Trekhaak Yeti

Rob yeti

Actief lid
Gisteren een afspraak gemaakt bij de skoda dealer voor het onderhoud van mijn "oude dame" Yeti. Bij garage Bollen in Maastricht. Ik ken deze garage toen ik een fabia had. Fijne garage.
Hij had zelfs een paar deurstrips met aluminium kantje liggen voor een zacht prijsje. Besteld voor een klant maar nooit komen ophalen zeiden ze. Lag in het magazijn en ze wilden er wel vanaf. Een zwarte bestellen was €50 duurder. Dan is de keus snel gemaakt.
Grote beurt en ook de modificaties vanuit skoda zouden ze doen werd me zonder te vragen medegedeeld.
De wielkast strip zouden ze ook bestellen. Kortom goede behandeling.
Dus ook maar gevraagd wat kost om bij hun een trekhaak te monteren. Toen werd ik even stil. € 750 voor een vaste haak en € 890 voor een afneembare. Was het beste in combinatie met de parkeersensoren.

Pff vind ik wel heel veel geld. Iemand hier andere goede suggestie ?

Canon-Eye

Forumguru
afneembare. Was het beste in combinatie met de parkeersensoren
Volgens mij is het vooral een argument om de duurdere haak te verkopen.
Ik had/heb op verschillende auto's gewoon een vaste trekhaak zonder problemen met de parkeersensoren. Die haak zit namelijk in de dode hoek vóór het detectiegebied van de binnenste sensoren (tenzij die toevallig héél erg dicht bij elkaar zouden zitten).

andrehj

Forumguru
Als ik een garage had zou ik ook zeggen dat een afneembare beter is icm. de sensoren, want het zal je net gebeuren dat je een klant hebt met een extra gevoelige sensor, kun je weer onder garantie een nieuwe haak leveren...

Maar je kunt dit natuurlijk eenvoudig zelf testen:
- Auto op contact en in de achteruit.
- Houd (staande naast de auto of zittende in de kofferbak, dus buiten bereik van de sensoren) een stalen pijp rechtop achter de auto en kijk wanneer (op welke positie) de sensoren erop reageren.

Na dit testje kun je zelf eenvoudig beoordelen of je wel of niet een vaste trekhaak kunt gebruiken.

Simpel zat.

stevie!

Nieuw lid
Heb een afneembare trekhaak en parkeersensoren. Op het moment dat je een stekker in de aansluiting stopt, schakelen de sensoren automatisch uit en krijg je zelfs op je info display een yeti met aanhanger te zien om je te wijzen dat er 'iets' achter de auto hangt. Die van mij is wel af fabriek. Maat de dealer zei dat het dezelfde trekhaak is die men naderhand monteert. Wat wel (tenminste bij mij) vervelend is... Als je de afneembare trekhaak neemt krijg je een mooie afdekplaat in je bumper, maar na 5x deze eraf en erop te hebben gehad sluit deze niet meer mooi. Er komt vuil en zand tussen de randen waardoor de ring waarin deze klemt niet meer goed vastzit.

Maandag gaat hij voor de 60k buurt, dus weer aangemerkt als bijzonderheid en dat ze het dit keer goed moeten repareren.

andrehj

Forumguru
Ik denk dat je niet kunt repareren. Dit heb je nou eenmaal bij een afneembare trekhaak in een vieze omgeving. Ik maak zelf machines met binnen in die machines ook een zeer vieze omgeving. Als je daar delen gaat monteren of verwijderen gelden altijd dezelfde basisregels:
  • Van te voren de omgeving zo goed mogelijk schoonmaken.
  • Delen los halen.
  • Pasvlakken helemaal schoon maken en invetten
  • Delen monteren.
Als je dit bij je afneembare trekhaak (en de dop dus) elke keer netjes doet zal het mechanisme prima blijven werken.
Aangezien ik zeker mijn vrouw (die ook een fietsenrekje moet kunnen monteren) dit niet zie doen, heb ik zeer bewust gekozen voor een vaste trekhaak.

Rob yeti

Actief lid
Bedankt voor de goede reacties. Zijn er ook skoda rijders die hun trekhaak bij een van de vele en ook goedkopere bedrijven heeft laten monteren. Ik heb een aanbieding van trekhaak.nl voor €499 incl 7 polige aansluiting, 13 polig is €49 euro duurder. Dus flink goedkoper. Trekhaak van het merk Bosal. Geen rotzooi lijkt me.

Joske

Forumguru
Waarvoor wil je de trekhaak gebruiken? Heb al gelezen dat als je een sleurhut wilt .. euhm.. sleuren :D dat het beter is om 13-polig te nemen? Dan kan bijv. de koelkast daar ook op aangesloten worden had ik begrepen.

snel

Actief lid
kijk wat de caravan welke 13 polige stekker gebruikt multicon /west of jaeger
anders kan je nieuwe stekker laten monteren of contact doos auto.
En de stroomdraad voor accessoires wel is aan gesloten.
en daarna of de veel besproken atc is geactiveerd door de dealer

Laatst bewerkt:

bluskabouter

Forumguru
woensdag wordt er bij mij een vaste haak gemonteerd met een jeagerstekker.
heb ook pdc, was volgens hun geen probleem.

Rob yeti

Actief lid
Ja dat vond ik ook duur. 750 euro is veel geld voor een haak. Ik heb nu een aanbieding bij de kwikfit met abvakabo korting van 15% Dan kom ik op 420 euro met 13 polige aansluiting en inleren. Voor een afneembare haak vroegen zij 529 euro incl korting. Daar vroeg de skoda dealer 890 euro voor. Beide van het merk Bosal en/of Westfalia met voertuig specifieke kabelaansluiting. Ik vind het verschil wel heel groot. En de genoemde merken lijken mij toch kwaliteitsmerken trekhaak.

bluskabouter

Forumguru
ik betaal 684,= voor een vaste haak met pdc. zoals ik het zie is de haak keurig gemonteerd.nu nog ff checken of alles is aangemeld in de boordcomputer.

Ik heb onlangs een afneembare trekhaak en PDC laten installeren (beide achteraf). Als ik de Yeti in zijn achteruit schakel met de trekhaak erop gaat weldegelijk de PDC af. Ik denk dat het automatisch uitschakelen alleen werkt bij "af-fabriek" PDC, maar ik kan het mis hebben.

Mmmm, ze hadden indertijd nogal moeite om de trekhaak er onder te krijgen. Ik moest 2x terugkomen omdat er een waarschuwingslampje voor de achterlichten bleef branden. Bleek, na veel zoeken, een probleem met de massa-aansluiting te zijn. Intussen is het Skoda dealerschap overgegaan naar een andere garage. Wellicht toch de moeite waard om even bij deze nieuwe garage langs te gaan ...
Bedankt Corne :thumbsup:

CDK

Forumguru
Niets te danken en ik zou zeker even langs gaan bij je nieuwe dealer!

Greetz Corné

Rallye

Forumguru
Begrijp ik het goed dat je geen af-fabriek PDC hebt? Dan kan het zijn dat je de PDC inderdaad niet uit kan schakelen.

Bovenaan Onderaan