TSI Warmdraaien?

michelover

Forumguru
Na vijf minuten komt er gewoon warme lucht uit de ventilatie, geen enkel probleem. Ruiten schoon krabben en rijden maar. Hoe meer uitlaatgassen in het milieu hoe beter. Dan hoeven we binnenkort helemaal niet meer te krabben ;)
 

EdK

Forumguru
@witte yeti, beetje foute opmerking of niet. Wat nou als ik joods ben? Denk na voor je iets tikt.
Wel waar staat dat Witte Yeti bedoeld dat je het uiteinde in de brievenbus moet steken ?
Denk dat hij gewoon bedoeld dat je een slang aan de uitlaat doet en die door het huis heen legt en het uiteinde uiteindelijk weer buiten.
Dan verwarm je met de restwarmte van je uitlaat wel je woning zonder bevolkingsgroepen te benadelen zoals jij nu aankaart !
 
Zou beter je koelwater circuit kunnen doorkoppelen met je cv water dmv een warmte wisselaar om de rest warmte uit het blok in je huis te krijgen (garage hebben helpt dan).
 

EdK

Forumguru
@Fabia: laten we het maar doen, wil niet op me donder krijgen van de strenge mods ! :worshippy:
 

mister9

Actief lid
Het valt me op dat er nog wel behoorlijk verschil zit hoe men het opwarmen van de tsi beleeft. De een zegt, bijna net zo traag als een diesel, terwijl de ander zegt, véél sneller, binnen een paar minuten is het warm...
 

hemi24

Forumguru
hangt allemaal af van de manier van rijden: pittiger rijden en vaker acceleren geeft eerder een warme motor dan bijvoorbeeld met constante snelheid op een 80km weg rijden.
 

MarcoO2

Forumguru
let op de nuance, wijnand. "pittiger" wil niet direct zeggen "heel pittig".

De één trekt nu eenmaal sneller op dan de ander, de één draait andere toeren dan de ander, de één heeft stoplichten en kruisingen, de ander niet, de één heeft een handbak, de ander DSG, de één recirculeert, de ander niet... kortom, zoveel factoren die allemaal van invloed kunnen zijn op de snelheid waarmee de auto opwarmt. En dan is er nog het punt van subjectiviteit, wat jij snel vindt, vind ik misschien langzaam.

Oftewel, zoveel mensen, zoveel ervaringen, zoveel antwoorden.
 

hemi24

Forumguru
Klopt natuurlijk, maar is niet echt slim bij een koude motor als de levensduur je lief is.

De waarheid ligt ergens in het midden:

Te voorzichtig warmrijden en je motor komt niet goed op temperatuur, wat ook extra slijtage tot gevolg heeft.

Als het koud is heb ik ook geen boodschap aan de schakelindicator: met een koude motor te laag in toeren rijden is ook moordend voor de techniek! Denk hierbij aan specifieke belasting en lagere oliedruk.
 

Last resort

Forumguru
Dat de waarheid in het midden ligt zal wel kloppen. Als ik zelf na ongeveer 4/5 minuten warmte binnen krijg onder deze omstandigheden, dan zal ik niet klagen. Met mijn vorige auto's heb ik de zelfde ervaringen.
 

Wijnand850

Forumguru
De waarheid ligt ergens in het midden:
Als het koud is heb ik ook geen boodschap aan de schakelindicator

Dat snap ik, maar het roept bij mij wel een vraag op: zou de schakelindicator ook rekening houden met de motortemperatuur? Dat lijkt mij regeltechnisch/softwarematig een kleinigheid, maar wel van groot belang bij het bepalen van het moment waarop het verstandig is om op/terug te schakelen. Iemand een idee?

Overigens heb ik mij redelijk netjes aan die schakelindicator gehouden (heeft 'ie van mij niet, en wilde weleens ervaring hoe dat rijdt) maar ik heb geen moment het gevoel gehad in ondertoeren te rijden (bokkende, inhoudende motor, etc), ook niet toen de motor nog niet op temperatuur was.
 

Canon-Eye

Forumguru
zou de schakelindicator ook rekening houden met de motortemperatuur
Weet het niet zeker, maar die indruk heb ik wel: bij koude motor kan ik nu aanmerkelijk langer rond de 1900-2000 rpm blijven rijden zonder dat het "opschakelen" pijltje verschijnt dan bij warme motor.
Ook in het laatste geval gehoorzaam ik 'm trouwens niet altijd, want ik heb weinig zin om terug te vallen tot beneden de 1400 rpm als ik een beetje levendig met het verkeer mee wil; in het landelijk gebied met max. 60km/h hoef ik niet verder op te trekken, dus daar gaat 't wel.
 
Bovenaan Onderaan