Turbo brom/ fluit

Even een vraag over een brom/ fluit uit ik denk mijn turbo.

Bij middel tot volgasgeven met een laag toerental hoor je een goed hoorbare fluit uit ik denk de turbo, boven 3000 toeren verdwijnt hij weer. zowel in als buiten de auto overduidelijk te horen.
Ik heb meerdere VAg tdi's gedah en gereden, maar zo duidelijk loeide er geen ander.
Hoort dit bij de octavia tdi, of is er wellicht iets anders aan de hand???

ik hoor graag
 

Joske

Forumguru
best nog even wat meer info geven over motortype en wagentype ;) (mss eens in je handtekening zetten) Dan komen de specialisten wel met raad en daad ;)
 

Noord26

Forumguru
TDI's worden in legio automerken gebruikt, zoals je reeds weet en je geeft in feite het antwoord daarmee al, want je eigen ervaring is dat het nu alleen het geval is bij Octavia: het is niet normaal.
 

Cordoba

Forumguru
Kun je ook opwekken als je stilstaat? (met andere woorden, kun je de motorkap open doen, en één persoon laten luisteren waar het geluid vandaan komt, terwijl een ander persoon gas geeft). Gefluit kan van kleppen komen, waste gate bijv, maar ook bijv. van lagers, zonder nadere duiding is het gewoon raden naar de oorzaak.
 
het klinkt als een ouderwetse fluitketel, bij stilstand en gasgeven ontstaat het niet. Je moet echt de motor belasten met flink gasgeven . het geluid komt op en bij gasminderen neemt het weer af . voornamelijk te horen bij 1700 tot toeren. bij optrekken uit ondertoeren is het extra duidelijk
 
Heb dit ook bij mijn 2 liter octavia en gaat al 100.000 km goed en nooit het geovel gehad dat het niet zou kloppen. Volgens mij komt het gewoon door de lcuhtstroming in de turbo.
 
Heb nu een andere Octavia 2009 2.0 liter en die heeft de fluit niet. Toch raar dat mijn oude het wel had en zo te lezen niet iedereen.
 

VEEJAY

Forumguru
Gewoon laten fluiten, zolang het zaakje niet in noodloop gaat of te afschuwelijk begint te klinken. Mijn vorige 2.0TDI had het ook. De huidige 1.9 helemaal na het verwijderen van de Katalysator.
 
De mijne fluit ook lekker . Vooral met rustig optrekken . met schakelen kan ik hem een beetje laten sissen. Bij flink gas hoor ik het minder . De caddys en transporter op me werk fluiten ook zo . Ik denk dat het hoort . Is die van jou gechipt??
 
E

Ex-lid 2926

Mijn 1.9 TDI fluit ook. Meestal tussen 1700 en 2500 toeren. Is wel wat temperatuurafhankelijk. In de wintermaanden hoor ik vrijwel nooit gefluit. Dacht in het begin ook dat er misschien iets mis was met het turbootje, maar het hoort er kennelijk bij.
 

Octavia32

Forumguru
De mijne fluit al 80000km. Toen ik deze auto kocht floot deze ook en heb ik de turbo laten vervangen. Het geluid was toen weer weg maar kwam na een half jaar weer terug. En ik rijd er nog steeds mee zonder problemen
 

Rem82sch

Senior Member
Fluitend geluid bij een turbo is normaal gesproken niet erg, dan is ie in werking.
Maar als jullie de fluit toon bedoelen bij het overschakelen met een bepaald toerental is ook normaal.
Bij de ene is dat harder dan bij de ander dat ligt eraan of je een open/gesloten dumpvalve hebt.
 

Zwapp

Forumguru
Hier nog een fluitende turbo, doet het ook al sinds ik hem kocht. Geen probleem verder.
Oja heb een 2.0tdi BKD blok...
 

Rem82sch

Senior Member
@internetboarder

Ik ben van mening van wel! en waarom, in hele simple taal.
Bij een gesloten dumpvalve, op het moment dat je overschakelt rem je eigelijk de turbo af.
Bij een open dumpvalve, blijft de turbo op toeren draaien bij het overschakelen, dus de turbo remt niet af.
Dus de lagers en enz. hebben minder te verduren,
daarbij is het schakelmoment eigenlijk korter kun je zeggen
omdat je de turbo niet meer terug op toeren hoeft te brengen.
Bijkomstigheid het geeft ook nog een leuk geluidje.
Hij staat ook nog op mijn verlanglijstje voor de Skoda,
ik heb het ook op mijn Zafira OPC zitten :-)
 
Bovenaan Onderaan