Trilling in de auto op de snelweg, hoogteslag banden?

Frup

Forumguru
De scheve slijtage, vooral aan de binnenzijde, zou met uitlijning te maken hebben. Daar zat ook wel het risico.
Ik geloof niet dat me geld uit de zak is geklopt. Is een klein lokaal bedrijf dat goed bekend staat.
Het uitlijningsrapport heb ik ook gekregen. Zal het straks uploaden.
Overigens wel blij met de uitlijning. Want afgelopen jaar nieuwe zomerbanden gekocht. Die moeten natuurlijk niet scheef slijten, als dat niet al is gebeurd …
 

hemi24

Forumguru
Hij heeft eigenlijk alleen het toespoor aan de voorzijde veranderd, alleen treedt het cuppen op bij de achteras en daar is de totale toespoor hetzelfde gebleven.

Ik zeg niet dat het fout is, maar om cuppen tegen gegaan heeft deze uitlijnsessie geen enkele waarde.
 

Eltjo

Forumguru
Ik zie iets staan over versleten vering wat oorzaak kan zijn?
Dat niet, maar versleten schokbrekers wel.

Ook aan de voorkant is niet veel gebeurt denk ik, het stuur stond gewoon een klein beetje anders als je het mij vraagt. Zet het beter en dan is het in/op de marge of meettolerantie.
Maar nu weet je weer zeker dat alles o.k. is en dat is wel fijn met 4x nieuw rubber.

Wielen met draairichting voor/achter wisselen om gelijkmatig te versleten. Zonder draairichting kan je ook links rechts wisselen.
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
@Eltjo nu je dat zegt! Herinner ik me nu inderdaad dat de garage vorig jaar bij de beurt ook een gebroken schokbreker achter constateerde. Die zijn toen vervangen.
Cuppen kan ook ontstaan door een keer hard remmen heb ik begrepen. Alles nu weer lekker ok.
 

Frup

Forumguru
Ach, je kan mij alles wijs maken met een plausibel verhaal.
Heb dat (gecupte band) ooit eerder gehad, in mijn Opel tijdperk. Die garage ging ik al niet meer heen en bestaat inderdaad ook niet meer :cautious:
Maar ik begrijp nu uit de info van @hemi24 dat het door slecht balanceren of defecte schokbreker kan komen.
 

hemi24

Forumguru
Niet alleen, hangt een beetje samen met de wielstand van de (niet aangedreven wielen) op het wegdek.
Bij VAG-auto's staat deze van nature in een dergelijke stand wat voor een veilig rijgedrag moet zorgen, hierdoor heb je continue wat wringing van de nokken aan de binnenkant van de achterbanden; dit kan resulteren in slijtage waardoor de nokken een soort zaagtandprofiel laten zien. Dit is dus wat wordt aangeduid met de term Cuppen.

De gevoeligheid tot cuppen hangt af van het type achteras, maar ook van de opbouw van de band en de rubbersamenstelling.
Je kunt het in de hand houden door van tijd tot tijd de banden te wisselen, zoals @Eltjo al aangaf.

Dit wordt ook genoemd in de handleiding van de wagen.

1735748112015.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Tees

Donateur
Overigens zijn er twee scholen wat betreft wielen omwisselen: de methode voor-achter wisselen (uitgaande van richtingsgebonden) en de methode 'altijd de beste achter'.

De eerste methode heeft als voordeel gelijkmatige slijtage en dus meestal 4 banden tegelijk vervangen, de laatste heeft als voordeel dat dit een optimaal rijgedrag wat betreft veiligheid voorstaat. Voor beiden is dus wat te zeggen. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste school.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Canon-Eye

Forumguru
Medio jaren '80 bezocht ik beroepshalve een veiligheidsdag voor transportbedrijven georganiseerd door VVCR, destijds nog gevestigd in Rijssen. Op basis van de daar opgedane informatie, ondersteund met diverse overduidelijke demonstraties, ben ik sindsdien ook overtuigd lid van het "beste profiel achter"-kamp.

Dit was natuurlijk in strijd met het toen nog breed gedeelde idee dat het beste profiel juist op de voorwielen moest, want "daar stuur je mee". In feite kan een slecht profiel op de achterbanden leiden tot een oncontroleerbare mate van overstuur, zeker bij voorwielaandrijvers - en dat heb ik in de praktijk ook letterlijk voor mijn ogen zien gebeuren.

Ik heb jarenlang stevige discussies met eigenwijze bandenboeren moeten voeren om m'n achterbanden naar voren en de nieuwe achter geplaatst te krijgen.
Maar hé, ik ben de klant en ik rij ermee, dus ik bepaal. Tegenwoordig is het (bijna) geen issue meer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar kies ik niet voor, want dan moet ik alsnog extra wisselmanoeuvres gaan uitvoeren (wel minder dan met zomer- en winterbanden, maar toch) én ik rij op zeker moment op 4 banden die allemaal tegelijk richting de 2,0 mm vervangingsgrens gaan. En dát wil ik niet - dan heb ik achterop toch liever banden liggen met 5-6 mm die de achterkant in het gareel houden.
Enig onderstuur op de voorwielen is niet erg, want a) dat merk ik heel snel zodat ik als reflex vanzelf van het gas afga e b) die reflex heft meteen het onderstuur op. Met mijn vrij rustige rijstijl vind ik dat voor mezelf per saldo toch veiliger.
 
Bovenaan Onderaan