trekhaak niet te gebruiken tot Q4/ storing airbag nieuwe auto

hemi24

Forumguru
Je hebt "lotgenoten":

Kamiq:

Enyaq:

The Vipe

Actief lid
Ik heb sinds Augustus een nieuwe Octavia waarvan de trekhaak in week 44 beschikbaar zou komen (ook iets met een software-oplevering die de boel blokkeert). Vorige week en ook vandaag wederom met de dealer aan de lijn gehangen voor een inbouwafspraak, maar helaas is er nog steeds geen groen licht ook al is week 44 inmiddels achter ons (dat was vorige week). Ook een nieuwe aangepaste opleverdatum kon men mij nog niet geven, die informatie hebben ze zelf helaas ook nog niet. Erg frustrerend allemaal......., maar 6mnd is wel extreem lang om te moeten wachten zeg!

Nog steeds geen software update beschikbaar voor de trekhaak. Krijg voor komend weekend een vervangende auto. Heb ook klacht ingediend bij Skoda Nederland maar helaas nog geen terugkoppeling. Er is een lijst met chassisnummers die allemaal wachten op een update. Verder is er stilte. Inleveren van auto gaat juridisch niet omdat ze een smoes gebruiken dat trekhaak niet in leasecontract is beschreven. Oftewel je zoekt het maar uit met de dealer(die ook niet wist dat dit probleem speelde op moment van levering)
kortom ben zeer ontevreden over klantvriendelijkheid Skoda. Advies: koop nooit meer een pon auto.

Antera

Donateur
@Antera : heb jij recentelijk nog trekhaken geplaatst op nieuwe VAG auto’s? Kun jij iets zinnigs zeggen over bovenstaande?
Reden is simpel alle nieuwe modellen hebben een nieuwe beveiliginging genaamd sfd2 deze kunnen op dit moment niet vrijgegeven worden om te coderen.

Alles wat dus naderhand erop gezet word kan niet aangemeld worden.

Het probleem zit hem dat VAG deze beveiliging nog jiet vrij heeft gegeven en dit vermoedelijk pas eind van het jaar kan

De dealers zitten er ook mee want kunnen niks.

Word toch geduld hebben.

Omtrent de airbag die kan simpelweg nog gereset worden .

PizzaPieter

Donateur
Ik ben een noob, maar klinkt best 'heftig' als via de work-around (luister) ABS en ESP niet merken dat er wat achter hangt. Zal voor fietsendrager niet echt uitmaken, maar voor aanhanger en sleurhut wel (kan ik me voorstellen)

octaviabas

Senior Member
ik , als wat ouder , denk dan... hoe hebben al die mensen dat gedaan met de caravan en geen abs/esp/andere hulpmiddelen al die jaren..
Kan mij voorstellen dat PDC achter irritant is , mocht je achteruit rijden met iets aan de haak, maar voor de rest.....

buiten dat , is het natuurlijk hopeloos dat je zolang moet wachten op een trekhaak

The Vipe

Actief lid
Benieuwd op welke manier de dealer mijn lotgenoten tegemoet komt door het uitblijven van de toegezegd trekhaak, en het uitblijven van een datum waarop die wél gaat komen. Is het bijvoorbeeld heel gek om zo nu en dan een leenauto mét trekhaak te verlangen of toch aan te dringen om de trekhaak te monteren met alle 'beperkingen' die het met zich meebrengt, maar ik in elk geval m'n aanhanger weer kan gebruiken?

PizzaPieter

Donateur
.. en zonder gordels of airbags. ;)
Allemaal waar, maar als het er is, is t wel fijn als het werkt zoals t moet.
En als de auto de ABS stuurt alsof er géén caravan achter hangt, maar die hangt er wél achter, kan het zomaar onverwachte resultaten hebben.

Maar hey, ik ben ook maar een noob

Canon-Eye

Forumguru
Stilstand IS achteruitgang... :pardon:

Dit hadden ze jaren geleden al kunnen regelen. Maar veel automerken blinken er tegenwoordig in uit om niet écht bestaande problemen "op te lossen" door er een of twee nieuwe voor in de plaats te stellen...

The Vipe

Actief lid
Helaas hier nog geen update, ik heb van mijn dealer enkel vernomen dat "onze importeur Pon in contact is met de fabriek inzaken de problematiek van de trekhaken en een oplossing hiervoor. Helaas is er hiervoor nog geen concrete oplossing geboden".
Ook een globale indicatie over de termijn waarop een oplossing wel verwacht kan worden (dagen, weken, maanden) is nog niet afgegeven.

ANNED

Nieuw lid
Heb een update van de dealer.Probleem met de trekhaak wordt niet opgelost in Q4 zoals eerder afgesproken. Ze schuiven het door naar Q1 2025...Het heeft te maken met software en inlezen...Dus ben benieuwd of ze Q1 het wel op gaan lossen anders zit ik idan ongeveer een jaar met een nieuwe auto waarvan je de trekhaak niet kunt gebruiken....

Bovenaan Onderaan