Troubles Superb 1.8 TSI

Chicco_Himself

Forumguru
Nadat het heel lang goed is gegaan met mijn Superb kreeg ik gisteren het volgende probleem. Bij het stationair lopen voel je de hele auto op en neer schudden (van voor naar achteren). Als ik iets meer gas geef (zo rond de 1000 toeren) is het probleem weg. Zelfs bij normaal rijden is niks van vorenstaande te merken.
Wel brandt het lampje van het motormanagement en (heb ik het idee) dat de motor vermogen mist...
Voor aanstaande donderdag een afspraak gemaakt bij TC Autotechniek in Sittard om een diagnose te stellen.
Zelf denk ik (na enig zoekwerk) dat het óf het massavliegwiel is óf een (of meerdere) injectoren.
De auto verplaats ik in ieder geval met een autoambulance, ik neem het risico niet om hier nog mee te gaan rijden !!:nono:

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??? Zoals je in het filmpje ziet schudt met name de linkerzijde flink op en neer en klinkt de motor als een diesel ! :cry:




 

turboturbo

Forumguru
Dat klinkt echt helemaal nergens naar.... Lijkt wel of ie op 3 cilinders loopt...

Maar idd eerst beginnen met uitlezen. Het motor management lampje brandt dus er moet sprake zijn van foutmeldingen in de computer...
 

Chicco_Himself

Forumguru
Mijn schoonzoon heeft met een goedkoop apparaatje iets kunnen uitlezen en kwam de foutcodes P0011 en U0101 tegen... Ik ben zelf helaas niet in het bezit van VCDS/VCP en volgens mij woont er niemand bij mij in de buurt die het wel heeft (Landgraaf).
 

Cordoba

Forumguru
Mijn schoonzoon heeft met een goedkoop apparaatje iets kunnen uitlezen en kwam de foutcodes P0011 en U0101 tegen... Ik ben zelf helaas niet in het bezit van VCDS/VCP en volgens mij woont er niemand bij mij in de buurt die het wel heeft (Landgraaf).

Gerrit Speek:
foutcode: 16395 P0011


nl Nokkenaspositie-bediening cilinderrij 1 timing te veel vervroegd

Mogelijke verschijnselen:


Mogelijke oorzaken:
  • Timing van de nokkenas voor klep 1 (N205) niet correct, defect
  • Relais Brandstofpomp (J17) defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check de kleptiming (distrubutie wel goed?
  • Bedieningsmechanisme nokkenaspositie
  • Check Relais Brandstofpomp (J17)
Extra info:

Motor schudt eigenaardig, en klinkt ook vreemd. Bij alleen schudden en geen foutcodes, zou ik aan de motorsteunen gaan denken, maar hier is toch echt een motorisch probleem. Mogelijk dat het iets tamelijk onbenulligs is als een relais voor de brandstofpomp, maar een goede diagnose en mogelijke schade voorkomen is belangrijk, dus beslissing om de auto niet meer zelf te laten rijden, lijkt me verstandig. Andere optie is als je snel aan een ander relais voor de brandstofpomp kunt komen, om dat te proberen.

Massavliegwiel geloof ik niet in, in dit geval: bij een 2M-vliegwiel zijn de effecten lang niet zo hevig, en bij hogere toerentallen loopt ie wel normaal. Dat laatste maakt ook dat ik een injector niet als logische oorzaak zie.
 
Laatst bewerkt:

Chicco_Himself

Forumguru
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Cordoba !! Het zo, zoals je aangeeft, inderdaad iets met de distributie te maken kunnen hebben, althans laatst gaf hij aan dat hij een beurt nodig heeft maar ben er helaas nog niet aan toegekomen. Dit zou bij 150.000 km moeten gebeuren. Ik weet niet precies de onderhoudsinterval van de superb en wat er dan gedaan zou moeten worden maar heeft mogelijk te maken met de distributie??? Zo ja dan zou de oorzaak ook hier kunnen liggen?
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Onderhoudsinterval heeft verder niks met de distributie te maken. Maar een TSI die een storing heeft mbt de timing van nokkenas/krukas duidt vaak op een probleem met de ketting. In ieder geval verstandig van je om er niet meer mee te rijden en eerst een goede diagnose te laten doen
 

Spierings

Forumguru
Met zo'n storing heb je heel veel kans dat je een opgerekte ketting hebt, zou dan ook niet veel meer met de wagen rijden tot de diagnose.. Als deze een tandje over slaat zal je je spaarpot nog een stuk verder moeten legen...
 

