Tuning 1.4 TSI

Gompie

Lid
Iemand enig idee of er al chiptuning voor de 1.4 tsi beschikbaar is?

Sorry, is al een draadje over zag ik nu pas.
 
Zie onderstaande mail van ABT. Mijn dealer zoekt een en ander nu uit bij de importeur maar het gaat allemaal erg stroef. Lijkt wel of niemand geld aan mij wil verdienen :-)


Hallo Herr Lammers,

die ABT Power ‚New Generation’ Leistungssteigerung für Ihren Skoda Yeti ist verfügbar und kann über Ihren Händler geordert werden

Kind regards/Mit freundlichen Grüßen

Nils Crönert

ABT Sportsline GmbH
VX-A department
Vice Export Sales Manager
Daimlerstr. 2
D-87437 Kempten

Tel.: +49 (0)831-571 40 71
Fax: +49 (0)831-571 40 37

Mobil: +49 (0)179-7415302
E-Mail: n.croenert@abt-sportsline.de
Internet: www.abt-sportsline.de www.abt-sportsline.com


ABT on Facebook: www.facebook.com/abtsportsline
Follow us on twitter: www.twitter.com/abt_sportsline

Managing Director: Hans-Jürgen Abt, Christian Abt
HRB 4448 Amtsgericht Kempten VAT number: DE 128 786 143
 
De prijs om een Golf 1.4 TSI te laten tunen door ABT ligt rond 1190 euro. Reken daar dus maar op. Maar, dan blijft wel de garantie behouden. En dat is bij de andere tuners meestal (nooit) het geval. Je betaalt dus denk ik een stuk mee aan de garantie. Geeft wel zekerheid.
 

Vdub

Actief lid
Mocht je 'garantie' willen dan kun je ook terecht bij Pon Dealer, deze gebruiken JDEngineering software, of je gaat rechtstreeks naar JD..
 

Gompie

Lid
Volgens mijn info van ABT is de zaak pas over circa 2 weken beschikbaar:

vielen Dank für die Anfrage. Vermutlich können wir in ca. 2 Wochen hier ein Produkt anbieten. Ihr Händler kann, falls er Abt Partner ist - über unseren Server die Daten abrufen.
Ideal wäre es, wenn er auch eine Anfrage bei uns stellen würde - damit die Leistungssteigerung schneller entwickelt werden kann.

Falls ihr Händler sich nicht damit auskennt bitte um Info, welcher Händler das ist - dann können wir eventuell über Pon, den Importeur, mehr Informationen erfahren.
 
Tja,

gooi het maar in mijn pet. Uit de mails die ik gevoerd heb kreeg ik wel duidelijk de indruk dat niet de jongste bediende bij ABT steeds antwoordde. Het antwoord dat jij kreeg is dus wat tegenstrijdig. Kun je mij desnoods de hele mail eens toesturen, dan leg ik dat weer eens voor bij Nils Crönert, de vice export sales manager. Blijkbaar geeft ABT dus verschillende reacties. We blijven er bovenop zitten :-)
 

Gompie

Lid
Komt-ie:

Hallo Arie,

vielen Dank für die Anfrage. Vermutlich können wir in ca. 2 Wochen hier ein Produkt anbieten. Ihr Händler kann, falls er Abt Partner ist - über unseren Server die Daten abrufen.
Ideal wäre es, wenn er auch eine Anfrage bei uns stellen würde - damit die Leistungssteigerung schneller entwickelt werden kann.

Falls ihr Händler sich nicht damit auskennt bitte um Info, welcher Händler das ist - dann können wir eventuell über Pon, den Importeur, mehr Informationen erfahren.

