Mijn 1.4 TSI heeft inmiddels bijna 90.000 km gereden zonder enig probleem. Het is altijd even afwachten hoe deze motor het blijft doen als je van plan bent om 2 ton op de klok te gaan zetten (wat ik zelf waarschijnlijk niet zal doen), maar qua techniek is dit toch wel een pareltje. Van de 1.4 TSI's die met turbo en compressor zijn uitgerust, bestaan wel behoorlijke lijsten met klachten en problemen, maar Skoda past die 160 pk uitvoering (gelukkig) niet toe in de Octavia of de Superb.
Mijn ervaring tot op heden: twee onderhoudsbeurten waarbij alleen de motorolie is ververst, als het om werkzaamheden aan de motor gaat. Bij de 60.000 km beurt zijn verder de bougies volgens regulier onderhoud vervangen. Dat is al het werk dat al die tijd aan de motor is gedaan, behalve een software upgrade bij 30.000 km, maar daar heb ik in de dagelijkse praktijk verder niets van gemerkt.
Het brandstofverbruik schommelt in mijn geval, bij over het algemeen veel snelwegkilometers, tussen de 1:13,5 (in de winter) en 1:16,5 bij toch een tamelijk vlotte rijstijl.
Na de eerste 15.000 km heb ik voor de zekerheid een kwart liter olie bijgevuld en bij 80.000 km heb ik dat nogmaals gedaan, maar dat was meer voor de zekerheid dan dat het peil te laag stond. De motor verbruikt dus wel een beetje olie, maar dat doet iedere automotor. Bij mijn Fabia 2.0 moest ik soms tussen de onderhoudsbeurten in (die waren iedere 15.000 km) weleens een halve liter olie bijvullen.
Over een paar weken de derde onderhoudsbeurt. Eerlijk gezegd verwacht ik weinig bijzonderheden (even afkloppen).
Als ik weer voor de keuze zou staan, zou het weer een TSI motor worden. Misschien dan wel de 1.8 TSI, hoewel het met een 1.4 TSI zeker niet behelpen is, vind ik.