Tunen Ja/Nee?

Canedje

Nieuw lid
Ik heb de verzekeringskwestie uitgezocht.
de verzekering volgt de RDW richtlijn/eisen.
RDW zegt tot 20% extra vermogen is geen herkeur nodig.
dus stage 1 tunen geeft geen verzekeringsproblemen
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb de verzekeringskwestie uitgezocht.
de verzekering volgt de RDW richtlijn/eisen.
RDW zegt tot 20% extra vermogen is geen herkeur nodig.
dus stage 1 tunen geeft geen verzekeringsproblemen
En dan nog geldt wat ik al eerder schreef: de verzekering mag slechts weigeren uit te keren als er een causaal verband is tussen het te hoge vermogen en de schade. ‘T is allemaal niet zo spannend als ze het graag doen lijken ;)
 

dj.verhulst

Forumguru
ik dub ook nog of ik een tunning laat doen bij mn 1.0 2018 , wil dat ie wat soepeler word en bij gelijke snelheid niet meer gaat gebruiken.
in de bergen merk ik dat die 1.0 toch af en toe vaker moet terug schakelen en zorgen dat ie 2500 tmp maakt anders weinig puf .

je heb performance tunning en eco tunning waar het accent meer op soepel rijden en zuinig is dan veel top vermogen erbij
 

1983jeroen

Forumguru
Ik rijd nu een maand met de tuning van de 1.0.
Het wordt er geen snelle auto van, maar ik vind hem wel soepeler.
Ook met caravan scheelt het in souplesse.

Verbruik maakt niets uit.
 

dj.verhulst

Forumguru
voor gewoon gebruik in NL heeft een 1.0 genoeg , wat ik hinderlijk vind dat de comfort zone smal is ,, zodra je boven een bepaalde snelheid is stijgt het verbruik progressief , met energie save banden doet wel wat trouwens
 

dirkie996

Forumguru
Volgens de technische gegevens, levert die 1.0 prima prestaties, maar ja, als je er 'n caravan aanhaakt, is 't toch maar normaal, dat dit alles niet meer zo vlot rijdt. Het blijft tenslotte "maar" 'n 1 litertje met drie cilinders. Zou de keuze voor 'n 1.5 dan niet beter zijn? Desnoods met wat minder opties, bij 't zelfde budget.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor die paar weken vakantie per jaar - waarbij de caravan toch ook nog een groot deel van de tijd niét meegesleurd hoeft te worden - zou ik niet persé een zwaardere motorisering kiezen. Het is vakantie, ja? Dus het kan ook best wat kalmer aan. Je hebt je verblijf bij je, dus wat maakt een dag meer of minder onderweg dan uit?

Natuurlijk wordt het een ander verhaal als je het hele jaar door regelmatig met een stevige aanhanger rond moet rijden. Dan zou ik waarschijnlijk ook kiezen voor wat extra power - maar de huidige 115pk is verder meer dan voldoende voor mijn "algemeen gebruik" het jaar rond.
 

dirkie996

Forumguru
@Canon-Eye : Akkoord, met uw instelling van we zijn op vakantie en we nemen onze tijd en desnoods de minder vlotte reacties van de wagen erbij.
Maar als men toch wil tunen, zijn de wensen naar meer vermogen en koppel toch duidelijk aanwezig, ook buiten de vakanties dan. Daarom mijn suggestie van 'n zwaardere motorisering te kopen, bij aanvang. Trouwens, ik ben zelf altijd voorstander ( liefhebber) van 'n iets zwaardere motorisering geweest. Dit werkt zeker comfortverhogend en geeft 'n bepaalde rust tijdens 't rijden. En qua verbruik op open wegen, is 't verschil ook niet zo groot. Enkel bij stadsritten is 't verbruik 'n stuk groter (zeker bij de 2.0 tsi :D)
 

EdK

Forumguru
'n zwaardere motorisering te kopen, bij aanvang.
Maar ook dat word heden ten dag steeds moeilijker omdat de keuze minder word
En dat ik voorheen het prijsverschil zag tussen de 1,2 en de 1,4 TSI Yeti die was mij te groot voor die paar extra CC en NM/Pk
En was voor mij in eerste instantie de reden om voor de 1,2 te kiezen.
Dat het uiteindelijk de 1,4 is geworden is omdat ik die voor de prijs had van de 1,2 !
Maar de 1,2 kopen en dan tunen is aanmerkelijk goedkoper.... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan