Turbo brom/ fluit

Zwapp

Forumguru
Hm dat klinkt wel logisch. Dus een dumpvalve zorgt voor een langere levensduur van de turbo? Vraag me af waarom dat fabriekaf niet gedaan word?
 

andrehj

Forumguru
Omdat het niet klopt. Voor de levensduur van de turbo maakt het niet uit, dat ding is namelijk gemaakt om op verschillende toerentallen te draaien. Het argument dat de turbo iets beter op toeren blijft tijdens het schakelen klopt wel (iets). Maar als je snel schakelt zul je dat ook nooit terugvinden. Bij goed schakelen laat je je gas ook niet helemaal los, maar laat je eenvoudigweg het toerental zakken tot het juiste toerental voor de volgende versnelling, net zoals een DSG ook doet.
De reden waarom er af-fabriek nooit een dumpvalve op zit:
1. Het kost geld (en levert dus niets op).
2. Het maakt herrie.
Item 2 is de reden waarom ik zo'n ding nooit zou willen monteren en tevens de reden dat vele anderen het wel willen, omdat het zo "stoer" klinkt. Daarom worden ze vaak samen gemonteerd met zgn. "open" luchtfilters, die ook alleen veel lawaai toevoegen en waarvan in onafhankelijke onderzoeken ook steeds wordt aangetoond dat ze geen invloed hebben op verbruik of vermogen.
 

Rem82sch

Senior Member
@adrehj
Ik ben het niet helemaal met je eens.

Sneller opspoelen turbo

Een dumpvalve of blow off valve dient voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Hierdoor ontstaan er compressie schommelingen die zorgen voor een daling in de omwenteling van de lucht. Deze compressie schommelingen kunnen de turbo beschadigen. Met een dumpvalve worden deze compressie schommelingen voorkomen.

Werking turbo

Een turbo dient om het rendement van de motor te verhogen en om de motor daarmee krachtiger te maken. Een manier om dit te doen is door meer lucht in de motor te laten. Een turbo doet dit door lucht samen te drukken, waardoor er meer lucht in de motor kan. Hoe meer lucht in een motor, hoe meer zuurstof, hoe krachtiger de motor. Via een turbo kunnen kleindere motoren gemaakt worden, maar de presaties gelijk blijven, of zelfs beter dan grotere motoren. Dit fenomeen wordt 'Downsizing' genoemd.
Door de overdruk neemt het toerental van de turbo af en komt de luchtstroming naar de motor nagenoeg tot stilstand. Als je dan weer gas geeft, moet deze luchtstroom weer opgebouwd worden. Als je in één keer veel gas geeft, kan een turbo 130.000 rpm halen. Er wordt dan een gigantische druk opgebouwd. Als je dan in één keer weer je gas los laat, is er een overvloed aan druk op weg naar de motor toe, maar het gasklepje staat dicht. Zonder een dumpvalve komt de luchtkolom weer terug in de turbo, waardoor de turbo ineens tot stilstand komt.

Werking dumpvalves

De dumpvalve zorgt ervoor dat de druk niet terug in de turbo gaat en dat de druk ineens vrijgelaten wordt. Bij het flink gas geven en opeens loslaten, ontstaat dan het ptssssj-geluid of phieeepp-geluid dat je hoort.
 

CDK

Forumguru
Naar het schijnt wordt het turbogat verkleind en zou het idd de levensduur van de turbo ten goede moeten komen, maar heb er zelf geen positieve of negatieve ervaringen mee

Greetz Corné


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2
 

Zwapp

Forumguru
Hm interesant verhaal moet ik zeggen, maar een pssst geluid op een diesel tja niet mijn ding. Bij een boxermotor met turbo klinkt het gaaf icm de roffel. Weer wat geleerd :-)
 

Octavia32

Forumguru
Nou wat ik in de loop der jaren gelezen hebt en gehoord is dat dumpvalves eigenlijk alleen gebruikt worden bij benzine modellen en niet bij Diesels.
 

Rem82sch

Senior Member
Laat het lekker zoals ontworpen is...
Dat moet inderdaad iedereen zelf weten, iedereen zijn eigen keuze.
De ene ziet de auto puur voor A naar B te rijden.
En de andere tuned de auto zoals ze dat mooi zeggen;
Doormiddel van b.v. motorich/ accessoires
 
Audi a4 overstapper . Mijn turbo was dus kapot. Dacht dat dat fluiten hoorden zo . Denk dat het wijs is om even naar de dealer te gaan en misschien een diagnose laten maken.

Greets
 
inmiddels al even in de winter: en zoals hierboven vermeld: in de winter helemaal niet te horen en vooral middentoerental in zomermaanden. Zal denk ik met de verhouding en temperatuur in de aangezogen lucht te maken. hebben.
 
Bovenaan Onderaan