Update.
Even het volledige verhaal wat er gebeurd is zodat een ander er misschien ook iets aan heeft in de toekomst.
De distributie riem was vervangen en na een maand later zette ik de auto bij de locale supermarkt uit en is daarna niet meer gestart.. althans.. de startmotor deed zijn werk en de motor ging rond. Maar greep niet aan. De turbo slangen werden daarmee vacuüm gezogen en met remmenreiniger in de inlaat gespoten gaf de motor meer toeren, maar greep ook niet aan.
De auto naar de garage gesleept en heeft daar een aantal dagen gestaan met de opmerking dat ze er eigenlijk geen tijd voor hadden.
Na een aantal dagen maar naar mijn eigen huis versleept en maar zelf gekeken.. men had de turbo slangen verwijderd en het kleppendeksel..
De nokkenas zag er nog als nieuw uit en ging er dan van uit dat de klepstoters ook nog goed waren.. ( weet niet zeker of je daar vanuit mag gaan, maar had ook geen zin om de gehele nokkenas te verwijderen.)
Het kleppendeksel er weer opgedaan en verder gezocht..
Net voordat ik naar de supermarkt was gereden had ik ook nog het brandstoffilter vervangen en was bang dat daar iets fout was gegaan.
Overigens de binnenzijde van het brandstoffilter was brandschoon en geen restanten van olie of iets dergelijks.
De inkomende slang op de tandempomp er afgehaald en in een klein flesje gestoken.. ik kan met vcds de pomp in de tank bedienen. (Of gewoon de sleutel 1 slag draaien) en daar kwam diesel uit.. dus de opvoerpomp werkte nog in de tank..
Daarna normaals de garagist gebeld wat hij nog gedaan had.. en daarbij gevraagd of hij nog op tijd stond. De garagist zei van wel, want de auto had immers ook al weer een maand gedraaid met de nieuwe distributie riem.
In vcds kreeg ik eerst geen melding van de nokkenas G40 en na lang starten ineens wel.. er stond bij implausible signal. Toen dacht ik dat de sensor defect was. Maar bij uitlezen gaf deze met doorstarten toch nog 100 toeren aan.. dus stuk kan deze niet zijn als als er wel een waarde wordt doorgegeven.
Zou het dan toch in de timing zitten?
Ja dus. De timing was verschoven waardoor de auto niet meer startte. De multieriem verwijderd en de 4 M10 van de poellie verwijderd en de krukas weer op TDP gedraaid en in de locktool gebruikt.
Daarna de bovenste cover (links aan de motor) eraf gehaald en geprobeerd de lock pin erin te steken.. die zat dus een 5mm verkeerd en diende veranderd te worden..
De 3 boutjes op de nokkenaspoellie losgedraaid. (Niet eruit halen, dop 13) en de nokkenas op de gecentreerde bout (sleutel 18) weer gedraaid totdat je de pen er in het geheel erin kan schuiven. Met een spiegeltje kan je wel zien of het gat er bijna is of steeds even een fotootje maken..
De boutjes weer vastgezet.. (hand vast 20nm dacht ik) en draad de motor een aantal keer rond. Ik hoorde niks raars.
Alles weer ingebouwd en de motor was nog warm en gestart.. hij sloeg aan!!!!! Eureka.
Met vcds nog de torsion value gecheckt (engine 01 - groep 4 - en 4e veld) en die stond op - 2.9 KW. De boutjes weer losgedraaid van de nokkenas en iets (1mm ofzo) met de klok mee gedraaid. En daarna gechecked en toen stond de torsion value op -1.5 wat top is.. liever op 0.0 of -0.5 maar was allang blij dat hij liep..
Ondertussen al een andere auto gekocht
Maar wilde wel even het hele verhaal vertellen en hopelijk heeft iemand er iets aan.