Chicco_Himself

Forumguru
Vandaag door een forumlid van Seat mijn auto middels VCDS laten uitlezen met het volgende resultaat (zie bijlage). Iemand die verstand heeft van deze uitdraai en hier nog iets over kan zeggen? :pieker:
 

Bijlagen

  • Log-73-JGT-6-TMBAB93T299037200.txt
    15,9 KB · Weergaven: 54

Cordoba

Forumguru
Pff, dat is een hele waslijst. Als ik er zo even doorheen scan vallen een paar zaken op: electronica storingen die niets met de motor/aandrijving te maken hebben (zoals radio/navi), en storing op de nokkenas voor de inlaatkleppen, ik zal me er straks even verder in verdiepen.
 

Chicco_Himself

Forumguru
De storing radio/navi is een bekend probleem, althans enkele maanden geleden de auto ook eens laten uitlezen en toen stond deze foutcode er ook in doch nooit problemen hiermee gehad. Alvast bedankt @Cordoba !!
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben even in de andere foutcode gedoken (U0101), dat zijn volgens mij foutcodes uit een vrij nieuwe serie foutcodes, en die zijn nog niet allemaal even bekend. Deze is al wel terug te vinden op de site van Gerrit Speek:
foutcode: 28773 U0101
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Geen communicatie met TCM
du Steuergerät für Getriebe keine Kommunikation
en No Communication with Transmission Control Module
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:


Mogelijke oorzaken:



    • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule (plus-aansluiting?)
    • Databus Communicatie fout
    • Verkeerde software
Mogelijke oplossingen:



    • Check / repareer bedrading en aansluitingen
    • Check Databus Communicatie (meetwaardeblokken)
    • Check / vervang software
Extra info:



    • Indien aangetroffen in Module 01 (Engine Regelmodule) zonder aanwijsbare oorzaak (meetwaardeblokken geven normale waarden:
      • check dan het oliepeil- and temperatuursensor installatie-informatie in Instrument Cluster Adaptation Channel 039

Ik word getriggerd door de tekst in paars (heb ik zelf gekleurd), en zoek even verder.

Volgende foutcode:
foutcode: 02382 hex: 94E
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Sensor voor Lichtdetectie (G399)

___________________________________________________________
Defect(Defective)
Mogelijke verschijnselen:




    • Onbekend
Mogelijke oorzaken:



    • Bedrading en/of aansluitingen defect
    • (G399) defect
Mogelijke oplossingen:



    • Check / repareer bedrading en aansluitingen
    • Check (meetwaardeblokken) / vervang (G399)
en
foutcode: 00907 hex: 38B
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Ingreep in regeling belasting
du Eingriff Lastmanagement
en Intervention load Management

Mogelijke verschijnselen:




    • Sommige elektrische functies in de auto schakelen zichzelf uit
Mogelijke oorzaken:



    • Voltage van de accu is te laag
    • Accu niet fris meer / leeg / defect
Mogelijke oplossingen:




    • Wis de foutcode en controleer een paar dagen later of ie terug is gekomen. Zet er een acculader aan als je van plan bent elektrische systemen een tijdlang aan te laten aan te laten zonder dat de motor draait
    • Check de systeemspanning:
      • check de dynamo
      • check de spanningsregelaar
      • check / vervang de accu
        • let op: voordat je de accu loskoppelt of er uit haalt: zorg dat je met behulp van VCDS een complete Autoscan hebt gesafed op je de pc. Lees deze link.
        • test de accu (Ctek MXS 5.0 / Midtronics / Ctek Testmate Mini)
        • accupolen en de accuklemmen goed schoonmaken met schuurpapier of een staalborstel; daarna even invetten met een likje vaseline en flink vast monteren
        • laadt de accu met een goede tester / lader / druppellader (bv. Ctek MXS 5.0), check of het een gewone, of een AGM, of een Gel accu is
        • alle foutcodes wissen die met lage spanning te maken hebben, want je hebt de accu er af gehad
Extra info:



