen mee gekregen voor het gebruik van de trekhaak bij de aflevering.
Maar ze hebben er ook niet bij gezegd dat de Virtual Pedal niet werkte.
 

i2Paq

Senior Member
Er zit een wegklapbare trtekhaak onder. Bij aflevering werd "even"vermeld dat er een probleem is met de trekhaak en dat dit probleem (geldt vooral deze trekhaken,software?) niet opgelost wordt voor Q4 2024. Daar moet je het dan mee doen...je kunt dus geen fietsrek monteren laat staan op vakantie met je caravan. Iemand anders ook deze problemen met nieuwe skoda en trekhaak.

Vreemd.

Ik gebruik al jaren een fietsendragen of hang er regelmatig een aanhanger achter. Geen enkel issue.

Wat is er dan specifiek "mis" want jij geeft alleen een generieke "er is probleem" vraag /opmerking hier.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij kunnen dealers momenteel bij sommige modellen ook geen trekhaken inleren/aanmelden bij achteraf montage.
 

ertromp

Forumguru
Voor TS lijkt me die trekhaak niet het grootste probleem maar dat brandende airbaglampje zou mij persoonlijk veel harder richting die dealert zijn......
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Toch weer triest, dit verhaal van de TS (mits het geplaatste verhaal correct is uiteraard).

De manier waarop de consument een product van tienduizenden (!) euro's meekrijgt. Waar o.a. een veiligheidsvoorziening twijfelachtig wel/niet goed functioneert. C.q. een optioneel item het gewoonweg niet doet.

En dan word je met spreekwoordelijke kluitje in het riet gestuurd. :wavecry:
 

ANNED

Nieuw lid
Vandaag bericht gehad van de dealer dat de fabriek heeft bevestigd dat de airbags wel werken...dat hoop ik dan maar.
 

Bakkertje

Forumguru
Maar even om het goed te begrijpen @ANNED we hebben het hier over een nieuw geleverde auto?
Als deze privé aangeschaft is zou ik hier niet mee akkoord gaan en vragen om een vervangende auto met werkende trekhaak totdat het probleem opgelost is. En misschien wel een financiële vergoeding voor het niet leveren van een conform product.
 

Tees

Donateur
Vandaag bericht gehad van de dealer dat de fabriek heeft bevestigd dat de airbags wel werken...dat hoop ik dan maar.
Dat zou dan een trendbreuk zijn met het verleden, en eerlijk gezegd geloof ik het niet. Tot nu toe gold bij VAG autos (en ik neem aan andere merken ook) dat een fout in het airbag systeem de airbags uitschakelt. Dit om te voorkomen dat de airbags onbedoeld opblazen, met alle schade vandien.

Ik vermoed dat ze dit zeggen om geen gezeur te krijgen, want als ze aangeven dat de airbags uitgeschakeld zijn, verplichten ze zichzelf bijna om de auto zsm binnen te brengen (want veiligheidsprobleem en daarmee officieel niet toegestaan om mee te rijden) en daar hebben ze geen tijd voor.

Ik zou zo snel mogelijk een second opinion vragen, en ik zou dan eerder aann een onafhankelijke garage denken dan aan een andere dealer.
 

Polvo

Lid
Airbags zijn niet verplicht in Nederland, zou ook erg lastig worden om nog oude auto's te rijden waar ze niet inzitten.
Dan zou er geen enkele oldtimer nog de weg op mogen.
Maar als ze niet zouden werken (of onbedoeld zouden werken) en dat is bekend en je krijgt wat met letselschade dan hebben ze denk ik wel een probleem.
Maar of ze daar echt wakker van liggen betwijfel ik.
 

Tees

Donateur
Incorrect @Polvo, APK handboek artikel 5.2.47, lid 8 stelt:
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven.

Met andere woorden, je rijdt dan met een auto rond die niet aan de APK eisen voldoet. Ik denk niet dat je er een WOK status voor kan krijgen, maar technisch gezien voldoet de auto nu niet aan de eisen voor veilig gebruik.
 

Assie625

Nieuw lid
In April nieuwe Skoda Kamiq. Er zit een wegklapbare trtekhaak onder. Bij aflevering werd "even"vermeld dat er een probleem is met de trekhaak en dat dit probleem (geldt vooral deze trekhaken,software?) niet opgelost wordt voor Q4 2024. Daar moet je het dan mee doen...je kunt dus geen fietsrek monteren laat staan op vakantie met je caravan. Iemand anders ook deze problemen met nieuwe skoda en trekhaak.

Daarnaast ging vrijwel in de 1e week al de lampjes van de airbags branden (storing), terug naar de garage en leek opgelost. Na 2 weken wederom en nu wordt er gezegd dat er meer auto's dit probleem hebben en ze deze "verzamelen" en er dan op terugkomen...ik wacht nu al bijna 2 maanden en lampje brandt uiteraard nog steeds.
Wij hebben het trekhaak probleem al vanaf februar! Auto is lease, worden aan t lijntje gehouden. Kunnen idd niks met fietsendrager of caravan.
Voor de zomervakantie afgesproken met de lease dat we een vervangend auto kregen. Maar nu kunnen we niet, ga een vergoeding vragen in welke vorm weet ik nog niet. SKODA schande
 

ertromp

Forumguru
En @Assie625 lucht het op?
Snap niet dat je je wagenparkbeheerder achter de vodden aanzit of heb je rechtstreeks bij Skoda geleased?
En heb je voordat je hier zo'n zinvolle reactie deponeert ook al de nodige correspondentie met de leasemaatschappij vastgelegd? En je lijkt me toch bijdehand genoeg om je rechtsbijstand verzekering in te schakelen toch..........?
En natuurlijk welkom hier!
 

SkodaBart

Actief lid
Ik ben wel nieuwsgierig wat nou het probleem met de trekhaken is. Geeft de dealer er nog een uitleg bij of zegt deze alleen de trekhaak de komende maanden even niet gebruiken?
 
Bovenaan Onderaan