Vielen Dank vorab

noch einen schönen Tag

Mit freundlichen Grüßen / With best regards
Oliver Metschke
ABT Sportsline GmbH
VX-A Department

Export Area Sales Manager
Daimlerstr. 2
D-87437 Kempten

Tel.: +49 (0)831-571 40 -317
Fax: +49 (0)831-571 40 -37
E-Mail: o.metschke@abt-sportsline.de
Internet:
www.abt-sportsline.de
ABT bei Facebook: www.facebook.com/abtsportsline Folgen Sie uns auf twitter: www.twitter.com/abt_sportsline
Geschäftsführende Gesellschafter: Hans-Jürgen Abt, Christian Abt
HRB 4448 Amtsgericht Kempten UST-ID.Nr: DE 128 786 143

Von: Arie Bos [mailto:Gompie84@xs4all.nl]
Gesendet: Sonntag, 13. März 2011 12:56
An: Info
Betreff:

Hallo,

Könnten Sie mir bitte sagen ob es bereits möglich ist meine Skoda Yeti 1.4 tsi (Baujahr 2011) zu tunen? Meinem Händler hier in Holland weiss nichts davon.

Herzlichen Grüsse,

Herr Arie H. BOS
 
Zojuist met mijn dealer gesproken. ABT Tuning kan vanaf nu besteld worden voor de 1.4TSI. Van 9 - 19 april aanbiedingen met 10% korting. Is wel nodig ook want kost 1550 euro. Maar goed, een 1.8TSI was 5.400 euro duurder dus afgezien van de voor mij zinloze 4 X4 heb ik dan toch bij 4.000 euro bespaard voor die extra PK's :-)
 

Gompie

Lid
En hoeveel pk's gaan dat dan worden? Wat zijn trouwens de effecten op het verbruik?

Volgens mij, maar Dirk Lammers kan me corrigeren uiteraard, ga je naar 155-160pk, je koppel gaat van 200 naar 260Nm en je verbruik schijnt maximaal 10-15% lager te zijn.
 
Als je de gegevens op de site van ABT bekijkt (kijk bij Golf 1.4 TSI, Yeti staat er nog niet op) dan wordt het verbruik marginaal lager. Maar reken er maar op dat als je steeds als 160 PK's gebruikt je natuurlijk niet zuiniger gaat rijden :-) Overigens vermoed ik dat je altijd wel zuiner blijft dan de 1.8 TSI die ook 160 PK heeft.

Mijn dealer is trouwens Swarttouw in Barendrecht.
 

Gompie

Lid
Als je de gegevens op de site van ABT bekijkt (kijk bij Golf 1.4 TSI, Yeti staat er nog niet op) dan wordt het verbruik marginaal lager. Maar reken er maar op dat als je steeds als 160 PK's gebruikt je natuurlijk niet zuiniger gaat rijden :-) Overigens vermoed ik dat je altijd wel zuiner blijft dan de 1.8 TSI die ook 160 PK heeft.

Mijn dealer is trouwens Swarttouw in Barendrecht.

Blijft overigens de vraag waarom het bij Pon Dealer (zie post #5) met JDEngineering dan slechts zo'n 700 Euro moet kosten...
 
Wat ik overigens nog niet snap (maar dat is natuurlijk het geheim van de smit) is dat die tuning gewoon de instellingen van het motormanagement manipuleert. Dat kun je naar mijn inschatting dus ook in het bestaande motormanagement doen door parameters te wijzigen (VAG-COM?)... Uit de diverse "uitlegverhalen" van de tuners zie ik nergens iets aan hardware toegevoegd anders dan de electronica om de tuin leiden... Waarom doet VW/ Skoda dat dan niet gewoon zelf... Ik snap dat dit de categorie domme vraag/ opmerking/ open deur is, maar toch.
 

Captain Hook

Forumguru
@Sodela: idem.
Ik begrijp dat het ontwikkelen van een software matige aanpassing tijd en moeite kost, maar als het dan eenmaal is uitgevogeld is de uiteindelijke handeling natuurlijk peanuts.

Ook zoiets: de 1.2TSI is er in twee vermogensuitvoeringen, af-fabriek. Op diverse forums blijkt dat er geen hardware verschillen tussen die twee uitvoeringen zijn. Hooguit heeft een auto die voorzien is van het 105PK blok, achter schijfremmen, terwijl de 86PK uitvoering trommelremmen heeft.
Het verschil tussen die twee motortypes is dus puur software. Maar vervolgens zie je dat die 105PK uitvoering ook getuned kan worden naar nog meer power output (140PK). Met andere woorden, dat moet met de originele 86PK uitvoering dus ook kunnen. Maar de stap van 86PK naar 140PK lijkt me wel enorm. Hoe kan dat nou?
Wie houdt nou wie voor de gek?
De redenatie is, keer op keer, dat zogenaamd de motoren af-fabriek op heel Europa worden afgestemd, op slechte brandstof etc. Maar dat is wel een beetje onzin, want er zit allerlei electronica in de auto's die juist die condities in de gaten houdt en daarop bijregelt. Bovendien worden de auto's af-fabriek wel degelijk specifiek op een bepaald land afgestemd! Kijk maar naar wat Pon bijvoorbeeld 'regelt', in Nederland krijg je VAG modellen en uitvoeringen die in andere landen niet eens te koop zijn en vice versa.