    • Op een bepaald moment vraagt de accu-bewaker aan de Cental Electric Controller een puls om ervan verzekerd te zijn dan de auto nog wel gestart kan worden. Deze code is geen 'fout', maar meer een 'advies'. Als je de deuren open laat of de ontsteking aan voor een bepaalde tijd dan zal de accu-bewaking verschillende systemen uitzetten om te verhinderen dat de accu te veel ontlaadt

Accu-achtergrondinfo:
Lader druppellader onderhoudslader

Ctek
ctek-mxs50.jpg

Ctek maakt uitstekend laders die zowel testen, laden, als druppelladen.
Promotor testte in het oktobernummer van 2009 een aantal acculaders.
De Ctek MXS 4003 komt daar als beste uit (intussen opgevolgd door de MXS-5.0, handleiding).
Voor accu's tot 110Ah (motorfietsen, personenauto's, camper) is die Ctek MXS 5.0 een voortreffelijke 12V lader met allerlei testfuncties.
Voor accu's zwaarder dan 110Ah kijk dan naar de Ctek MXS 7.0, Ctek MXS 10, Ctek MXS 25.

Optimate
Optimate is ook goed, maar Ctek is m.i. iets geavanceerder en breder toepasbaar.
__________________________________________________________________________
Advies:

  • tijdens stilstand (langer dan 1 maand) is het verstandig een accu af en toe op te laden.
    Ezelsbruggetje: "2-2" d.w.z. 2 weken stilstaan dan 2 dagen laden-druppelladen (haal de lader er dan weer af).
  • aansluiten via de accessoirestekker heeft het voordeel dat die stekker (meestal) is gezekerd; regelrecht op de accu aansluiten kan natuurlijk maar zet er dan wel een zekering tussen
  • sluit altijd eerst de lader aan op je accu, pas daarna op de 230 volt. En bij losnemen, eerst de 230 volt eraf en pas dan loskoppelen van de motor
  • als je de accessoiresstekkeraansluiting (dubbele woordwaarde bij Scrabble) gebruikt, draai dan (voorzichtig!) altijd de 12V stekker in die accessoiresstekkeraansluiting een paar keer een klein stukje rond. Door vuiligheid en corrosie is dat contact daar niet altijd optimaal, en de lader kan daar soms wat last van hebben om de accu "te zien" en het automatische laden te beginnen (dank aan DDM)
  • Ctek: vergeet niet de laadstroom te selekteren
    • is de accu-capaciteit 14Ah of minder, zet de Ctek dan op het figuurtje 'motor'
    • is de accu-capaciteir meer dan 14Ah, zet dan de Ctek op het figuurtje 'auto'
    • wordt er een AGM accu geladen, zet dan de Ctek op het 'sneeuwvlokje'
_____________________________________________________________________
De lood-accu enkele veel voorkomende kreten en een (te) korte uitleg



Samenvatting
Geen enkele accu (Lood-VRLA-AGM-Gel / tractie-start) vind het leuk om a) voor meer dan 50% leeggetrokken te worden, en b) meer dan een paar weken niks te doen te hebben. Dan vormt zich een laagje sulfaatkristallen op de platen en waar dat zit kan geen stroom doorheen. Die sulfaatkristallen zijn bijna niet weg te krijgen.
Als de accu een paar weken niks te doen heeft, dan is het verstandig de accu af en toe op te laden.
Ezelsbruggetje: "2-2", d.w.z. 2 weken stilstaan dan 2 dagen opladen (haal de oplader er dan weer af).
Lood
De accu in onze auto (motor, bus, camper, caravan) is vrijwel zonder uitzondering een loodaccu. Simpelweg omdat een loodaccu relatief goedkoop is, een behoorlijke stroom kan leveren, over een breed temperatuursbereik fatsoenlijk werkt, eenvoudig te laden is, en redelijk bestand is tegen mishandeling. Er zijn meerdere soorten accu's.

