Trilling (rechts)achter Audi A3(8VF)

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet hoeveel profiel er nog op de banden zit, maar anders zou trimmen wellicht nog een optie kunnen zijn?

Arjan1985

Forumguru
Sorry ik ben vaak kort door de bocht, zo ook nu kwa banden: Zoals @Bakkertje zegt afhankelijk van je profiel diepte.
Andere optie is je banden nog een jaartje gebruiken en lekker gummen. Die lol is er na een jaartje ook af en dan andere bandjes eronder.

Ben benieuwd naar de uitkomst garage!

hemi24

Forumguru
Ik lees “bobbel of deuk zichtbaar”…

… volgens mij is er dan bij banden maar één advies mogelijk: zo snel mogelijk vervangen!!!

Bobbels of deuken in banden duiden meestal op beschadiging in het karkas.

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Even een recap van de afgelopen 2 dagen;

Auto is gisteren naar de garage gegaan, voor onderzoek naar trillen en dat gebonk na s'nachts stilstaan (als het vriest). Ze hebben gisteren de volgende dingen gedaan;
- Schokbrekertest
- Balanceren
- Onderstel bekeken

Gisteren gebeld, met het nieuws dat ze eigenlijk niets raars konden vinden. Naast hele lichte onbalans, welke eigenlijk niet voelbaar zou moeten zijn, was er verder niets aan de banden of onderstel. Voorstel van hen en mij was om de auto s'nachts te laten staan, om te kijken of zij vanochtend wat zouden voelen, na de vrieskou.

Vandaag hebben ze de volgende dingen gedaan;
- Stukje rijden na stilstaan
- Banden en velgen tov elkaar draaien (bolling velg tov bolling band)
- Spanning gemeten rondom banden (iets met druk, ben de naam even kwijt)

Vandaag hebben ze mij opnieuw gebeld met het nieuws; spanning (waarvan ik de naam even kwijt ben) rechtsachter is hoger dan bij de andere banden. 150Nm vs 60-80Nm. Advies; nieuwe banden. Ze voelden wel wat tijdens eerste paar minuten rijden, maar niet in de mate waarin ik het voel (zal je altijd zien)
Verwachting van hen is dat de Bridgestones (welke al stroef zijn van zichzelf), door de kou keihard worden, waardoor het voelt alsof ik op mijn blote velg reed (wat ik ook aan hen had beschreven). Onderstel konden ze echt niets aan vinden en verwachten verder geen erge schade oid.

Ene kant goed nieuws, andere kant wel weer 400,- verder voor nieuwe banden.
Afweging is nu, of ik deze set hou, of nieuwe set koop met nieuwe banden en deze verkoop. Dit zou mij aan het einde van de streep 100-200,- kunnen besparen, maar dan moet ik wel weer van deze velgen af.

Uiteindelijk super tevreden met de service en hulp van Pouw Apeldoorn. Dikke props.

Tees

Donateur
Hoe oud zijn je banden? Want je kan de oude banden ook nog prima verkopen als ze niet al te oud zijn, dat levert je dan ook nog wel zo'n 100-150 euro op.

Ik zou niet twijfelen en gewoon 4 nieuwe banden steken. En dan dus geen Bridgestones. Ik ben fan van Michelin (en vooral de CrossClimates), maar er is volop keuze, zeker in zomerbanden.

EdK

Forumguru
Er komt een tijd aan met warmere temperaturen met zweten aan toe.
Kunt dus ook die periode afwachten met beetje hobbelengebobbel om te kijken of dan weg is ....
Zo ja dan kun je ze met wat stoplicht sprints op rijden deze zomer en dan voor de koude weer begint er andere banden opzetten van Michelin of Vredestein....

1983jeroen

Forumguru
Bedoel je met een nieuwe set met nieuwe banden echt alles nieuw of ook weer gebruikt?

Mijn vorige set winterbanden had ik gebruikt gekocht, maar bleek helemaal niet fijn te rijden.
Heb zoiets eerder met een gebruikte set gehad.
Je weet nooit hoe de slijtage enzo is.
Met echt nieuwe banden zit je eigenlijk altijd wel goed

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Bedoel je met een nieuwe set met nieuwe banden echt alles nieuw of ook weer gebruikt?

Mijn vorige set winterbanden had ik gebruikt gekocht, maar bleek helemaal niet fijn te rijden.
Heb zoiets eerder met een gebruikte set gehad.
Je weet nooit hoe de slijtage enzo is.
Met echt nieuwe banden zit je eigenlijk altijd wel goed
Met een nieuwe set bedoel in ieder geval nieuwe banden, velgen zouden eventueel tweedehands kunnen zijn.

Zou het liefst willen dat mijn huidige velgen gaan glimmen, want ze zijn mat geworden door dat poedercoaten (voordat ik ze kocht).

GeeVeeDeeVee

Forumguru
@GeeVeeDeeVee : je hebt er een moeilijk verhaal van gemaakt door allerlei natuurkundige termen kris-kras door elkaar te gooien, maar bedoelde de garage niet gewoon coldspot?
Soort van. Ze zeggen ook dat het te maken heeft met het profiel en de eigenschappen van de band zelf (stroef en hard).
Maar, ook cold spots idd :)

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Er komt een tijd aan met warmere temperaturen met zweten aan toe.
Kunt dus ook die periode afwachten met beetje hobbelengebobbel om te kijken of dan weg is ....
Zo ja dan kun je ze met wat stoplicht sprints op rijden deze zomer en dan voor de koude weer begint er andere banden opzetten van Michelin of Vredestein....
Heb er in principe idd geen haast mee. Is best een idee, thanks!

• Leuk
Waarderingen: EdK

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Hoe oud zijn je banden? Want je kan de oude banden ook nog prima verkopen als ze niet al te oud zijn, dat levert je dan ook nog wel zo'n 100-150 euro op.

Ik zou niet twijfelen en gewoon 4 nieuwe banden steken. En dan dus geen Bridgestones. Ik ben fan van Michelin (en vooral de CrossClimates), maar er is volop keuze, zeker in zomerbanden.
‘21, dus niet de nieuwste.
Ga zeker geen risico nemen en zoizo nieuwe kopen. Alleen eerst ff afweging maken of ik de hele set wil vervangen of enkel de banden

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Sneller dan gewenst wel, ja.
Aan de andere kant geluk (?) bij een ongeluk, omdat ik niet 100% tevreden was met de glansgraad van de Mercedes-velgen (goede reden om nieuwe set aan te schaffen ;)).

Bovenaan Onderaan