@adrehj
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Sneller opspoelen turbo
Een dumpvalve of blow off valve dient voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Hierdoor ontstaan er compressie schommelingen die zorgen voor een daling in de omwenteling van de lucht. Deze compressie schommelingen kunnen de turbo beschadigen. Met een dumpvalve worden deze compressie schommelingen voorkomen.
Werking turbo
Een turbo dient om het rendement van de motor te verhogen en om de motor daarmee krachtiger te maken. Een manier om dit te doen is door meer lucht in de motor te laten. Een turbo doet dit door lucht samen te drukken, waardoor er meer lucht in de motor kan. Hoe meer lucht in een motor, hoe meer zuurstof, hoe krachtiger de motor. Via een turbo kunnen kleindere motoren gemaakt worden, maar de presaties gelijk blijven, of zelfs beter dan grotere motoren. Dit fenomeen wordt 'Downsizing' genoemd.
Door de overdruk neemt het toerental van de turbo af en komt de luchtstroming naar de motor nagenoeg tot stilstand. Als je dan weer gas geeft, moet deze luchtstroom weer opgebouwd worden. Als je in één keer veel gas geeft, kan een turbo 130.000 rpm halen. Er wordt dan een gigantische druk opgebouwd. Als je dan in één keer weer je gas los laat, is er een overvloed aan druk op weg naar de motor toe, maar het gasklepje staat dicht. Zonder een dumpvalve komt de luchtkolom weer terug in de turbo, waardoor de turbo ineens tot stilstand komt.
Werking dumpvalves
De dumpvalve zorgt ervoor dat de druk niet terug in de turbo gaat en dat de druk ineens vrijgelaten wordt. Bij het flink gas geven en opeens loslaten, ontstaat dan het ptssssj-geluid of phieeepp-geluid dat je hoort.