Lader druppellader onderhoudslader
Ctek
Ctek maakt uitstekend laders die zowel testen, laden, als druppelladen.
Promotor testte in het
oktobernummer van 2009 een aantal acculaders.
De Ctek MXS 4003 komt daar als beste uit (intussen opgevolgd door de MXS-5.0,
handleiding).
Voor accu's tot 110Ah (motorfietsen, personenauto's, camper) is die Ctek MXS 5.0 een voortreffelijke 12V lader met allerlei testfuncties.
Voor accu's zwaarder dan 110Ah kijk dan naar de Ctek MXS 7.0, Ctek MXS 10, Ctek MXS 25.
Optimate
Optimate is ook goed, maar Ctek is m.i. iets geavanceerder en breder toepasbaar.
__________________________________________________________________________
Advies:
- tijdens stilstand (langer dan 1 maand) is het verstandig een accu af en toe op te laden.
Ezelsbruggetje: "2-2" d.w.z. 2 weken stilstaan dan 2 dagen laden-druppelladen (haal de lader er dan weer af).
- aansluiten via de accessoirestekker heeft het voordeel dat die stekker (meestal) is gezekerd; regelrecht op de accu aansluiten kan natuurlijk maar zet er dan wel een zekering tussen
- sluit altijd eerst de lader aan op je accu, pas daarna op de 230 volt. En bij losnemen, eerst de 230 volt eraf en pas dan loskoppelen van de motor
- als je de accessoiresstekkeraansluiting (dubbele woordwaarde bij Scrabble) gebruikt, draai dan (voorzichtig!) altijd de 12V stekker in die accessoiresstekkeraansluiting een paar keer een klein stukje rond. Door vuiligheid en corrosie is dat contact daar niet altijd optimaal, en de lader kan daar soms wat last van hebben om de accu "te zien" en het automatische laden te beginnen (dank aan DDM)
- Ctek: vergeet niet de laadstroom te selekteren
- is de accu-capaciteit 14Ah of minder, zet de Ctek dan op het figuurtje 'motor'
- is de accu-capaciteir meer dan 14Ah, zet dan de Ctek op het figuurtje 'auto'
- wordt er een AGM accu geladen, zet dan de Ctek op het 'sneeuwvlokje'
_____________________________________________________________________
De lood-accu enkele veel voorkomende kreten en een (te) korte uitleg
Samenvatting
Geen enkele accu (Lood-VRLA-AGM-Gel / tractie-start) vind het leuk om a) voor meer dan 50% leeggetrokken te worden, en b) meer dan een paar weken niks te doen te hebben. Dan vormt zich een laagje sulfaatkristallen op de platen en waar dat zit kan geen stroom doorheen. Die sulfaatkristallen zijn bijna niet weg te krijgen.
Als de accu een paar weken niks te doen heeft, dan is het verstandig de accu af en toe op te laden.
Ezelsbruggetje: "2-2", d.w.z. 2 weken stilstaan dan 2 dagen opladen (haal de oplader er dan weer af).
Lood
De accu in onze auto (motor, bus, camper, caravan) is vrijwel zonder uitzondering een loodaccu. Simpelweg omdat een loodaccu relatief goedkoop is, een behoorlijke stroom kan leveren, over een breed temperatuursbereik fatsoenlijk werkt, eenvoudig te laden is, en redelijk bestand is tegen mishandeling. Er zijn
meerdere soorten accu's.
Hoe zit zo'n loodaccu nu in elkaar?
Hij bestaat uit een aantal in serie geschakelde kleinere accu-tjes van ongeveer 2 Volt. Een 12V accu heeft 6 van die cellen in serie staan. Elke cel bestaat uit platen van lood met daartussen een stof, elektroliet genoemd. Als de accu nieuw geleverd word, dan bestaan de platen voor de negatieve pool (de anode) uit puur lood. De kathode bestaat uit loodoxide. Gooien we er nu zwavelzuur (accuzuur) bij, dan is de accu gelijk 'vol'.
Gaan we nu ontladen, dan treed er een chemische reactie in werking tussen de platen en het zwavelzuur. Daarbij reageren beide platen met het zuur, en worden de platen omgezet in loodsulfaat en water. Gaan we de accu weer laden, dan gebeurt het omgekeerde; het loodsulfaat (+water) wordt weer omgezet in lood en loodoxide. Het kringetje is rond.
Gaan we nog verder met laden, dan valt er geen materiaal meer om te zetten, en wordt de spanning zodanig hoog dat het water in het zwavelzuur gaat ontleden. De accu gaat gassen, koken, bubbelen, hoe je het ook noemen wilt. Dat kost je water, en daarom moet je het bij een standaardaccu zo af en toe bijvullen.
Lees meer.
Nadelen
Heel mooi allemaal, en het werkt al dik 100 jaar prima. Toch zijn er een paar nadelen. Als de accu ver leeggetrokken wordt, dan vormt er zich een laag sulfaat op de platen. Daar kan de stroom niet doorheen, en de capaciteit en startstroom van de accu neemt af. Daarom vindt een loodaccu het niet leuk om voor meer dan ca. 50% leeggetrokken worden. Die dingen zijn bedoeld om altijd bijna vol te zijn. Nog erger is het als de sulfaatkristallen te groot worden. Dan worden ze bij het laden nooit meer omgezet in lood of loodoxide, en dat kost je dus actief oppervlak. En dus capaciteit. Laat je een lege accu een paar weken staan, dan groeien de kristallen tot zodanig grootte dat het nooit meer goed komt. Dan kun je 'm dus weggooien.
