@Sodela: idem.
Ik begrijp dat het ontwikkelen van een software matige aanpassing tijd en moeite kost, maar als het dan eenmaal is uitgevogeld is de uiteindelijke handeling natuurlijk peanuts.
Ook zoiets: de 1.2TSI is er in twee vermogensuitvoeringen, af-fabriek. Op diverse forums blijkt dat er geen hardware verschillen tussen die twee uitvoeringen zijn. Hooguit heeft een auto die voorzien is van het 105PK blok, achter schijfremmen, terwijl de 86PK uitvoering trommelremmen heeft.
Het verschil tussen die twee motortypes is dus puur software. Maar vervolgens zie je dat die 105PK uitvoering ook getuned kan worden naar nog meer power output (140PK). Met andere woorden, dat moet met de originele 86PK uitvoering dus ook kunnen. Maar de stap van 86PK naar 140PK lijkt me wel enorm. Hoe kan dat nou?
Wie houdt nou wie voor de gek?
De redenatie is, keer op keer, dat zogenaamd de motoren af-fabriek op heel Europa worden afgestemd, op slechte brandstof etc. Maar dat is wel een beetje onzin, want er zit allerlei electronica in de auto's die juist die condities in de gaten houdt en daarop bijregelt. Bovendien worden de auto's af-fabriek wel degelijk specifiek op een bepaald land afgestemd! Kijk maar naar wat Pon bijvoorbeeld 'regelt', in Nederland krijg je VAG modellen en uitvoeringen die in andere landen niet eens te koop zijn en vice versa.
Of is het allemaal puur een kwestie van marketing?