Hoe zit zo'n loodaccu nu in elkaar?
Hij bestaat uit een aantal in serie geschakelde kleinere accu-tjes van ongeveer 2 Volt. Een 12V accu heeft 6 van die cellen in serie staan. Elke cel bestaat uit platen van lood met daartussen een stof, elektroliet genoemd. Als de accu nieuw geleverd word, dan bestaan de platen voor de negatieve pool (de anode) uit puur lood. De kathode bestaat uit loodoxide. Gooien we er nu zwavelzuur (accuzuur) bij, dan is de accu gelijk 'vol'.
Gaan we nu ontladen, dan treed er een chemische reactie in werking tussen de platen en het zwavelzuur. Daarbij reageren beide platen met het zuur, en worden de platen omgezet in loodsulfaat en water. Gaan we de accu weer laden, dan gebeurt het omgekeerde; het loodsulfaat (+water) wordt weer omgezet in lood en loodoxide. Het kringetje is rond.
Gaan we nog verder met laden, dan valt er geen materiaal meer om te zetten, en wordt de spanning zodanig hoog dat het water in het zwavelzuur gaat ontleden. De accu gaat gassen, koken, bubbelen, hoe je het ook noemen wilt. Dat kost je water, en daarom moet je het bij een standaardaccu zo af en toe bijvullen.
Lees meer.

Nadelen
Heel mooi allemaal, en het werkt al dik 100 jaar prima. Toch zijn er een paar nadelen. Als de accu ver leeggetrokken wordt, dan vormt er zich een laag sulfaat op de platen. Daar kan de stroom niet doorheen, en de capaciteit en startstroom van de accu neemt af. Daarom vindt een loodaccu het niet leuk om voor meer dan ca. 50% leeggetrokken worden. Die dingen zijn bedoeld om altijd bijna vol te zijn. Nog erger is het als de sulfaatkristallen te groot worden. Dan worden ze bij het laden nooit meer omgezet in lood of loodoxide, en dat kost je dus actief oppervlak. En dus capaciteit. Laat je een lege accu een paar weken staan, dan groeien de kristallen tot zodanig grootte dat het nooit meer goed komt. Dan kun je 'm dus weggooien.
Laat een loodaccu dus NOOIT langere tijd leeg (diep ontladen) staan op de plank of in de auto/motor/bus/camper.
Houd altijd een ruime marge tussen het benodigde aantal Ah en het maximale aantal Ah van de accu. Stelregel hiervoor is:
Start-accu’s = maximale ontlading 50%.
Tractie-accu’s = maximale ontlading tot 20% van de maximale capaciteit.

Druppellader
Nu zou je denken: ha, ik sluit een druppellader aan. Dan blijft mijn accu altijd vol, en da's goed. Fout. De accu zal het wel veel langer volhouden dan wanneer je 'm leeg laat lopen, maar niet oneindig veel langer. Want tijdens het druppelladen vormen zich ook kleine gasbelletjes. De omzetting van sulfaat naar lood/loodoxide verloopt immers niet 100% efficiënt. Maar nu blijven de kleine bubbeltjes op het plaatmateriaal zitten. En omdat ze zo klein zijn, zijn ze bijna niet weg te krijgen.
Vergelijk het met een glas vers ingeschonken frisdrank. De grote bubbels komen wel naar boven. Maar de kleintjes blijven aan het glas 'vastgeplakt' zitten, en zijn zelfs met stevig tikken niet los te krijgen. En die gasbubbeltje geleiden even goed elektriciteit als lucht: niet dus. Het bruikbare plaatoppervlak van de accu neemt af, en daarmee de beschikbare startstroom en capaciteit.
Met een druppellader wilde je de accu dus in optimale conditie houden, maar dat is niet helemaal gelukt. Het is echter wel beter dan niks doen.

Wat is dan wel goed?
Veel beter dan welke lader dan ook is het om de accu zo af en toe eens lekker op z'n donder geven. Dat kan met stevig laden en stevig ontladen. Als er flink wat stroom loopt, dan vormen zich meer bubbels, grotere bubbels. Die nemen de kleintjes wel mee. En ook de sulfaatkristallen reageren sneller onder al dat geweld. Als je de bubbels uit de frisdrank wilt hebben, dan kun je heel vaak voorzichtig tikken tegen het glas, maar het glas optillen en met een klap op tafel zetten werkt veel beter.
Oftewel, start die auto/motor/bus/camper tussentijds een keertje goed door en ga dan een stukje rijden. Vind je accu lekker. En niet alleen je accu.

