jalex_h
Forumguru
Ter aanvulling op de discussie hieronder mijn ervaring met slingerende caravans en wel of geen TSA.
Mijn trekhaak is er door (NL) dealer onder gezet, dus zou TSA niet moeten werken.
Maar op terugreis in Frankrijk kwamen we bergaf op een zeer hobbelig stuk Autoroute terecht. Het ging niet hard (nog geen 80), maar toch werd de caravan er flink onrustig van en begon op een zeker moment ook licht te slinger. Mijn voet was al onderweg naar het rempedaal om de boel wat af te remmen, maar nog voordat de voet op het pedaal stond, greep de auto al in. Er werd fors afgeremd (niet dat we tegen de voorruit geplakt zaten, maar toch). Vrijwel meteen was de boel weer onder controle. In mijn ooghoek zag ik nog net een lampje weer uit gaan (welke, dat kon ik niet meer zien maar later heb ik nog in het instructieboekje gekeken welke lampjes er in dat gebied van het dashboard zitten en waarschijnlijk was het het lampje van het EPS).
Pas een paar kilometer verderop bedacht ik me dat er toch iets vreemds gebeurd was. Immers, ik had toch geen TSA? En zo erg was het slingeren nog niet toen er ingegrepen werd.
Aan de andere kant: ik had al eens een ergere slingerpartij meegemaakt (kogeldruk vergeten te controleren, stom, stom,stom) waar ik echt mijn handen aan vol had en toen greep de auto niet in. Dus dat wijst er op dat TSA inderdaad niet in mijn auto zit.
Kortom: raar, raar, raar.
Mijn trekhaak is er door (NL) dealer onder gezet, dus zou TSA niet moeten werken.
Maar op terugreis in Frankrijk kwamen we bergaf op een zeer hobbelig stuk Autoroute terecht. Het ging niet hard (nog geen 80), maar toch werd de caravan er flink onrustig van en begon op een zeker moment ook licht te slinger. Mijn voet was al onderweg naar het rempedaal om de boel wat af te remmen, maar nog voordat de voet op het pedaal stond, greep de auto al in. Er werd fors afgeremd (niet dat we tegen de voorruit geplakt zaten, maar toch). Vrijwel meteen was de boel weer onder controle. In mijn ooghoek zag ik nog net een lampje weer uit gaan (welke, dat kon ik niet meer zien maar later heb ik nog in het instructieboekje gekeken welke lampjes er in dat gebied van het dashboard zitten en waarschijnlijk was het het lampje van het EPS).
Pas een paar kilometer verderop bedacht ik me dat er toch iets vreemds gebeurd was. Immers, ik had toch geen TSA? En zo erg was het slingeren nog niet toen er ingegrepen werd.
Aan de andere kant: ik had al eens een ergere slingerpartij meegemaakt (kogeldruk vergeten te controleren, stom, stom,stom) waar ik echt mijn handen aan vol had en toen greep de auto niet in. Dus dat wijst er op dat TSA inderdaad niet in mijn auto zit.
Kortom: raar, raar, raar.