tsi 1.2

wimv

Actief lid
@CaseyBasey: simpel een 1.4 DSG is er gewoon niet. En dat vroegtijdig slijten van de 1.2 zal wel loslopen gelet op de toerentallen waarin het ding draait. Het zal ook voor een groot deel van je eigen rijstijl afhangen. Een neef van me zou nog kans zien om de W12 van VW naar gort te draaien. Ik zou zeggen, draai de volumeknop van dat stemmetje naar 0. Gewoon niet (meer) naar luisteren en ga genieten van je auto.
 

CaseyBasey

Actief lid
wimv: ik denk dat hard werken voor een motor niet (alleen) zit in hoge toerentallen. Toeren maken is juist beter dan met te lage toeren zware arbeid verrichten.
Het gaat mij dus om de arbeid die een licht motortje moet verrichten om tot goede prestaties te komen. Zonder turbo zou de 1.2 nergens zijn in een auto als de Yeti. Merk je ook bij het wegrijden uit stilstand, daar heeft ie een beetje moeite mee en wacht op het bijspringen door de turbo. Die turbo zet het kleine lichte machientje dus voortdurend letterlijk extra onder druk.

(Tot zover dat nare stemmetje dat me blijft lastigvallen)
 

wimv

Actief lid
@CaseyBasey: Tja, je verhaal klinkt plausibel en je ziet wel, bij mij ontbreekt enige technische know-how. Ik ga er vanuit dat de motor de (turbo)druk gewoon aan kan. Het is toch niet voor niks dat de algemene trend bij een groot aantal automerken is; kleiner maar sterker. Ik denk wel dat je mogelijk problemen kunt gaan oproepen als je deze motor gaat tunen/chippen/opvoeren. Maar misschien zit ik ook hier wel helemaal naast. Nogmaals; ik heb er alle vertrouwen in.
Wim
 

CaseyBasey

Actief lid
Ik zou dat vertrouwen ook moeten hebben; natuurlijk weet de auto industrie het beter dan ik. Ik hang nog wat teveel in het verleden en kan maar niet wennen aan het idee van een 1.2tje in een grote auto...
 

wimv

Actief lid
@CaseyBasey: jaaaaren geleden heb ik een SAAB 9000Turbo gehad. Schitterende auto, maar loeizwaar. Daar lag een hele simpele 1800 4-cylinder in met een joekel van een turbo. Als je gas mee gaf (en dat deed ik in die tijd ook wel) dan sloeg de turbo naald bijna uit je dashboard. Er ging vanalles stuk (airco compressor, pomp stuurbekrachtiging en noem maar op) maar niet de motor en niet de turbo ! Dus toen konden ze al motoren bouwen die volledig gebaseerd waren op de druk van een turbo want zonder die turbo was het maar heel gewoon motortje. Kijk ik dan naar de ontwikkelingen die er in de loop der jaren geweest zijn ..... Ik ben er niet bang voor.
Gewoon rustig gaan slapen vanavond.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja hoor, ik heb er ook alle vertrouwen in en zoals ik zei, de nadelen kosten van de 1.4 wegen niet op tegen de baten (vind ik). Niet voor niets dat ie er eerst niet was, maar de klant vond het "gat" te groot tussen 1.2 en 1.8. Is natuurlijk puur gevoelsmatig, maar men komt natuurlijk graag aan de wens van de consument tegemoet!
 

Captain Hook

Forumguru
FYI:

MSR
(Motorslipkoppelregeling) Deze functie is geïntegreerd in het ESP en zorgt bij het doorslippen van de aangedreven wielen voor een vermindering van het motorkoppel tot de wielen weer grip hebben. Deze functie heeft hetzelfde doel als ASR, maar grijpt in door de aandrijfkracht te verminderen in plaats van de wielen af te remmen.

Duel Rate brake assist, fitted as standard on cars equipped with the ABS system. Providing brake servo action growth during emergency braking, the Dual Rate brake assist helps achieve maximum braking effect and a shorter braking distance.
 

geelen

Nieuw lid
gisteren proef gereden in de nieuwe roomster 1.2 tsi
in een woord geweldig dat rijdt soepel je hoort de motor nauwelijks
en trekt behoorlijk pittig op
als je een beetje gas meer geeft wordt je aangenaam verrast hoe snel dat hij optrekt
ik ben blij dat ik deze auto over twee maanden bij mij op de oprit heb staan
volgende week komt de roomster 1.2 tsi binnen joepie
 
Bovenaan Onderaan