Welke lader moet je nu hebben? Goeie vraag.
Zet je de auto/motor/bus/camper slechts af en toe enkele weken stil, dan is een druppellader prima (Ctek, Optimate). Dan hou je de accu vol, en dat is beter dan leeg laten lopen.
Zet je de auto/motor/bus/camper gedurende de herfst en winter weg, dan is een druppellader alleen niet genoeg. Beter is om de motor regelmatig een keer te starten en daarna met een normale, niet te flauwe lader op te laden (Ampere of 5, zeg maar, of wat meer), en ga je daarna weer over op druppelladen. Je zou dan ook een lader kunnen overwegen die aan 'shock-laden' doet. Zo'n lader laad de accu met stevige pulsen, en trekt er ook regelmatig met stevige pulsen stroom uit. Dat houdt de spieren van het ding soepel. Dat heet een 'onderhoudslader'. Alleen zijn die laders nogal duur.
De Ctek MXS 5.0 is een uitstekende lader, maar geen echte onderhoudslader. Voor meer laadstroom (bus, vrachtauto) kijk dan naar de Ctek MXS 7.0, Ctek MXS 10, Ctek MXS 25.

Testen
Veel gestelde vraag: hoe kan ik zien / meten of mijn accu nog goed is? Eenvoudig antwoord: het is niet te testen of een accu slecht is of goed.
Daar is domweg geen goede testapparatuur voor. Er zijn wel een paar lapmiddelen:

  • accu prestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een prima 'gelegenheid' om te zien of de accu nog redelijk is.
  • laadt de accu een paar maal per jaar met de Ctek MXS 5.0, die heeft namelijk ook een paar testfuncties.
  • de TestMate mini handleiding Erg eenvoudig, behoorlijk efficiënt.
  • Ctek Battery Analyser, die test een paar dingen die een Ctek MSX 5.0 ook al test.
    De handleiding van deze tester wordt je niet wijzer van; wel bla-bla, geen info over wat er nu werkelijk wordt getest. Op de site ctekbeneluxshop.com staat meer over wat dit ding kan en doet: a) testen of de accu volledig is opgeladen, en b) testen of de accu zijn spanning kan vasthouden. Kortom: tsjonge jonge, och och. Dat doet de lader Ctek MXS 5.0 ook al voor je. Volgens mij brengt deze tester dus geen nieuws.
  • Midtronics accutester, lees meer. Van simpel (PBT serie) tot professioneel

Volgende foutcode:
foutcode: U1111
vag-com_dot-blue.gif
Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.

nl Beperkte functionaliteit vanwege ontbrekende gegevens
du Funktionseinschränkung wegen fehlender Botschaft
en Function Restricted due to Missing Message(s)

Mogelijke verschijnselen:


Mogelijke oorzaken:



    • Bedrading en/of aansluitingen (plus-aansluiting?) van/naar ontvanger
    • Bedrading en/of aansluitingen (plus-aansluiting?) van/naar afzender
    • Databus Communicatie fout
    • Afzender defect
    • Verkeerde / corrupte software in de afzender
Mogelijke oplossingen:



    • Check / repareer bedrading en aansluitingen
    • Check de gegevens (meetwaardeblokken)
    • Check Databus Communicatie (meetwaardeblokken)
    • Check afzender (maar welke?)
    • Check / vervang software
Hier worden we dus niet echt wijzer van, maar wel weer overeenkomst (weer paars) met eerdere foutcodes.