Laat een loodaccu dus NOOIT langere tijd leeg (diep ontladen) staan op de plank of in de auto/motor/bus/camper.
Houd altijd een ruime marge tussen het benodigde aantal Ah en het maximale aantal Ah van de accu. Stelregel hiervoor is:
Start-accu’s = maximale ontlading 50%.
Tractie-accu’s = maximale ontlading tot 20% van de maximale capaciteit.
Druppellader
Nu zou je denken: ha, ik sluit een druppellader aan. Dan blijft mijn accu altijd vol, en da's goed. Fout. De accu zal het wel veel langer volhouden dan wanneer je 'm leeg laat lopen, maar niet oneindig veel langer. Want tijdens het druppelladen vormen zich ook kleine gasbelletjes. De omzetting van sulfaat naar lood/loodoxide verloopt immers niet 100% efficiënt. Maar nu blijven de kleine bubbeltjes op het plaatmateriaal zitten. En omdat ze zo klein zijn, zijn ze bijna niet weg te krijgen.
Vergelijk het met een glas vers ingeschonken frisdrank. De grote bubbels komen wel naar boven. Maar de kleintjes blijven aan het glas 'vastgeplakt' zitten, en zijn zelfs met stevig tikken niet los te krijgen. En die gasbubbeltje geleiden even goed elektriciteit als lucht: niet dus. Het bruikbare plaatoppervlak van de accu neemt af, en daarmee de beschikbare startstroom en capaciteit.
Met een druppellader wilde je de accu dus in optimale conditie houden, maar dat is niet helemaal gelukt. Het is echter wel beter dan niks doen.
Wat is dan wel goed?
Veel beter dan welke lader dan ook is het om de accu zo af en toe eens lekker op z'n donder geven. Dat kan met stevig laden en stevig ontladen. Als er flink wat stroom loopt, dan vormen zich meer bubbels, grotere bubbels. Die nemen de kleintjes wel mee. En ook de sulfaatkristallen reageren sneller onder al dat geweld. Als je de bubbels uit de frisdrank wilt hebben, dan kun je heel vaak voorzichtig tikken tegen het glas, maar het glas optillen en met een klap op tafel zetten werkt veel beter.
Oftewel, start die auto/motor/bus/camper tussentijds een keertje goed door en ga dan een stukje rijden. Vind je accu lekker. En niet alleen je accu.
Welke lader moet je nu hebben? Goeie vraag.
Zet je de auto/motor/bus/camper slechts af en toe enkele weken stil, dan is een druppellader prima (Ctek, Optimate). Dan hou je de accu vol, en dat is beter dan leeg laten lopen.
Zet je de auto/motor/bus/camper gedurende de herfst en winter weg, dan is een druppellader alleen niet genoeg. Beter is om de motor regelmatig een keer te starten en daarna met een normale, niet te flauwe lader op te laden (Ampere of 5, zeg maar, of wat meer), en ga je daarna weer over op druppelladen. Je zou dan ook een lader kunnen overwegen die aan 'shock-laden' doet. Zo'n lader laad de accu met stevige pulsen, en trekt er ook regelmatig met stevige pulsen stroom uit. Dat houdt de spieren van het ding soepel. Dat heet een 'onderhoudslader'. Alleen zijn die laders nogal duur.
De Ctek MXS 5.0 is een uitstekende lader, maar geen echte onderhoudslader. Voor meer laadstroom (bus, vrachtauto) kijk dan naar de Ctek MXS 7.0, Ctek MXS 10, Ctek MXS 25.
Testen
Veel gestelde vraag: hoe kan ik zien / meten of mijn accu nog goed is? Eenvoudig antwoord: het is niet te testen of een accu slecht is of goed.
Daar is domweg geen goede testapparatuur voor. Er zijn wel een paar lapmiddelen:
- accu prestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een prima 'gelegenheid' om te zien of de accu nog redelijk is.
- laadt de accu een paar maal per jaar met de Ctek MXS 5.0, die heeft namelijk ook een paar testfuncties.
- de TestMate mini handleiding Erg eenvoudig, behoorlijk efficiënt.
- Ctek Battery Analyser, die test een paar dingen die een Ctek MSX 5.0 ook al test.
De handleiding van deze tester wordt je niet wijzer van; wel bla-bla, geen info over wat er nu werkelijk wordt getest. Op de site ctekbeneluxshop.com staat meer over wat dit ding kan en doet: a) testen of de accu volledig is opgeladen, en b) testen of de accu zijn spanning kan vasthouden. Kortom: tsjonge jonge, och och. Dat doet de lader Ctek MXS 5.0 ook al voor je. Volgens mij brengt deze tester dus geen nieuws.
- Midtronics accutester, lees meer. Van simpel (PBT serie) tot professioneel