trekhaak niet te gebruiken tot Q4/ storing airbag nieuwe auto

The Vipe

Actief lid
Ik ben wel nieuwsgierig wat nou het probleem met de trekhaken is. Geeft de dealer er nog een uitleg bij of zegt deze alleen de trekhaak de komende maanden even niet gebruiken?
Zelfde 'probleem' hier. Nieuwe Octavia besteld in voorjaar en begin augustus afgeleverd, de trekhaak zou er achteraf worden onder gebouwd en dat kan pas ergens in het najaar. Volgens mijn dealer is de trekhaak en de bijhorende kabelboom niet het probleem, dat is allemaal beschikbaar en aanwezig. Maar de software om de trekhaak in te leren zodat deze goed samenwerkt met de software in de auto zou 'pas' in week 44 worden opgeleverd volgens de huidige planning. De dealer mag de trekhaak niet alvast monteren, omdat dit problemen kan geven en moet dus eerst wachten tot deze software-update gereed is. Dit verhaal klinkt voor mij aannemelijk, al snap ik niet waarom het opleveren van die software zo lang moet duren. Zal wel een kwestie van prioriteiten zijn. Tot die tijd moet ik het sinds mijn nieuwe Octavia ook doen zonder trekhaak helaas, toch wel lastig als je zo'n ding gewend bent.....
 

hemi24

Forumguru
@Antera : heb jij recentelijk nog trekhaken geplaatst op nieuwe VAG auto’s? Kun jij iets zinnigs zeggen over bovenstaande?
 

Polvo

Lid
Raar, want hij zit er bij mij gewoon onder.
Ik heb ook geen restricties voor beperkt gebruik gekregen.
Dus vraag ik mij af of het te maken heeft met type en/of een combinatie van opties?
Ik heb een BE met alle beschikbare opties, al werkt de Virtual Pedal bij mij ook niet vanwege software problemen.
Ook dat zou rond die tijd met een update verholpen moeten zijn.
 

gehaktbal

Forumguru
Met andere woorden, je rijdt dan met een auto rond die niet aan de APK eisen voldoet.
Terechte opmerking Tees. En bijkomend: Wat heeft dit voor impact op de verzekering als er toch in de tussentijd een schade ontstaat waarbij de airbag dienst geweigerd heeft?
 

The Vipe

Actief lid
Ik heb een Octavia IV Facelift, deze facelift wordt pas sinds de zomer '24 uitgeleverd. Deze facelift heeft ook een nieuwe navigatie/entertainment module, daar zou het volgens de dealer mee te maken hebben. Een trekhaak af-fabriek zou wel gekund hebben, maar voor de achteraf onderbouw en het kunnen inleren zou deze aanvullende software-update benodigd zijn. (bron: Broekhuis)
 

Polvo

Lid
Dus als ik het goed begrijp geldt het probleem dan alleen voor achteraf onder gebouwde trekhaken en niet voor af fabriek geleverde trekhaken.
 

The Vipe

Actief lid
Dus als ik het goed begrijp geldt het probleem dan alleen voor achteraf onder gebouwde trekhaken en niet voor af fabriek geleverde trekhaken.
Tijdens het bestelproces is aangegeven dat een trekhaak 'af-fabriek' gewoon leverbaar zou zijn, maar dat een achteraf gemonteerde trekhaak pas in het najaar geplaatst kon worden wegens "leveringsproblemen". Zoals ik het nu begrijp hebben die leveringsproblemen dan dus betrekking op de software.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie nog niet helder voor me waarom de software op auto's met af-fabriek geleverde trekhaak zó fundamenteel anders is dat die niet rechtstreeks kan worden toegepast op overigens gelijke auto's zonder trekhaak. Klinkt voorlopig als een drogredenering; het lijkt idd gewoon klantje-pesten richting degenen die geen dure fabrieksoplossing willen.
 

ANNED

Nieuw lid
We zijn inmiddels weer vele maanden verder maar nog geen update van de garage gehad...De trekhaak zou in Q4 opgelost worden dus daar nog even geduld maar de airbag lampjesbranden ook nog steeds en heb de dealer er wederom op aangesproken en ben nog in afwachting van hun reactie..wordt vervolgd..
 

Antera

Donateur
@Antera : heb jij recentelijk nog trekhaken geplaatst op nieuwe VAG auto’s? Kun jij iets zinnigs zeggen over bovenstaande?

Kan er gewoon onder gebouwd word alleen op de 2025 ( productie na 1 Juli) nog niet.) Als het goed is is dit vermoedelijk vanaf Oktober ook weer mogelijk

We zijn inmiddels weer vele maanden verder maar nog geen update van de garage gehad...De trekhaak zou in Q4 opgelost worden dus daar nog even geduld maar de airbag lampjesbranden ook nog steeds en heb de dealer er wederom op aangesproken en ben nog in afwachting van hun reactie..wordt vervolgd..

Airbag is een storing wat niks met een trekhaak van doen is. En normaal gezien coderen en klaar op een model voor 1 Juli 2024 geen probleem

Ik heb een Octavia IV Facelift, deze facelift wordt pas sinds de zomer '24 uitgeleverd. Deze facelift heeft ook een nieuwe navigatie/entertainment module, daar zou het volgens de dealer mee te maken hebben. Een trekhaak af-fabriek zou wel gekund hebben, maar voor de achteraf onderbouw en het kunnen inleren zou deze aanvullende software-update benodigd zijn. (bron: Broekhuis)

Ook al onzin. De oorzaak is de extra europese beveiliging SFD2. Niks met mediasysteem ;)


SFD2 is nog niet echt eraf te halen
 

hemi24

Forumguru
Blijft een raar verhaal, aangezien er ook mensen zijn die roepen dat ze wel af-fabriek trekhaken uitleveren…
Daar zit dan toch dezelfde software op…?!?
 

ertromp

Forumguru
Ik wist niet dat dit forum er was om te beoordelen of iemand “bijdehand genoeg“ is?
vroeg me alleen af of er al mensen waren die verder waren met dit probleem. En natuurlijk roep ik niet zomaar iets, ben er wel degelijk mee bezig. Maar goed het is me nu duidelijk…..
Je vraagt in je eerste post hier op het forum helemaal niets. Je deponeert alleen maar dat Skoda schande is waarbij je niet aangeeft wat je zelf al gedaan hebt om er duidelijkheid in te krijgen. Die duidelijkheid geef je pas later. Vind ik persoonlijk altijd jammer zulke personen hier die hun ongenoegen droppen en zich helaas ook nog niet voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

ANNED

Nieuw lid
Morgen wordt het probleem met de airbags opgelost middels een update dat volgens de dealer ± een half uurtje duurt.
Op mijn vraag betreffende de trekhaak heb ik helaas nog geen antwoord, morgen bij de dealer maar weer eens vragen wanneer dit nu opgelost wordt..
 
Bovenaan Onderaan