Trekhaak

johanl

Senior Member
Ik wil een trekhaak op mijn auto laten zetten, heeft iemand ervaring met trekhaakcentrum.nl toevallig? Scheelt bijna 230 euro i.v.m. de Skoda dealer. Bij Kwikfit (waar ik liever niet kom) vragen ze er maar 40 euro minder voor dan bij de dealer. Of een ander adres, liefst omgeving Leiden/Den Haag?

Bedankt,

Johan

Tees

Donateur
Volgens mij doet trekhaakcentrum het niet slechter dan de dealer, goede kans zelfs dat ze t beter doen. Ik zou er niet al te lang over nadenken en gewoon daarheen gaan.

hemi24

Forumguru
Prijs bij de merkdealer is aardig aan de hoge kant; vraag is natuurlijk of beide partijen het vergelijkbare installeren…
Ik zie 1.054 euro bij trekhaakcentrum tegen 1.183 euro bij de dealer (beide afneembaar).

Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Ik heb zowel op mijn vorige Octavia 3 en de huidige een vaste trekhaak door de dealer laten installeren.
Toch zitten daar ook veel verschillen in.
Vorige was een Brink, nu Westfalia.

Bij de huidige zitten meerdere Piggyback aftakkingen in de zekeringkast. Was bij de oude niet het geval. (Ik neem aan dat deze van de trekhaak zijn)
Waren wel 2 verschillende Skoda dealers.

Antera

Donateur
Let op dat ze goed coderen. Al diverse malen via deze partij gezien dat ze hem niet goed of soms zelfs niet kunnen monteren, Heb er diverse moeten coderen voor dit soort partijen ;)

johanl

Senior Member
En het coderen is dan in het geval van mijn auto puur voor de parkeersensoren achter, toch? Dat die niet gaan piepen zodra ik de achteruitrijversnelling inschakel?

hemi24

Forumguru
@johanl : Parkeersensoren, ESP, achteruitrij camera, elektrische achterklep, motor elektronica, lane assist,...

.... om maar een greep uit de aanpassingen te doen voor het coderen van een trekhaak!

Of op de Royal Club manier: "doe maar een trekhaakje..."

:lezen:

Antera

Donateur
Inderdaad vele hulpsystemen en andere modules moeten weten dat er een trekhaak op zit we zijn bezig met nieuwe auto's met bergen electronica. Dus het simpelweg aansluiten op een achterlicht werkt al jaren niet meer ;)

Kees62

Actief lid
Ik heb een half jaar geleden een trekhaak op mijn Citigo laten zetten in België (ik woon in Brabant) via

ging Op afspraak, maar keurig geholpen voor de helft van de prijs bij de dealer.

Ronny1978

Actief lid
Even los van wie goed is en wie niet het volgende. Ik was bezig met een SuperB en naar nu blijkt mag die niets trekken. De koop is daarom ook niet doorgegaan. Mss goed om even je kentekenbewijs te checken op trekgewicht alvorens een trekhaak aan te schaffen. :)

johanl

Senior Member
Nou de trekhaak zit er op, gedaan bij een autobedrijf wat aangesloten is bij trekhaakcentrum.nl. Zover lijkt alles goed te zijn wat sensoren betreft, het enige is dat al mijn instellingen gereset waren, dus radiozender favorieten, navigatie addressen e.d. En, iets wat ik best vreemd vind, is de verwarming. Waar ik eerst 22C instelde om het een beetje comfortabel te hebben is het nu max 20C wat ik instel en dan komt er al flink warme lucht uit. Verder niet erg maar vind het wel apart.

Nog een korte vraag, kan je de parkeersensoren (op mijn auto alleen achter) tijdelijk uitzetten? Ik kon dat niet vinden in het scherm bij de hulpsystemen, en heb er ook geen fysieke knop voor zoals in mijn Mazda 3 (vorige auto).

Canon-Eye

Forumguru
Als de trekhaak op alle manieren goed is geïnstalleerd / ingeleerd, dan zouden m.i. de sensoren vanzelf uitgeschakeld moeten zijn zolang er een aanhanger of fietsdrager ingeplugd is.

Kees62

Actief lid
Als de trekhaak op alle manieren goed is geïnstalleerd / ingeleerd, dan zouden m.i. de sensoren vanzelf uitgeschakeld moeten zijn zolang er een aanhanger of fietsdrager ingeplugd is.
Ik realiseer me dat ik eigenlijk weinig sensoren op mijn Citigo heb, valt dus niet veel te programmeren

Slider

Forumguru
@johanl Heb recent mijn O3 voorzien van trekhaak en geprogrammeerd. Als je met een fietsendrager zou testen, moet ook je scherm het weergeven zoals dit bij achteruit schakelen:

40Qvg1U.jpg

Zal op de O4 net zo iets moeten weergeven lijkt me.
Zodra de auto een "aanhanger" detecteert aan de stekker van de trekhaak, doet hij dit vanzelf. Mits goed geprogrammeerd is uiteraard.

Dat is wat @Antera bedoelde met alle elektronica die moet weten dat er een trekhaak nu gemonteerd zit.

hemi24

Forumguru
@Kees62 : met een Citigo zul je een trekhaak enkel mogen gebruiken voor een fietsendrager of bagagedrager…

Neemt niet weg dat ook dan de elektronica van de juiste codering voorzien moet worden!

1983jeroen

Forumguru
@johanl Heb recent mijn O3 voorzien van trekhaak en geprogrammeerd. Als je met een fietsendrager zou testen, moet ook je scherm het weergeven.
Dat heb ik op mijn vorige O3 nooit gezien. Misschien ook wel omdat ik een camera geïnstalleerd had?

Op de huidige nog niet kunnen testen helaas

Laatst bewerkt door een moderator:

Kees62

Actief lid
@Kees62 : met een Citigo zul je een trekhaak enkel mogen gebruiken voor een fietsendrager of bagagedrager…

Neemt niet weg dat ook dan de elektronica van de juiste codering voorzien moet worden!
Klopt, ik wist dat je met een Citigo niet mag trekken. Maar ben blij met mij fietsendrager achterop

Bovenaan Onderaan