Of is het allemaal puur een kwestie van marketing?
 

Vdub

Actief lid
Wat ik overigens nog niet snap (maar dat is natuurlijk het geheim van de smit) is dat die tuning gewoon de instellingen van het motormanagement manipuleert.

De tuning manipuleert niks, de tuning IS de instelling van het motormanagement. Stond er bijv ergens een 1 dan zet de tuner er bijv een 0 voor in de plaats, dit om bijv. de turbodruk te verhogen. (Een powerbox manipuleert.) De electronica wordt dus door het flashen niet gemanipuleert maar gewoon echt herschreven. Je moet het gewoon zien als een word-document waarin je de letters wat groter zet en deze vervolgens opslaat. Iemand die het leest ziet gewoon wat er het laatst opgeslagen is en niet wat er voorheen stond.
 
Volgens mij worden het onderscheid tussen de verschillende modellen binnen een serie auto's steeds meer kunstmatig aangebracht. Het is voor de fabrikanten natuurlijk het goedkoopste om alles hetzelfde te bouwen om dan vervolgens via software dingen "aan" en "uit" te zetten. Kijk naar de discussie die elders in dit forum gevoerd wordt over de regensensor, de cornerlights e.d.
Zo kan ik me best voorstellen dat een motor ontworpen zijn voor een breed spectrum van vermogens en dat het daadwerkelijke vermogen via het motormanagement afgeregeld wordt. Waarom dat dan zoveel geld moet kosten weet ik ook niet. Ik weet wél dat ABT een goede naam heeft binnen het VAG-concern. Ik heb lang geaarzeld tussen de 1.4 TSI en de 1.8 TSI en was erg onder de indruk van het vermogen van die laatste motor. Die was in de Elegance uitvoering € 5.400 duurder mede vanwege natuurlijk de 4X4 die voor mij geen nut heeft. Nog vóór de bestelling van mijn 1.4 TSI heb ik kontakt opgenomen met ABT in Duitsland en gehoord dat men werkte aan tuning van de 1.4 TSI. Nu kan ik dus op verantwoorde wijze op 160PK komen voor "slechts" € 1.500. Toch nog € 3.900 goedkoper van de 1.8 TSI :-)

En ja, ik kan ook tuners vinden die het voor € 299 doen. Succes ermee. Ik ga dat niet doen. Ik wil in geval van problemen gewoon bij mijn eigen dealer binnenrijden en dan geen gezeur over garentie.
Tussen 9 en 19 april schijnt ABT een actieweek te hebben met 10% korting. Dan gaat het dus gebeuren. Ik houd jullie op de hoogte.
 

Gompie

Lid
En ja, ik kan ook tuners vinden die het voor € 299 doen. Succes ermee. Ik ga dat niet doen. Ik wil in geval van problemen gewoon bij mijn eigen dealer binnenrijden en dan geen gezeur over garantie. Tussen 9 en 19 april schijnt ABT een actieweek te hebben met 10% korting. Dan gaat het dus gebeuren. Ik houd jullie op de hoogte.

Geen misverstand, ben het helemaal met je eens hoor. Ik vroeg me alleen af war het prijsverschil in zit. Ik ga denk ik eerst een maandje of zo rondrijden met de 1.4 in standaard trim. Ook eens zien hoe die zich houdt in de heuvels waar ons huis in Frankrijk staat. Is dat genoeg c.q. leuk genoeg dan houd ik het hierbij. Zo niet, dan uiteraard via Abt.
 
Zojuist mijn getunde 1.4 TSI opgehaald. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Wat een power. Er komt geen einde aan het accelereren !
 
Bovenaan Onderaan