tuning mislukt

van_der_P

Senior Member
1 op 30 is mogelijk bij 80 kilometer per uur onder goede omstandigheden met mijn 1.9tdi.

In theorie is natuurlijk veel mogelijk. Maar wat ik mij afvraag is, blijf je met dat extra vermogen even rustig rijden als voor de chiptuning ?

En als het over zo zuinig (zo goedkoop) mogelijk rijden gaat, hoeveel kilometers extra moet je dan rijden om die investering rendabel te laten zijn ?

Als dat chippen zoveel zuiniger is waarom doen autofabrikanten dat dan niet standaard, is toch een goed verkoop argument

Dat chippen van een auto om zuinig te rijden is een wasseneus, en wordt in de partijk toch niet gerealiseerd. Leg het verbruik van 2 jaar maar eens naast elkaar. Een jaar zonder chip, en een jaar met chip.

___JC___

Forumguru
Denk dat fabrikanten niet standaard tunen vanwege emissie eisen en het inbouwen van een marge in de motor. Ze moeten natuurlijk wel 500.000km mee kunnen en, eerlijk is eerlijk, de kans dat dat lukt is met minder vermogen groter.

Chippen geeft meer vermogen. Bij volgas en hogere toeren zal dit betekenen dat er meer brandstof ingespoten wordt en dus dat de auto minder zuinig is. Maar goede chippers kunnen een motor ook efficienter laten lopen bij normaal gebruik en dus zuiniger laten rijden. Omdat ze dus niets te maken hebben met emissie eisen en omdat ze de software aan kunnen passen aan de specifieke motor. Vanuit de fabriek krijgen ze allemaal standaardsoftware erin gezet.

Kortom zuiniger rijden met een chip kan zeker, maar de meeste zullen gewoon gas geven en dan dus meer verbruiken.

*mijn gemiddeld verbruik met zware rechtervoet is overigens ongeveer 6 liter per 100km wat ik best nog wel mee vind vallen*

van_der_P

Senior Member
Ik kan mij best voorstellen dat je naar je wederhelft toe, een reden moet hebben om je auto te chippen :545:

___JC___

Forumguru
Die hebben daar toch helemaal geen verstand van joh. Ze schrikken alleen wat als ze volgas geven.
:xyxthumbs:

VEEJAY

Forumguru
Al is het alleen maar voor het uitzetten van de EGR klep waardoor er geen vieze uitlaatgas opnieuw de motor inkomt en alles op den duur vies en smerig wordt en de motor minder rendement geeft.

Chipgeld verdien je moeilijk terug dat ben ik met jullie eens. Maar de glimlachen op je gezicht is zogezegd 'priceless' bij het achter je laten van sportieve auto's met de saaie skoda familiebak. De verbaasde blikken van kennissen en familie des te meer.

plaza

Forumguru
Ik rij nu sinds een week met de aangepaste chip, je voelt het verschil erg duidelijk!
Omdat ik kampioen zuinig rijden wil worden (;))))), gebruik ik de extra trekkracht niet veel, maar bij inhalen vlieg je ineens toch een stuk sneller voorbij. Over zuiniger rijden kan ik ook nog niets zinnigs zeggen, zeker niet omdat ik in de hitte van 37 graden toch wel de airco aan deed en dat scheelt weer zo een 0,5 liter op de 100km;)
Morgen een flinke rit maken van Eindhoven naar Friesland, eens kijken wat dat doet.

grafiek komt via prive bericht

Eindelijk, nu na al dat wachten heb je je chip.
Veel rijplezier ermee, maar eeuh, het heeft zolang geduurd, ben je
niet al toe aan een andere auto ???

Bovenaan Onderaan