Volgende:
foutcode: 01315 hex: 523
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Regelmodule Versnelling
du Getriebesteuergerät
en Transmission Control Module (TCM)
_________________________________________________________
Geen communicatie(No Communication)
Geen signaal / communicatie(No Signal / Communication)
Onwaarschijnlijk signaal(Implausible Signal)

Mogelijke verschijnselen:

Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Kortdurende communicatie-storing (bv. een hik in de voedingsspanning)
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule Versnelling
  • Regelmodule Versnelling verkeerde sofware aanwezig
  • Regelmodule Versnelling defect

Mogelijke oplossingen:

  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check communicatie m.b.v. meetwaardeblokken
  • Check Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule Versnelling
  • Check / vervang software in de Regelmodule Versnelling
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang Regelmodule Versnelling
Extra info:
  • Als deze foutcode sporadisch verschijnt en er is geen functiebeperking vast te stellen, dan kan de foutcode worden gewist. Het is wel verstandig de auto over een tijdje weer uit te lezen
_________________________________________________________________
Check Foutcode Geheugen(Check DTC Memory)
Mogelijke oorzaken:
  • Er zijn fouten opgeslagen in de Transmission Regelmodule
Mogelijke oplossingen:
  • Check de Transmission Control Module op foutcodes
Extra info:
  • Transmission Control Module heeft een foutcode opgeslagen welke de functionaliteit van andere Control Module beïnvloedt

Ik dacht even aan een combinatie met de melding voor radio/navi, maar zie dat die foutcode alleen maar aangeeft dat er soms (intermittent) kortsluiting is naar de massa bij de GPS-antenne. (ik dacht even aan een probleem met de databus, mogelijk veroorzaakt door probleem bij radio/navi)
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Vandaag door een forumlid van Seat mijn auto middels VCDS laten uitlezen met het volgende resultaat (zie bijlage). Iemand die verstand heeft van deze uitdraai en hier nog iets over kan zeggen? :pieker:

Vorige keer foutcodes gewist ?
Lijk me ofwel eens met platte accu gestaan of foutcodes die nooit zijn gewist der loop der jaren.
Sporadische foutcodes is geen ramp.

Nu slecht draaien van motor zou inderdaad richting kettingrek zijn :(.
Nokkenas - krukassignaal eens moeten zien of bekijken.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie @Cordoba !! :dankje:
Ik zie dat er ook regelmatig bij staat "check bedrading". Nu ben ik zelf aan het denken, zou dit alles mogelijk ook een oorzaak kunnen zijn van defecte bedrading? Ik ben namelijk met mijn auto het 's morgens naar het werk gereden zonder enig probleem. Toen ik op het werk vertrok en de auto startte was dit probleem dus. Nu heb ik wel eens een marter gezien nabij de p-plaats op mijn werk maar.... Rare vind ik zelf dat ik hem er neer heb gezet zonder enig probleem en gelijk na de auto gestart te hebben ontstond dit probleem...
Ik zal even moeten kijken hoe ik onder de auto kom om te kijken of ik eventuele kapotte kabels tegenkom, auto staat nu op mijn oprit en ik wil er eigenlijk geen meter meer mee rijden omdat ik uiteraard bang ben voor eventueel nog meer schade!

@oco1979 Nee, de vorige keer zijn de foutcodes alleen uitgelezen met een of ander goedkoop apparaatje, hiermee kon niets gereset worden. Een lege accu heb ik nooit gehad.

Als ik het trouwens goed begrijp zou het na analyse mógelijk het volgende kunnen zijn (correct me if i'm wrong):
* nokkenas c.q. nokkenassensor
* inlaatkleppen
* bekabeling
 

Cordoba

Forumguru
@Chicco_Himself Ik zit ook te denken aan een slechte accu of dynamo als echte oorzaak voor alle foutmeldingen (lage spanning kan soms hele rare foutmeldingen geven), het vervelende is dat het onzeker is of je een echt mechanisch probleem hebt, of dat het een zuiver elektrisch/elektronisch probleem is.

Als je de auto in goede staat hebt geparkeerd, kan een marter beslist daarna schade hebben aangebracht (ze pakken eigenlijk altijd een auto die minder dan 2-3 uur geparkeerd staat, de auto is dan warm, en de geur van warm isolatiemateriaal lijkt in sommige gevallen op vislucht (kabels met vismeel in de isolatie-laag).

Mijn advies is om de auto te laten checken door een echt deskundige garage (dat hoeft geen dealer te zijn, maar ook niet alle dealers zijn echt deskundig), vooral om onnodige schade te voorkomen.
 
Bovenaan Onderaan